• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 96112514608
  • خبرنگار : 71431

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران عنوان کرد

انتقاد از بی‌توجهی به مدیریت بحران در برنامه ششم توسعه

انتقاد از بی‌توجهی به مدیریت بحران در برنامه ششم توسعه

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید براینکه مدیریت بحران نباید در حد پرداخت خسارت خلاصه شود، گفت: هنوز از قانون جامع مدیریت بحران برخوردار نیستیم و در برنامه توسعه ششم توجه جدی به موضوع مدیریت بحران نشده است.

به گزارش ایسنا، احمد صادقی در شانزدهمین نشست مدیران بحران کلان‌شهرها که با هدف ارائه گزارش عملکرد دبیرخانه کلانشهرها، هماهنگی و تعیین استان‌های معین تهران برای پوشش هر یک از مناطق شهر تهران در زمان حادثه برگزار شد با اشاره به اینکه در دنیای امروز به مدیریت بحران به عنوان یک مسئله منفی نگاه نمی‌کنند و نگاه مدیریت بحران یک نگاه بخشی با یک متولی خاص نیست، گفت: رویکرد مدیریت بحران امروز نمی تواند یک تصمیم گیری از بالا به پایین باشد و همچنین نمی توان بحران و خسارات آن را کاهش یا مدیریت کرد، مگر این که یک نگاه جامع به مدیریت کلان جامعه داشت.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: واژه توسعه پایدار به یک کلید واژه مهم در ادبیات مدیریت کلان کشور و مدیریت محلی و شهری تبدیل شده است.


وی با اشاره به این که متاسفانه هنوز هستند کسانی و همچنین سازمان هایی که مدیریت بحران را در پرداخت خسارات ناشی از آن خلاصه کرده اند و از طرف دیگر به دنبال برنامه ریزی برای توسعه پایدار هستند، افزود: هسته مرکزی توسعه پایدار، توجه به موضوع مدیریت خطر حوادث و بلایاست و بدون در نظر گرفتن آن، اساسا توسعه ای شکل نخواهد گرفت و نکته دیگر این که قطعا تحقق هدف توسعه پایدار از تغییر نگاه به مدیریت بحران از مدیریت پاسخ و پرداخت خسارت به نگاه تاب آوری جامعه می گذرد.


جانشین شهردار تهران در شورای هماهنگی مدیریت بحران گفت: باید در کلان شهرها سعی کنیم نگاهی جامع به مدیریت بحران داشته باشیم، پایش تاب آوری شهر تا سطح محلات شهر و همچنین تدوین و برنامه ریزی برای کاهش خطر شهر تا سطح محلات با توجه به  مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی باید در دستور کار قرار گیرد.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه باید رویکرد واکنشی گذشته نگر به رویکرد پیش کنشی آینده نگر در مدیریت بحران تغییر کند، تصریح کرد: مشکلات اقلیمی موجود ناشی از غفلت از این اصل است و پروژه های هشدار سریع زلزله، تدوین برنامه جامع آموزش همگانی مدیریت بحران و برنامه پیشگیری از سیلاب دقیقا باید با همین رویکرد در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم یکپارچگی در مدیریت بحران گفت: در حوزه مدیریت بحران، نظام سطح بندی حادثه و تقسیم وظایف هنوز به یکپارچگی نرسیده است و همچنین هنوز از قانون جامع مدیریت بحران برخوردار نیستیم و در برنامه توسعه ششم توجه جدی به موضوع مدیریت بحران نشده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت های اصلی باید فرآیندسازی و یکپارچه ساختن نظام مدیریت بحران باشد، فرایندی که از مدیریت بحران مبتنی بر جامعه شروع و تا سطح مدیران محلی و مدیران ملی تداوم یابد.
صادقی در پایان ابراز امیدواری کرد که نقش مردم در فرآیند مدیریت جامع بحران مشخص شود و تکالیف حاکمیت و مردم در این زمینه روشن شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha