• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96112815882
  • خبرنگار : 71060

"سامانه ثبت‌سفارش" و "دلار" تجار را سرگردان کرد!

"سامانه ثبت‌سفارش" و "دلار" تجار را سرگردان کرد!

تغییرات ایجاد شده در سامانه ثبت‌سفارش و عدم پاسخگویی بانک‌ها موجب شده بسیاری از تجار در تامین ارز برای ترخیص کالای خود با مشکلات متعدد مواجه شوند.

به گزارش ایسنا، ۱۰ بهمن ماه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در بخشنامه‌ای به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد "انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه ممنوع خواهد بود".

حال کمتر از یک ماه از ابلاغ این مصوبه می‌گذرد و تجار با مشکلات متعدد مواجه شده‌اند، زیرا اگرچه در مصوبه تنها نام چهار کشور برده شده اما واردات از تمامی کشورها در شرایطی که کالای مربوطه در این چهار کشور تولید شده باشد مشمول قواعد مذکور خواهد شد. حال آنکه حتی به استناد آمار گمرکی بخش قابل توجهی از واردات کشور به چین و پس از آن کشورهایی مانند کره و ترکیه و هند مربوط می‌شود.

به اظهار برخی واردکنندگان اکنون حتی برای واردات کالا از امارات یا هر کشور دیگری اگر تولید محصول در چین انجام شده باشد به هنگام واردات باید مطابق قوانین جدید اقدام کرد.

اما مشکل اصلی از آنجا آغاز می‌شود که طی هفته‌های اخیر سایت ثبت سفارش هم دستخوش تغییر شده است.

طبق اظهارات تجار، روی این سامانه به هنگام ثبت سفارش تجار ملزم هستند یکی از گزینه‌های ارز از طریق بانکی یا غیر بانکی را انتخاب کنند اما در صورت انتخاب گزینه غیربانکی بلافاصله درخواست رد می‌شود. بر همین اساس واردکنندگان انواع کالا ملزم به انتخاب گزینه تامین ارز از طریق بانک‌ می‌شوند اما به هنگام مراجعه به شعب بانک‌های مختلف مسئولان و متصدیان بانک‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و تاکید می‌کنند مصوبه‌ای به دست آنها نرسیده است.

این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که در آخرین ماه سال قرار داریم و بسیاری از واردکنندگان کالای خود را به منظور ارائه در بازار شب عید خریداری کرده‌اند و حال با توقف این کالاها در گمرک و گذشت زمان این افراد با مشکلات متعدد مواجه شده‌اند.

به اظهار تجار، جمعی از واردکنندگانی که به واسطه شرایط ایجاد شده با مشکل مواجه شده‌اند، برای پیگیری این موضوع راهی سازمان توسعه تجارت شده‌اند اما حضور جمعی آنها نیز منجر به دریافت هیچ پاسخی نشده و مسئله را مربوط به نظام بانکی دانسته‌اند.

پیگیری‌های ایسنا از سازمان توسعه تجارت تاکنون نتیجه خاصی به همراه نداشته و مسئولان این سازمان اینگونه اعلام کرده‌اند که "در حال بررسی موضوع هستند".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha