• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 96110100449
  • منبع : نمایندگی ایلام

قائم مقام وزیر بهداشت در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی ایلام :

روسای دانشگاه‌ها ، نیروهای موجود را به تحرک وادارند

روسای دانشگاه‌ها ، نیروهای موجود را به تحرک وادارند

ایسنا/ایلام قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئول سلامت تک‌تک افراد جامعه هستند،  از همه کارکنان ، پزشکان، پرستاران و خانواده علوم پزشکی کشور به خاطر مشکلات مالی و تاخیر در پرداخت‌ها عذرخواهی کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر «ایرج حریرچی» در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی استان ، با اشاره به نقش ایلام در دوران دفاع مقدس و سختی‌هایی که مردم این دیار کشیده‌اند اظهار کرد: مسئولان باید تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم استان به کار گیرند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آمار پزشکان استان دو برابر شده و  تا پایان سال آینده بیمارستان 374 تختخوابی تکمیل شود، به دوری این بیمارستان از مرکز شهر ایلام اشاره کرد و گفت: راه‌حل جهانی برای حل این مشکل ایجاد کلینیک و درمانگاه‌های ویژه در سطح شهر است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با قدردانی از تلاش‌های رئیس سابق دانشگاه گفت: آقای  دکتر دل‌پیشه که در طول این سال‌ها زحمات زیادی کشیدند دارای سابقه علمی پژوهشی قابل توجهی بودند و جزء مدیرانی بودند که مدیریت ایشان در دولت دکتر روحانی  تداوم یافت و دیروز حکم ایشان به عنوان مسئول مناطق کلان آمایشی صادر شده است.

حریرچی با اشاره به مشکلات مالی وزارت بهداشت از همه کارکنان ، پزشکان، پرستاران و خانواده علوم پزشکی کشور به خاطر این مشکلات عذرخواهی کرد و ادامه داد: این مشکلات به دلیل کوتاهی ما نیست بلکه متاثر از مشکلات کشور است  و امیدواریم تا دو سه ماه آینده این مشکلات حل شود.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: استان ایلام با وجود ویژگی‌هایی که دارد از لحاظ تاخیر در پرداخت‌ها در سطح متوسط و پایین‌تر کشوری است اما یک روز تاخیر هم قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: حوزه سلامت در گیر و دار مباحث سیاسی نیست و خدمت در این حوزه به هر کسی اجر معنوی و هم مادی دارد.

وی تصریح کرد: سرپرست جدید دانشگاه با سابقه‌ی پژوهشی ، آموزشی و اجرایی که دارد، به عنوان قائم مقام وزیر در استان ، مسئول سلامت 600 هزار نفر ایلامی است، اگر در خانه‌ای کسی سکته کرده و دچار زخم بستر شده، شک نکنید روز قیامت از شما سوال خواهد شد، اگر یک ایلامی مریض است و به خاطر نداشتن پول نمی‌تواند به پزشک مراجعه کند از شما سوال خواهد شد.

قائم مقام وزیر بهداشت در آن دنیا از کارهای انجام شده‌ی ما مسئولان نخواهند پرسید بلکه اول از کارهای انجام نشده‌ی ما خواهند پرسید، که شما که تصدی داشتید چرا این کار را نکردید؟ اگر کسی بیماری دارد و نمی‌داند که باید مراجعه کند وظیفه‌ی ماست که آگاهش کنیم.

حریرچی گفت: هفته‌ی گذشته در بازدید سرزده از شهری دیدم که مردم برای ویزیت شدن توسط یک پزشک عمومی،  دو ساعت در صف بودند من به مدیرکل و مسئولان آنجا گفتم، هر کدام از شما مسئولان یک دستمال توی جیبتان بگذارید چون حقمان است مردم در صورتمان تف کنند، چون ما این همه هزینه می‌کنیم تا آسایش مردم فراهم شود.

وی تصریح کرد: همه‌ی کار را به آقای همتی سرپرست جدید دانشگاه سپردیم، و کارش  لیدرشیپی یا رهبری است یعنی باید نیروهای موجود را به تحرک وادارد و خود هم باید سنگ زیرین آسیاب باشد.

قائم مقام وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بایدهدف‌های نظام سلامت را باید پیاده کنیم، تصریح کرد: اولین هدف افزایش سلامت مردم است که معیار دارد یعنی باید کل عمر ، یا کل عمر سالم را افزایش دهیم یا از مرگ زودرس جلوگیری کنیم.

حریرچی هدف دوم را محافظت مالی ناشی از خطرات بیماری اعلام کرد و گفت: این هدف سه معیار دارد که باید پرداختی از جیب مردم و هزینه های کمرشکن سلامت و تعداد و فقیرشدگان به دلیل بیماری را کاهش دهیم.

وی هدف سوم را افزایش رضایت مردم و پاسخگویی آنها اعلام کرد و گفت: کل نظام سلامت یک وسیله برای افزایش سلامت مردم است، زمانی در کشور ما اداره مبارزه با مالاریا بزرگترین اداره وزارت بهداشت بود که دارای امکانات و نیروی انسانی بود و امروز که مالاریا نداریم اداره‌اش هم نیست، در اروپا کلی ادارات مبارزه با طاعون و آبله بود، یعنی نظام سلامت بر اساس نیاز مردم و سلامتی شکل می‌گیرد.

قائم مقام وزیر بهداشت تجربه ترکیه را بسیار مناسب در این زمینه دانست و ادامه داد: من خجالت می‌کشم که در اتاق یک پزشک چند نفر با هم ویزیت می‌شوند، این مایه شرمساری است و نظام سلامت از وزیر و وکیل و مدیرکل و رئیس دانشگاه، پزشک، پرستار، پیراپزشک وسیله بالابردن سلامت مردم هستند و هر کس در این عرصه به مشتری احترام بگذارد همه نفع می‌کنیم، چون ما یک جا خدمتگزار هستیم و در همه‌ی جاهای دیگر مشتری، اگر همه فلسفه خود را عوض و به مردم خدمت و آنها را راضی کنیم خیلی وضعیت بهتر می‌شود.

حریرچی هدف چهارم نظام سلامت را کارایی دانست و گفت: مفهوم این اصل این است که با منابع کمتر نتایج بهتری را به دست آوریم به عبارت دیگر نسبت صورت به مخرج بیشتر شود.

وی تداوم و ارتقاء  نهادینه  طرح تحول سلامت، استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع آموزش و پژوهش، تامین منابع پایدار و غیر وابسته به درآمد نفت، اصلاح ساختار نظام سلامت با هدف تقویت تولیت نظام سلامت و رصد و  توجه به عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت را از مهمترین اهداف دولت در زمینه سلامت مردم عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، در این مراسم از زحمات 55  ماهه‌ی  «علی دل‌پیشه» رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ایلام قدردانی و «کریم همتی» به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معارفه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha