• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96112413623
  • خبرنگار : 71496

۲۱ سال حبس برای وزیر پیشین بازرگانی عراق به اتهام فساد

۲۱ سال حبس برای وزیر پیشین بازرگانی عراق به اتهام فساد

یک مسئول دولت عراق اعلام کرد که عبدالفلاح السودانی، وزیر اسبق بازرگانی در سه پرونده به اتهام فساد به ۲۱ سال حبس محکوم شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این مسئول دولت عراق اظهار داشت، دادگاه السودانی را در سه پرونده محکوم کرد که در دو  پرونده‌ السودانی به اتهام اهمال کاری به ۱۴ سال حبس و در پرونده سوم به اتهام سوءاستفاده از جایگاه شغلی به هفت سال حبس محکوم شد.

السودانی سپتامبر گذشته در بیروت به اتهام فساد مالی توسط اینترپل بازداشت شده و به مسئولان عراقی تحویل داده شد.

مسئولان امنیتی لبنان بر اساس حکم بازداشت صادر شده از سوی اینترپل او را در فرودگاه بیروت بازداشت کردند.

دادگاه‌های عراق در سال ۲۰۱۲ این وزیر اسبق عراقی را به اتهام فساد مالی و اداری با صدور حکمی غیابی به هفت سال حبس محکوم کرده بودند.

عبد الفلاح السودانی وابسته به حزب الدعوة در عراق بوده و در سال ۲۰۰۵ در شورای ملی عراق که کابینه ابراهیم جعفری از آن تشکیل شد، به عنوان یکی از اعضا انتخاب شد.

السوانی در کابینه الجعفری به عنوان وزیر آموزش انتخاب شد و پس از انتخابات اواخر سال ۲۰۰۵ او به عنوان وزیر بازرگانی منصوب شد.

او در ژوئن ۲۰۰۶ با تشکیل کابینه جدید به ریاست نوری مالکی سمت خود را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۰۹ پس از بازداشت در فرودگاه بغداد هنگام خروج از کشور استعفا کرد اما با قرار وثیقه آزاد شده و کشور را ترک کرد. دو تن از برادران السودانی نیز به اتهام دست داشتن در برخی پرونده‌های فساد او بازداشت شدند.

این وزیر سابق عراقی به دلیل واردات اقلام کارت‌های کوپن بر خلاف اصول و قوانین مجاز، بالا بردن قیمت‌ها، صدور دستور جمع آوری اقلام مستهلک و جایگزینی آنها با اقلام غیر قابل استفاده، تغییر در قراردادها، توقف توزیع اقلام کارت‌های کوپن که موجب تاخیر در توزیع آنها و در نهایت منقضی شدن تاریخ مصرف‌شان شد، محکوم شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha