• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96110402252
  • خبرنگار : 71560

ذوالقدر: تحقق عدالت و زدودن فقر صرفا با شعار میسر نمی‌شود

ذوالقدر: تحقق عدالت و زدودن فقر صرفا با شعار میسر نمی‌شود

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: تحقق عدالت و زدودن فقر صرفا با شعار میسر نمی‌شود بلکه نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری عاقلانه و واقع‌گرایانه همراه با درک صحیح از جهان و پیش گرفتن سیاست تعامل با سایر ملت‌ها اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسنا، سیده فاطمه ذوالقدر در نطق میان دستور امروز مجلس، بیان کرد: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری عاقلانه و واقع گرایانه همراه با درک صحیح از جهان و پیش گرفتن سیاست تعاملی با سایر ملت‌ها و همچنین تعامل سیاسی و اجتماعی و نوسازی اقتصادی منجر به تحقق عدالت و زدودن فقر خواهد شد. با این کار اقتصاد استوار و تکنولوژی تاریخ گذشته جای خود را به آخرین یافته‌های علمی می‌دهد و اقتصاد رقابتی و متکی بر تخصص ملی جایگزین اقتصادی می‌شود که به شدت وابسته به نفت و درآمدهای نفتی است که از گردونه رقابت با سایر کشورها باز مانده است.

وی در ادامه گفت: انقلاب ما انقلابی است که در عرصه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دورانی که شکاف طبقاتی را روز به روز گسترش می‌داد اتفاق افتاد و مردم به ندای رهایی‌بخش حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفتند و آرای ۹۸ درصدی به نظام جمهوری اسلامی موید آن است،‌ نظامی که پیام آن استقلال، آزادی و برابری، نفی استبداد و استعمار و کاهش فقر و دستیابی به فرصت‌های برابر برای رشد ایران و ایرانیان بود تا ریشه فقر و ظلم بخشکد و زمینه رشد کشور در ذیل قانون اساسی آن مهیا گردد.

وی گفت: امروز چهار دهه از انقلاب و وعده‌هایی که برای تعالی و رشد فرهنگی و از بین بردن ریشه‌های فقر و حتی آوردن درآمد حاصل از فروش نفت بر سر سفره‌های مردم داده شد، می‌گذرد اما علیرغم اقدامات اساسی انجام شده قابل کتمان نیست که از آنچه که در زمره آرمان‌های انقلاب بوده است فاصله دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ وضعیت موجود مناسب با شان تاریخی ایرانیان نیست که در تجزیه و تحلیل علل آن نباید صرفا به دست‌اندازی و دخالت خارجی بسنده کرد بلکه باید شجاعانه مسئولیت بعضی از نارسایی‌ها و نواقص موجود از سوی مسئولان گذشته و حال پذیرفته شود چرا که همین اشتباهات و کم‌توجهی‌ها به رفع آنها واکنش‌هایی را از سر استیصال به همراه دارد. حواله دادن موضوعات به تاثیر فضای مجازی و دول بیگانه که البته اینها هم بی‌تاثیر نبوده است فقط صورت مساله را پاک کردن است.

وی افزود: هویداست که تصویب برنامه‌های پی در پی توسعه تحت عنوان برنامه‌های پنج ساله و همین‌طور سند چشم‌انداز بیست ساله نتوانسته ما را از روزمرگی و بی‌برنامگی جدا کند و به توانمندی‌های ملی سوق دهد به طوریکه امروز مصرف کالای خارجی مانعی بر سر راه توسعه اشتغالزایی داخلی شده است و خیل عظیم بیکاران تهدیدی برای وحدت ملی محسوب می‌شود.

این عضو فراکسیون امید بیان کرد: در کجای دنیا مانند ایران علیرغم کمبود آب و خشکسالی،‌ آب آشامیدنی و استحمام و آبیاری باغچه یکی است و چه بسا جا داشت در بودجه‌گذاری ۹۷ در کنار موضوع تامین زیرساخت‌های فاضلاب شهری، موضوع تفکیک آب شرب و غیرشرب به عنوان یک امر حیاتی برای منابع آبی مدنظر قرار می‌گرفت. بهتر است یک بار بپرسیم چرا در شرایطی که همه ساله هزاران نفر به دلیل آلودگی هوا جان به جان آفرین تسلیم می‌کنند همچنان نسبت به عوامل آلوده‌ساز مماشات می‌کنیم و محیط زیست و مدیریت شهری را ناتوان در پاسخگویی به معضلات می‌بینیم. فرآیند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی که پیش از هر چیز کانون خانواده را تهدید می‌کند از قبیل حجم گسترده اعتیاد، تعداد زیاد زندانیان، رشد آمار طلاق به میزان ۱۸ طلاق در یک ساعت و کاهش سه درصدی نرخ ازدواج در پنج سال اخیر و شیوع خشونت و افزایش آمار کودکان خیابانی و میزان خودکشی را شاهد هستیم. باید با اتکا به آمار صحیح و رفتار عملی به همراه بازنگری در قوانین مربوط دردها را درمان کنیم.

وی افزود: من به عنوان نماینده تهران باید بگویم که تهران علاوه بر آسیب‌های اجتماعی که شمرده شد دارای آسیب‌هایی در ایمنی و افزایش روزهای ناسالم و سطح دسترسی پایین به سیستم حمل و نقل عمومی مخصوصا برای معلولین و نداشتن تجهیزات لازم در مواقع ضروری به منظور امداد و نجات است. بر این اساس ضروری است بودجه‌ها در جایی هزینه گردد که بیشترین آسیب‌ها می‌تواند برخاسته از آنجا باشد چرا که پیشگیری همواره هزینه کمتری داشته است.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم باید فرصت طلایی که مردم با بیان خواسته‌ها و اعتراضات‌شان فراروی ما قرار دادند قدر بدانیم و برای تحقق خواسته‌های تاریخی و مشروع آنها که عدالت و رفع تبعیض و فساد و مقابله با فقر و توسعه و پیشرفت کشور است،‌ تلاش کنیم. ما باید ساختارهای فرسوده را ترمیم کنیم و از افکار و اندیشه‌های عالمان و جوانان در پی‌ریزی تشکیلات کارآمد بهره‌مند شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha