• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96110402329
  • خبرنگار : 71496

درخواست مصر برای نظارت خارجی‌ها بر انتخابات همزمان با حذف تنها رقیب موثر سیسی

درخواست مصر برای نظارت خارجی‌ها بر انتخابات همزمان با حذف تنها رقیب موثر سیسی

با آغاز شمارش معکوس برای آغاز انتخابات ریاست جمهوری مصر، مسئولان برگزاری انتخابات از کشورهای دیگر و نهادهای بین المللی خواسته‌اند در کار نظارت بر انتخابات شرکت کنند. این درحالی است که تنها رقیب موثر سیسی از سوی نهادهای امنیتی زندانی شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، طبق شروط تعیین شده از سوی مسئولان قاهره برای پیگیری و گزارش روند انتخابات، دنبال‌کنندگان این انتخابات نباید در روند انتخابات دخالت و کارشکنی کرده و یا بر نظر رای‌دهندگان یا تبلیغات کاندیداها تاثیر بگذارند و یا اینکه از نامزدها و حامیان آنها هدیه، کمک و یا امتیازی دریافت کنند.

در همین حال هیات ملی انتخابات از همه طرف‌های شرکت‌کننده از جمله روساء و اعضای هیات‌ها و کمیسیون‌های خارجی ویژه انتخابات و سفارت‌خانه‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی برای حضور و نظارت بر این انتخابات دعوت کرد.

برخی منابع در این هیات، ایجاد امکان حضور طرف‌های مختلف برای نظارت را نشان‌دهنده اطمینان این هیات به تمامی راهکارها و ابزارهای مدیریتی خود و انعکاس تصویری کامل از مراحل انتخابات دانستند.

در همین حال هیات ملی انتخابات مصر نام سامی عنان، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش این کشور را که تنها رقیب اصلی سیسی محسوب می‌شود، با این دستاویز که هنوز از سمت نظامی‌اش کناره‌گیری نکرده از لیست نامزدها خارج کرد.

جمال جبریل، کارشناس قانون اساسی مصر در این رابطه گفت: تمصمیم هیات ملی انتخابات یک تصمیم اداری است و عنان می‌تواند اعتراض خود را در دادگاه عالی اداری مطرح کند.

کمپین انتخاباتی عنان هم اعلام کرد که فعالیت سیاسی او در انتخابات تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شود.

بیانیه کمپین انتخاباتی عنان پس از آن منتشر شد که مصطفی الشال، مدیر دفتر وی با انتشار توئیتی اعلام کرد که عنان از داخل خودرویش ربوده شده است.

دادستان کل نظامی مصر پس از احضار سامی عنان و بازداشت و بازجویی او، انتشار هرگونه خبری در رسانه‌ها تا پایان تحقیقات در این رابطه به جز بیانیه‌هایی که از سوی مسئولان تحقیقات منتشر می‌شود را ممنوع کرده‌اند.

عبد المنعم ابو الفتوح، کاندیدای سابق ریاست جمهوری مصر با انتقاد از بازداشت عنان، گفت: اقدامات دستگاه امنیتی مصر علیه کاندیداهای ریاست جمهوری باعث می‌شود که مردم کشور در برابر تنها یک کاندیدا قرار بگیرند که با زور خود را به آنها تحمیل می‌کند.

جبهه ملی مصر نیز در بیانیه‌ای خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری شده و تاکید کرد، عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور کنونی مصر در حال اجرای تهدید خود مبنی بر مقابله با هر کسی که بخواهد به صندلی ریاستش نزدیک شود، است.

جبهه ملی مصر در ادامه این بیانیه آورده است، سیسی به نیروهای خود در موسسه نظامی دستور داده مانع از کاندیداتوری عنان شده و او را بازداشت و محاکمه کرده و در کنار بیش از ۶۰ هزار مخالف "کودتا" قرار دهند.

عنان در بیستم ماه جاری میلادی و تنها دو ساعت پس از اعلام کاندیداتوری دوباره سیسی، رسما کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهور مصر که قرار است مارس آتی برگزار شود، اعلام کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha