• دوشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96110905259
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۹ بهمن بخوانید؛

پایان درگیری باداعش/کاهش محدودیت‌های محصورین تا عید/دلایل رد کلیات بودجه۹۷/پاسخ به شبهات پالرمو

پایان درگیری باداعش/کاهش محدودیت‌های محصورین تا عید/دلایل رد کلیات بودجه۹۷/پاسخ به شبهات پالرمو

پایان درگیری با تروریست های داعش، بودجه‌ای که برگشت خورد، پاسخ ایران به شبهات درباره «پالرمو»، تایید ا آزادی موقت باقر نمازی، حمایت اتحادیه آفریقا از برجام، گفت وگو با نماینده پارلمان عراق، مهمترین دلایل رد کلیات بودجه ۹۷ در مجلس، پاسخ به ابهامات عملیات نجات نفتکش سانچی از زبان برومندی، کاهش محدودیت‌های محصورین تا عید، گفت‌وگوی پادشاه اردن و رییس‌جمهور آلمان در مورد ایران، پایان دو سال حبس موقت محمدعلی طاهری ۱۸ بهمن و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز دو شنبه، نهم بهمن ماه ۱۳۹۶ است.

به گزارش ایسنا، جلسه بررسی موانع و مشکلات استفاده از منابع مالی خارجی در پروژه‌های مهم به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این جلسه نهایی شدن ۱۲ میلیارد دلار قرارداد فاینانس از دستاوردهای برجام دانست و گفت: برجام دستاوردهای متعددی داشته است که لازم است به نحو مطلوب به مردم اطلاع رسانی شود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پایان درگیری رزمندگان قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه را با یک تیم از تروریست های تکفیری داعش را اعلام کرد.  سردار محمد پاکپور  گفت: در این درگیری ۱۶ تروریست تکفیری دستگیر و ۵ نفر نیز به هلاکت رسیدند.

اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی  در مراسم تجلیل از پیشکسوتان انقلاب که در موزه عبرت ایران برگزار شد، گفت: عده‌ای پس از انقلاب سعادت ادامه جهاد را از دست دادند یا استحاله شدند، یا دچار کلک و حقه شدند یا سازش کردند.

بودجه‌ای که برگشت خورد

نمایندگان مجلس روز یکشنبه پس از بحث و بررسی درباره کلیات بودجه ۹۷ آن را به کمیسیون تلفیق بازگرداندند تا برخی نکات مورد نظر مخالفان کلیات در آن لحاظ شود.

در طول تاریخ مجلس لوایح زیادی بوده که کلیاتش در صحن علنی مجلس مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفته اما ۱۲۰ رای مخالف مجلس به کلیات لایحه بودجه ۹۷ که مهم‌ترین سند مالی سالانه دولت به شمار می‌رود اتفاق نادری بود که نشان از حساسیت مجلس نسبت به شرایط اقتصادی جامعه و دولت دارد.

در همین ارتباط ابوالفضل سروش عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تشریح  مهمترین دلایل رد کلیات بودجه ۹۷ در مجلس گفت که موضوعاتی همچون هدفمندی یارانه‌ها و مباحث مربوط به هزینه ها مانع از تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۷ در مجلس شد.

محمدمهدی برومندی رییس کمیته پیگیری سانحه نفتکش ایرانی در مجلس ضمن توضیحاتی در مورد برخیابهامات عملیات نجات نفتکش سانچی، تاکید کرد که شکایت از چینی‌ها به دلیل کوتاهی در انجام عملیات نجات پرسنل نفتکش سانچی در مجامع بین‌المللی منتفی است چون آنها تلاش‌های خود را کرده و همکاری داشته‌اند.

همچنین نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی از به تعویق افتادن بازدید نمایندگان از زندان اوین خبر داد. در این باره محمد برومندی توضیح اد: با توجه به اینکه به دلیل شرایط جوی هنوز تعدادی از نمایندگان نتوانستند به تهران بیایند، این بازدید به زمان دیگری  موکول شده است که تصمیم‌گیری در مورد زمان آن احتمالا فردا  در صحن علنی انجام می شود.

یک عضو کمیته حصر فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به گشایش‌ها در مورد وضعیت محصورین، گفت که ان‌شاءالله محدودیت‌های محصورین تا عید کمتر خواهد شد.

روابط عمومی وزارت امور خارجه به برخی شبهات و سوالات در خصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته ملی (پالرمو) پاسخ داد.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا آزادی موقت باقر نمازی شهروند دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی را تایید کرد و خواستار آزادی دائمی وی شد.باقر نمازی شهروند ایرانی- آمریکایی ۸۱ ساله که روز ۱۵ ژانویه به دلیل افت شدید فشار خون به بیمارستان منتقل شده بود، به طور موقت برای چهار روز آزاد شده است.

پادشاه اردن و رییس‌جمهور آلمان دیروز در اردن با هم دیدار و در مورد برخی مسائل با هم گفت‌وگو کردند ,  فرانک والتر اشتاین مایرو در ابتدای این دیدار تاکید کرد که امروز در مورد اوضاع منطقه، روابط فلسطین و اسرائیل، وضعیت آینده قدس و تنش میان ایران و عربستان که بر تمام منطقه تاثیرگذار است بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.

در سی امین نشست سالانه رهبران کشورهای آفریقایی نیز که روز یکشنبه در آدیس آبابا، مقر اتحادیه آفریقا برگزار گردید، بر حمایت اتحادیه آفریقا از برجام تاکید شد.

احلام الحسینی نماینده پارلمان عراق،  در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت وضعیت مردم به ویژه زنان عراقی در دوران پساداعش در این کشور نیز گفت: در رابطه با داعش همان‌طور که می‌دانید ما پیروزی‌های زیادی داشتیم و می‌توان گفت کهپرونده داعش در عراق بسته شده است اما تعرضاتی که علیه دو قشر ضعیف جامعه یعنی زنان و کودکان شد، سخت و رنج‌آور بود زیرا انسانیت و حرمت آن‌ها زیر پا گذاشته شد؛ بسیاری از آن‌ها توسط نیروهای امنیتی ،الحشدالشعبی و دیگر مبارزان عراقی از چنگال داعش آزاد شده اند ،اما همچنان وضعیت تعداد زیادی از آن‌ها نامعلوم است و در موردشان هیچ اطلاعی نداریم.

جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه برای حضور در گفت‌وگوی‌های ملی سوریه که طی امروز و فردا در سوچی برگزار می‌شود، به روسیه سفر کرده است. قرار استمذاکرات سوچی که در واقع گفت‌وگوی بین برخی از مخالفان دولت سوریه و دولت این کشور است، با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن صلح در سوریه برگزار شود.

وکیل‌مدافع سرکرده گروه عرفان حلقه گفت: مدت دو سال حبس موقت محمدعلی طاهری ۱۸ بهمن پایان می‌یابد که دادگاه موظف است قرار بازداشت موقت را تبدیل به قرار سبک‌تری کند. محمود علیزاده طباطبایی  در رابطه آخرین وضیت پرونده محمدعلی طاهری اظهار کرد: امروز -دوشنبه ۹ بهمن‌ماه- در رابطه با پرونده موکلم به دادگاه مراجعه کردم، ولی اعلام شد که هنوز تصمیمی در رابطه با تعیین جلسه بعدی رسیدگی گرفته نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha