• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96111106706
  • خبرنگار : 71191

مدیر پایگاه محوطه ی میراث جهانی شوش

حذف پل روگذر شوش منافاتی با ضوابط عرصه ندارد

حذف پل روگذر شوش منافاتی با ضوابط عرصه ندارد

مدیر پایگاه محوطه‌ی میراث جهانی شوش اعلام کرد: برچیده شدن پل روگذری که از اواخر آذر امسال توسط متولیان شهری آغاز شده، منافاتی با ضوابط عرصه ندارد.

به گزارش ایسنا، حسین ارسطوزاده، مدیرپایگاه محوطه‌ی میراث جهانی شوش با اشاره به بحران پل زیرگذر شوش گفت: از سال‌ها قبل موضوع تغییر وضعیت تقاطع موسوم به چهارراه شوش و احداث زیرگذر به دلیل مشکلات منظری برای شهر شوش و خطرزا بودن برای تردد شهروندان از سوی مسئولان محلی و به ویژه نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، تحت عنوان مطالبه عمومی مطرح و پیگیری شده است.

او به انجام رایزنی‌های گسترده در سطح سازمان از آن زمان تا کنون اشاره کرد و گفت: در این رایزنی‌ها دلایل و شرایط عرصه‌ی تاریخی در جلسات متعدد شهرستانی و استانی اعلام شدند، همچنین پیشنهاد ایجاد جاده کمربندی در این شهر تاریخی در طرح جامع شوش منطقی‌ترین راهِ‌حل کاهش ترافیک و حفظ ایمنی شهروندان مطرح شد، اما متاسفانه این پیشنهاد با اصرار مطرح کنندگان گزینه زیر گذر، مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته ایجاد جاده کمربندی بارها از سوی مسئولان میراث فرهنگی استان به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده بود، افزود: متاسفانه این طرح با توجه به هزینه‌های اجرا و امکان‌سنجی‌های صورت گرفته در اولویت‌های این وزارتخانه قرار نگرفته است.

به گفته مدیر پایگاه جهانی شوش، به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ با توجه به این‌که یکی از دلایل عامه‌پسند ارائه شده توسط پیگیری کنندگان ایده‌ی زیر گذر، بر این باور استوار بود که اگر آثاری هم  در محدوده جاده ترانزیت کنونی وجود داشته، در دهه‌های گذشته در اثر زیرسازی‌های جاده و احداث پل روگذر موجود ازبین رفته یا آشفته شده است. که این اتفاق باعث شد تا پس از بررسی در جلسات مشورتی در سطح استان و پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی برای مطالعه‌ی بستر ابتدا از روش‌های غیرمخرب مانند ژئوفیزیک، ژئورادار و امثال آن استفاده شود که با حضور متخصصان مربوط مشخص شد به دلیل آلودگی محل، دستیابی به نتایج مفید و قابل بهره‌برداری ممکن نیست.

او افزود: به همین دلیل در مرحله بعد قرار شد تا با هدایت و نظارت پژوهشکده باستان‌شناسی و انجام گمانه‌زنی برای شناختِ بیشترِ بسترِ موجود، نظر نهایی مبتنی بر دستاوردهای این مطالعات اعلام شود.

وی با اعلام اینکه گمانه‌هایی در بخش‌هایی از محدوده موردنظر صورت گرفته، افزود: برای انجام بررسی‌های میدانی و مطالعات باستان‌شناسی هیچ گونه اعتباری دریافت نشده است.

ارسطوزاده مکاتبه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بررسی  پیشنهاد طرح ایجاد کمربندی در شهر شوش را به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم با بررسی‌های کارشناسانه  وزارت راه و شهر سازی بهترین گزینه برای مطالبه عمومی شهروندان شهر شوش فراهم شود.

هشتم بهمن علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ی خود به وزیر راه و شهرسازی «با اشاره به اینکه جاده سراسری اندیمشک ـ اهواز از عرصه ملی شهر باستانی شوش که امروز به مقصد جهانی گردشگری تبدیل شده، عبور کرده است»، نوشته، «احداث پل روگذر در ورودی این شهر در دو دهه پیش منظر شهر باستانی شوش را مخدوش کرده و برداشتن این پل به مطالبه عمومی شهروندان تبدیل شده است.


از آنجایی که هر گزینه جایگزین مشکل اساسی شهروندان این شهر و گردشگران را به‌لحاظ ایمنی حل نمی‌کند، ایجاد مسیر کمربندی به‌منظور هدایت مسیر ماشین آلات سنگین به بیرون شهر به وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر اقدام در این زمینه پیشنهاد شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.