• دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 96111609398
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

آغاز کاوش‌های باستان شناسی در مسجد بنکویه زواره ‌

آغاز کاوش‌های باستان شناسی در مسجد بنکویه زواره ‌

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان با اشاره به آغاز کاوش های باستان شناسی در مسجد بنکویه زواره گفت: قدمت مسجد بنکویه شهر زواره به دوران سلجوقی می‌رسد و مناره مسجد دومین مناره کتیبه دار کشور است.

محمدرضا صدوقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: به دلیل تخریب‌هایی که افراد ناآگاه در مسجد انجام داده بودند، در سال 1380 بخش تخریب شده مسجد و مناره آن توسط اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان بازسازی و مرمت شد.

وی افزود: در سال جاری هیئت امنای مسجد قصد داشتند کف مسجد را بازسازی کنند که با ممانعت اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان روبرو شد و قرار شد کف مسجد کاوش شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان ادامه داد: با پیگیری‌هایی که از طرف اداره میراث شهرستان اردستان در مرکز استان انجام شد در نهایت با درخواست مدیر اداره کل استان اصفهان، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور مجوز حفاری در کف شبستان غربی مسجد پامنار زواره را صادر کرد.

صدوقی افزود: چند روزی است که تیم باستان شناسی در بنا مستقر شده‌اند و مشغول کاوش‌ها باستان شناسی هستند. در روزهای ابتدایی فعالیت کاوشگران در زیر سطح مسجد به لایه های باستانی برخورد.

وی افزود: احتمالا یک شبستان که قدمت آن مربوط  به دوره دیلمی می‌شود در زیر مسجد قرار دارد. کاری که تیم کاوش انجام می دهد این است که لایه ها را بررسی کند. امیدواریم لایه باستانی کف بنا خارج شود و به بهره برداری برسد.

به  گزارش ایسنا؛ مسجد بنکویه یا مسجد پامنار شهر زواره بنایی است که در سال 1315 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است و جز بناهای با اهمیت و شاخص شهرستان اردستان است. اما این مسجد درسال 1360 توسط افرادی به بهانه نوسازی تخریب می‌شود. شهر زواره 36هکتار بافت تاریخی با ارزش دارد که در سال 1381 ثبت ملی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha