• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96112916239
  • خبرنگار : 71290

با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به هند

شفیعی: استفاده از روپیه - ریال، ظرفیت بزرگی را پیش‌ روی هند و ایران قرار می‌دهد

شفیعی: استفاده از روپیه - ریال، ظرفیت بزرگی را پیش‌ روی هند و ایران قرار می‌دهد

یک کارشناس مسایل شبه قاره با تاکید براین‌که هند برای تبدیل شدن به قدرت بزرگ نیاز به همکاری‌های جدی ایران دارد، گفت: این که چنین فضایی برای ایران فراهم شده تا بتوانند مبادلات را از طریق پول رایج ملی یعنی روپیه – ریال انجام دهند، فرصت خوبی است و ظرفیت عظیمی را در روابط هند و ایران باز می‌کند.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به هند اظهار کرد: هند طی یکی دو سال گذشته شاید برخلاف انتظار ایران عمل می‌کرد و دلیلش هم این بود که به شدت از سیاست‌های ایالت متحده آمریکا تاثیر می‌پذیرفت.

وی با بیان این‌که هند کشوری است که تلاش دارد به یک قدرت بزرگ تبدیل شود و برای طی کردن این مسیر حتما به همکاری‌های ایالت متحده آمریکا نیاز دارد، تصریح کرد: هند  در روابط با سایر کشورها ملاحظاتی را در نظر می‌گیرد، گرچه به نظر می‌رسد دهلی نو بخشی از این مسایل را با آمریکایی‌ها حل کرده و این یعنی چراغ سبز از آمریکایی‌ها گرفته که می‌تواند با ایران در عرصه‌های تعریف شده‌ای همکاری کند.

این کارشناس مسایل آسیا همچنین بیان کرد: البته هند برای تبدیل شدن به قدرت بزرگ حتما به همکاری‌های جدی ایران نیاز دارد، زیرا رشد اقتصادی هند و نفوذ آن در مناطق مختلف دومؤلفه‌ای است که می‌تواند برای هند مفید باشد.

شفیعی همچنین در مورد مکانیسم استفاده از پول رایج ملی یعنی روپیه – ریال برای انجام مبادلات اقتصادی گفت: برای این‌که این اهداف تحقق پیدا کند باید مکانیزم‌هایی طراحی کنند تا این مکانیزم‌ها گسترش مبادلات را تسهیل کند، لذا استفاده از پول رایج ملی در معاملات ابتکاری است که ایران نه تنها با هند بلکه با ترکیه و روسیه هم انجام داده و بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس شبه قاره افزود: بنابراین موافقت هند در این مورد به سود این کشور است و این که چنین فضایی برای ایران فراهم شده و می‌تواند بسیاری از مبادلات را از این طریق انجام دهد، به نظر می‌رسد فرصت خوبی است و ظرفیت عظیمی را در روابط هند و ایران باز می‌کند.

وی تاکید کرد: در واقع بسیاری از فرصت‌هایی که در جاهای دیگری مثل اروپا یا آمریکا محدود شده را می‌توان از طریق کشورهایی مانند هند، چین، روسیه و ترکیه جبران کرد و تبدیل پول رایج ملی به عنوان واحد معامله می‌تواند  اهمیت زیادی داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سرمایه‌گذاری و گسترش روابط اقتصادی از طریق بندر چابهار نیز اظهار کرد: قطعا کریدور شمال به جنوب برای هند خیلی اهمیت دارد و اگر هند می‌خواهد به یک قدرت بزرگ تبدیل شود باید علاوه بر رشد اقتصادی، نفوذ ژئوپلیتیک خود را هم افزایش دهد.

این کارشناس مسایل شبه قاره همچنین گفت: گسترش تجارت از طریق بندر چابهار و کریدور شمال به جنوب می‌تواند به هند این امکان را بدهد که  نفوذ ژئوپلیتیک و توسعه اقتصادی خود را افزایش دهد البته هند در حوزه‌های اقتصادی با رقیب قدرتمندی به نام چین مواجه است و از این نظر به شدت به جایگاه و موقعیت ایران نیازمند است.

شفیعی  با اشاره به سند همکاری که سال گذشته میان مقامات ایران، هندوستان و افغانستان به امضا رسیده بود، گفت: به نظر می‌رسد کشورها الان به درجه‌ای رسیده‌اند که می‌دانند نفوذ نظامی و سیاسی الزاما به همکاری اقتصادی منجر نمی‌شود، امروزه کشورها باید به دنبال این باشند که چه کشوری سرمایه‌دار است و می‌تواند در کشور خودش سرمایه گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی منطقه هم به گونه‌ای است که کشورها بیش از این که دغدغه‌های امنیتی وسیاسی داشته باشند به دنبال فرصت‌های اقتصادی و تجاری هستند، به همین دلیل ایران، هند و پاکستان و افغانستان بیش‌تر از ملاحظات ژئوپلیتیکی به دنبال این هستند که به مهم‌ترین تهدیدات مانند بیکاری، فقر ، ناامنی و ... پاسخ دهند.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: الگوی همکاری‌ ایران، افغانستان و  هند ممکن است در گذشته حساسیت‌هایی برای پاکستان داشته باشد اما پاکستان در تلاش است تا با ایجاد امنیت منطقه‌ای، فرصت‌های اقتصادی را افزایش دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha