• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 96111005704
  • خبرنگار : 71531

ابتکار در نشست مشاورین امور زنان و خانواده وزارت بهداشت تاکید کرد

لزوم پیگیری جدی ایجاد «کلینیک‌های سلامت خانواده» در کشور

لزوم پیگیری جدی ایجاد «کلینیک‌های سلامت خانواده» در کشور

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه نباید آسیب‌هایی را که می‌تواند به خانواده‌های ایرانی وارد شود دست کم بگیریم گفت: از وزارت بهداشت می‌خواهیم موضوع کلینک‌های سلامت خانواده و جنسی را که در برخی از استان‌ها شکل گرفته به طوری جدی گسترش دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در نخستین نشست کشوری مشاورین امور زنان و خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه وزیر بهداشت در دولت دوازدهم گام‌های خوبی در راستای انتصاب مدیران ، معاونان و مشاوران در جهت حرکت به سمت رسیدن به نگاه متعادل برای حضور زنان در وزارت بهداشت برداشته است گفت: خوشبتخانه این ظرفیت را زنان کشور ما هم از حیث گروه مخاطب که 50درصد جامعه ایرانی را تشکیل می دهند و هم از حیث سرمایه اجتماعی در حوزه‌های غیره دارا هستند.

وی با بیان اینکه البته هنوز تا رسیدن به هدف 30 درصدی که دولت قرار داده فاصله داریم افزود: امیدوارم در وزارت بهداشت با توجه به ظرفیتی که دارد در حوزه مدیریت و سیاست گذاری حتی فراتراز سقف 30 درصد و حتی تا 50 درصد نیز شاهد حضور زنان باشیم چراکه این کار تحول بزرگی است و این شایستگی و ظرفیت در زنان ما وجود دارد.

ابتکار با اشاره به ماده 101برنامه ششم توسعه درباره ایجاد تعادل جنسیتی ادامه داد:  باید بببنیم موضوع تعادل جنسیتی در کدام قسمت‌ها نیازمند توجه ویژه و نگاه‌های خاص است. درحال حاضر در آستانه دهه فجر قرار داریم به دور از اغراق اعلام می‌کنم که دستاوردهای خوبی در حوزه بهداشت زنان، بهداشت باروری، سلامت مادر و کودک و غیره داشته‌ایم. هرچند که هنوز در بسیاری از نقاط کشور نسبت به وضعیت مطلوب در این حوزه فاصله‌ داریم و باید به سمت کاهش این فاصله‌ها حرکت کنیم. بر همین اساس تدوین شاخص‌های عمومی و تخصصی دراین حوزه بسیار حائز اهمیت است.

معاون امور زنان وخانواده  نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم آموزش صحیح در حوزه‌های مهارت‌های زندگی و بهداشت زنان گفت: با این اقدامات می توانیم کاری کنیم تا جوانان ونوجوانان ما بتوانند از سلامت روان و جسم خود محافظت کنند،  چرا که امروزه با وجود فضاهای ارتباطی و فضای مجازی مجموعه‌ آگاهی‌هایی باید در چهارچوب آموزه‌های دینی ما به جوانان و نوجوانان ما داده شود،  چرا که به صرف اجبار هیچ گاه پاسخ نمی‌گیرم بلکه آموزش آگاهی است که تحولات و انتخاب‌های درست را در پی خواهد داشت.

ابتکار با بیان اینکه  پیش برد بحث نشاط اجتماعی نیازمند تقسیم کار بین بخشِی است گفت: دراین حوزه دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش ووزات ورزش باید ورود کنند . به عنوان مثال در زمینه چرایی کاهش ساعت ورزش دختران ابتدایی اقداماتی با کمک این چهار ارگان انجام شده است.  متاسفانه باچنین اقداماتی خودمان سبک زندگی مبتنی بر نشستن و سکون را به کودکان ابتدایی آموزش می دهیم چرا که نتوانسته ایم معلم ورزش تخصصی تربیت کنیم این در حالی است که می دانیم کم تحرکی، چاقی و غیره از مشکلات جسمی در جامعه ما و از ریزفاکتورهای بیماری‌ها محسوب می‌شوند، بنابر این امیدوارم بتوانیم با همکاری وزارت بهداشت روی این مسائل کار کنیم.

وی همچنین گفت: از طرفی وزارت بهداشت مانند وزارت علوم با طیف وسیعی از دانشجویان در حوزه پزشکی مواجه هست بنابر این بحث سلامت روانی ، جسمی و یادگیری مهارت‌های زندگی برای دانشجویان بسیار حائز اهمیت است. درست نیست که زن و شوهر جوانی که پزشک هستند مهارت زندگی و حل اختلاف را نداشته باشند که این موضوع نشان می‌دهد که ما باید روی مهارت‌های زندگی دانشجویان کار کنیم و بتوانیم مانند وزارت علوم بحث کانون‌های همیابی دانشجویی را شکل دهیم تا خود دانشجویان بتوانند به توانمندی‌های لازم برسند.

وی با بیان اینکه طرح ارتقاء تاب آوری یکی از موضوعاتی است که به طور جدی در معاونت زنان و خانواده دنبال می‌شود و در برخی از استان‌ها نیز کار را آغاز کرده‌ایم گفت: این طرح می‌تواند در دانشگاه‌ها نیز مطرح شود تا شاهد ارتقاء شاخص های بهداشتی و تطابق توانای‌ی‌هایی اجتماعی باشیم. بنابراین نباید فکر کنیم چون جامعه دانشجویی پزشکی آموزش‌های پزشکی را می بیند می تواند مهارت‌های زندگی را به خودی خود بیاموزد بنابر این باید روی آموزش این مهارت‌ها کار کنیم چراکه این رویکرد علمی پشتوانه خوبی برای تصمیم گیری درحوزه سلامت است.

ابتکار تاکید کرد: در عین حال انتظار داریم ایجاد کیلینک‌های سلامت خانواده و جنسی که در برخی از استان‌ها شکل گرفته گسترده‌تر شود تا بتوان از طریق این مراکز بخشی از آموزش‌های حین و بعد از ازدواج را ارائه کرد. در این زمینه آمادگی داریم تا در اجرای کامل این برنامه کمک کنیم و امیدواریم وزیر بهداشت آن را به طور جدی پیش برد.

ابتکار با بیان اینکه نباید آسیب‌هایی که ممکن است به خانواده‌ها وارد شود را دست کم بگیریم افزود: بنابر این باید از زوایای مختلف اجتماعی، روان‌پزشکی و سلامتی به این موضوعات بپردازیم البته مسئله نشاط اجتماعی ، عوامل روحی و روانی زیادی دارد و برخی از آنها به سیاست‌گذاری های کلان در کشور باز می‌گردد. هرچه بتوانیم تعریف گسترده‌تری از آزادی و حق انتخاب برای جامعه قائل شویم عزت نفس و اعتماد به خود را در جامعه افزایش داده و جریان نشاط را ایجاد می کنیم. 

وی ادامه داد: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا برای ارتقاء نشاط اجتماعی ارتباط نزدیکی را با طبیعیت برقرار می کنند و ایجاد مدارس طبیعیت بر این اساس است؛ این موضوعات باید درسطح کلان مورد توجه قرار گیرند. خوشبختانه د رتفاهم‌نامه مشترکی که امروز با وزارت بهداشت امضاء می‌کنیم به بسیاری از  این موضوعات پرداخته‌ایم و امیدواریم این تفاهمنامه اجرایی شود زیرا در دولت آقای روحانی فضا برای حرکت به این سمت وجود دارد. بنابر این امیدوارم فرصت را غنیمت شمرده و خدا توفیق دهد بتوانیم اقدامی انجام دهیم تا فواید خوبی برای جامعه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha