• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 96111106391
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه:

مستاجرینی که خانه آنها در زلزله کرمانشاه خراب شده "اجاره‌بها" می‌گیرند

مستاجرینی که خانه آنها در زلزله کرمانشاه خراب شده "اجاره‌بها" می‌گیرند

ایسنا/کرمانشاه رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: تنها به مستاجرینی که در واحدهای احداثی نوع یک ساکن بوده و واحد مسکونی آنها تخریب شده، اجاره‌بها تعلق می‌گیرد.

رضا خواجه‌ای در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه با ارزیابی صورت گرفته واحدهای خسارت دیده بر حسب میزان آسیب طبقه‌بندی شده و تسهیلات متفاوتی به آنها تعلق می‌گیرد، گفت: در حال حاضر واحدهای خسارت دیده به دو نوع "احداثی" نوع یک و دو و واحدهای "تعمیری" نوع یک، دو و سه تقسیم بندی شده‌اند.

وی افزود: در خصوص واحدهای احداثی نوع یک و دو تسهیلات یکسان است و در شهر مبلغ 40 میلیون تومان تسهیلات، شش میلیون تومان کمک بلاعوض ساخت و هشت تُن سیمان رایگان به آنها پرداخت می‌شود. در روستاها نیز برای این واحدها مبلغ 30 میلیون تومان تسهیلات، پنج میلیون تومان کمک بلاعوض ساخت و هشت تُن سیمان رایگان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مجموع 21 هزار و 150 واحد احداثی نوع یک و 19 هزار و 700 واحد احداثی نوع دو در شهرها و روستاها داریم که پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض ساخت به واحدهای احداثی نوع یک و دو در صورت شروع ساخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: واحدهای تعمیری نیز به سه نوع یک، دو و سه تقسیم بندی شده‌اند که برای واحدهای تعمیری نوع یک مبلغ 12 میلیون تومان تسهیلات و دو میلیون تومان کمک بلاعوض، برای واحدهای تعمیری نوع دو هشت میلیون تومان تسهیلات و 1.5 میلیون تومان کمک بلاعوض و برای واحدهای تعمیری نوع سه، 6 میلیون تومان تسهیلات و یک میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.

خواجه‌ای تصریح کرد: از میان این واحدها، تنها به واحدهای احداثی نوع یک که تخریب شده کانکس تعلق می گیرد که تاکنون 14 هزار و 800 کانکس میان آنها توزیع شده است. برخی از خانوارهای ساکن این واحدها به جای کانکس تقاضای کمک بلاعوض اسکان موقت کرده‌اند که مبلغ پنج میلیون تومان در شهر و سه میلیون تومان در روستا به آنها داده شده و در این زمینه نیز 1348 مورد پرداخت داشته‌ایم.

خواجه‌ای ادامه داد: در خصوص واحدهای احداثی نوع دو که واحد آنها باید تخریب شده و مجدد ساخته شود، این واحدها فعلا شرایط اسکان موقت را دارند و به همین علت به آنها کانکس تعلق نمی‌گیرد.

وی در ادامه در خصوص پرداخت تسهیلات تعمیری، گفت: تسهیلات و کمک بلاعوض به واحدهای تعمیری نوع سه در یک قسط و به واحدهای تعمیری نوع یک و دو در 2 قسط پرداخت می‌شود که نظارتی بر کیفیت ساخت اعمال شود.

خواجه‌ای افزود: به واحدهای تعمیری هم کانکس تعلق نمی‌گیرد و با تعمیر سریع واحد خانوار می‌تواند در منزل خود ساکن شود که تاکنون از مجموع 59 هزار و 880 واحد تعمیری در مناطق زلزله زده، یازده هزار و 955 واحد کار تعمیر خود را شروع کرده‌اند. در حال حاضر 4800 واحد مسکونی کار تعمیر خود را به پایان رسانده‌اند.

این مسئول در خصوص مستاجرین مناطق زلزله زده، گفت: مستاجرینی که در واحدهای احداثی نوع یک که بطور کامل تخریب شده‌ ساکن بودند می‌توانند با ارائه مدارک، کمک بلاعوض اجاره بها به مبلغ پنج میلیون تومان دریافت کنند.

وی افزود: هر مستاجری که خانه‌اش تخریب شده باشد، می تواند این تسهیلات را دریافت کند که تاکنون 2634 نفر در این زمینه مراجعه کرده و کمک اجاره بها دریافت کرده‌اند. از آنجا که مستاجرین مالک زمین و خانه نیستند و جایی برای محل نصب کانکس ندارند، به آنها کانکس داده نمی‌شود و فقط اجاره بها پرداخت می‌شود. در خصوص مستاجرین سایر واحدهای احداثی نوع دو و تعمیری تصمیم گیری با مالک است. این واحدها فعلا شرایط اسکان موقت دارند و به آنها کانکس تعلق نمی‌گیرد.

خواجه ای تصریح کرد: در حال حاضر در مجموع 31 هزار و 440 واحد احداثی و تعمیری جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌ که از این تعداد 17 هزار و 800 مورد عقد قرارداد صورت گرفته است. همچنین در مجموع تا امروز 13 هزار مورد کمک بلاعوض تعمیری و احداثی به متقاضیان پرداخت شده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha