• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۸:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96111710236
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

آغاز مرمت یخدان‌های تاریخی سبزوار

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سبزوار گفت: مرمت و احیای سه یخدان در حاشیه کمربندی شهر سبزوار با اعتبار اولیه 600 میلیون ریال آغاز شد.

به گزارش ایسنا، «محمودرضا سلیمانی» امروز 17 بهمن‌ماه در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های میراث فرهنگی شهرستان سبزوار به مناسبت ایام دهه مبارک فجر اظهار کرد: یخچال‌های تاریخی سبزوار در حاشیه کمربندی این شهر با شماره 4812 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که برای نجات بخشی این بناها عملیات مرمت انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: مرمت یخدان‌ها از سال‌های گذشته دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر و میراث‌فرهنگی بود که پس از مشخص شدن و تثبیت مالکیت، با مشارکت مالک خصوصی عملیات مرمت آن آغاز شد. 

سلیمانی با بیان این‌که اعتبار اولیه برای نظم بخشی به کالبد بهم ریخته این بنا سه میلیارد ریال است، خاطرنشان کرد: در پیکره یخدان‌ها شیارهای وجود دارد که در مرحله نخست باید با تراش به سطح صاف رسد سپس با کمک استادان مرمت و معماری عملیات مرمت انجام شود. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سبزوار با اشاره به عبور سالانه 20 میلیون زائر و مسافر از مسیر شهرستان سبزوار گفت: یخدان‌های تاریخی شهر سبزوار قابلیت تبدیل به بازارچه صنایع‌دستی و سنتی، فضای خدماتی و رستوران سنتی را دارد و تلاش می‌شود با پاکسازی یکی از یخدان‌ها گردشگران بتوانند در نوروز 97 از آن بازدید کنند. 

وی ادامه داد: هم‌چنین ساختمان اداره میراث‌فرهنگی سبزوار از توحید شهر به داخل بافت تاریخی شهر در خانه تاریخی جعفرزاده منتقل شد و این خانه تاریخی که رو به تخریب بود با هزینه 600 میلیون ریال از سوی میراث یاران نجات یافت. 

سلیمانی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 12 آژانس گردشگری در سبزوار فعالیت می‌کنند که با نظارت این اداره به میهمانان و مسافران نوروز 97 خدمت‌رسانی خواهند کرد. 

با آغاز فعالیت آژانس گردشگری سندباد، آژانس‌های فعال گردشگری این شهرستان زیر نظارت میراث‌فرهنگی به 12 مورد رسید. 

سبزوار از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان‌رضوی در غرب این استان است که با 1200 اثر تاریخی و فرهنگی، 6 موزه، جاذبه‌های طبیعت کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و تولید 15 نوع صنایع‌دستی و سنتی ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.

مجموعه تاریخی زعفرانیه، مساجد پامنار و جامع، آتشکده آذربرزین مهر، آرامگاه‌های حاج ملاهادی سبزواری و کاشفی، مناره از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان سبزوار بشمار می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha