• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96112815935
  • خبرنگار : 71415

مسلمانان چین نگران افزایش محدودیت‌ها

مسلمانان چین نگران افزایش محدودیت‌ها

اعضای اقلیت مسلمان "هویی" در چین نسبت به اقدامات اخیر حکومت این کشور از جمله ممنوع کردن شرکت‌ جوانان در آموزش مذهبی مساجد اظهار نگرانی کرده و آن را مداخله حکومت در زندگی خود می‌دانند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنها اظهار نگرانی می‌کنند که دولت چین احتمالا به دنبال اجرای تدابیری در استان محل زندگی آنها یعنی استان گانسو در شمال غرب این کشور مشابه با اقداماتی است که پیش از این علیه مسلمانان قوم اویغور در منطقه سینکیانگ اجرا کرد.

اعضای اقلیت مسلمان هویی سال‌های زیادی است که به خوبی در جامعه چین پذیرفته شده و روابطی متعادل با دولت داشته‌اند و معمولا از تدابیر سرکوب گرایانه مقام‌های حکومت علیه اعضای قوم اویغور در سینکیانگ مستثنی بوده‌اند.

با این حال در ماه ژانویه مقام‌های دولتی در یکی از اصلی‌ترین مناطق سکونت قوم هویی یعنی منطقه گوانگه اعلام کردند که کودکان آنها نمی‌توانند در زمان تعطیلی سال نو میلادی در جلسات آموزش مذهبی حضور پیدا کنند.

این ممنوعیت برای چندین هفته طول می‌کشد در حالی که تعطیلات سال نو چینی که از پنجشنبه شروع شد یک هفته طول می‌کشد.

هنوز مشخص نیست که آیا این شکل از ممنوعیت که مشابه با ممنوعیت‌های اعمال شده علیه اعضای قوم اویغور است بعد از تعطیلات سال نو  چینی ادامه خواهد یافت یا خیر.

با این حال این حاکی از یکسری قوانین ملی جدید است که از اول فوریه در چین به هدف افزایش نظارت بر فعالیت‌های مذهبی اعمال شد.

مردم شهر لین شیا مرکز استان گانسو می‌گویند در آنجا نیز یکسری محدودیت‌های مشابه با شهر گوانگه به اجرا درآمده است.

لی هایانگ، یک امام جماعت استان هنان که سیاست جدید چین را محکوم کرده و ناقض قانون اساسی دانسته گفت: از نظر ما این خنده دار و بهت آور است.

او گفت: یک چنین ممنوعیت‌هایی در سال‌های اخیر به صورت شفاهی اعلام شدند اما اغلب نادیده گرفته می‌شدند و اجرای سفت و سخت آن محدودیت‌ها از امسال نشان می‌دهد که مقام‌ها جدیت بیشتری برای محدود کردن فعالیت‌های مذهبی پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha