• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96120200616
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

فرودگاه شهید مدرس خراسان رضوی پس از گذشت 9 سال همچنان بلاتکلیف

فرودگاه شهید مدرس خراسان رضوی پس از گذشت 9 سال همچنان بلاتکلیف

ایسنا/خراسان رضوی سال 87 بود که همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر دولت نهم کلنگ پروژه دیگری به نام فرودگاه شهید مدرس به زمین زده شد.

به گزارش ایسنا، کلنگ ساخت این فرودگاه که از مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان رضوی بود در سال 87 و با حضور وزیر اطلاعات در زمینی به مساحت 540 هکتار در شهرستان مه ولات به زمین زده شد و بعد از مدتی تابلوی آن با افتخار در محور سه راهی شادمهر به کاشمر نصب شد.

فرودگاهی که قرار بود در کمترین زمان ممکن به 10 شهرستان مرکز و جنوب خراسان رضوی خدمات‌دهی کند اکنون 9 سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد و وضعیت آن همچنان بلاتکلیف است.

در اردیبهشت‌ماه سال 92 صادقی مدیرعامل شرکت راه و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از نهایی شدن پروژه احداث فرودگاه شهید مدرس کاشمر خبر داد و گفته بود به زودی این فرودگاه به شبکه هوایی کشور می‌پیوندد.

در تیرماه سال 94 هم که مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی از این پروژه بازدید داشت گفته بود برای راه‌اندازی و تکمیل کردن فرودگاه شهید مدرس با ابنیه کامل به 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

در همین خصوص نماینده تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه فرودگاه شهید مدرس به عنوان یکی از فرودگاه‌هایی که جنوب خراسان را پوشش می‌دهد مطرح بوده و برهمین اساس طراحی‌های اولیه صورت گرفته است، افزود: متأسفانه تاکنون هیچ بودجه‌ای برای تکمیل این فرودگاه در نظر گرفته نشده است.

سعید باستانی با اشاره به اینکه سال گذشته با دستور وزیر راه و شهرسازی مبلغی جزئی به میزان سه میلیارد تومان برای ادامه کار در نظر گرفته شد، افزود: زمانی که مقرر شد پروژه را شروع کنند به مشکل طراحی برخورد کردند.

وی با اعلام اینکه مشکل طراحی در این بود که یک سمت باند منتهی می‌شد به یک مسیر آبراه و رودخانه مانندی که برای عبور از آن به هزینه‌های بسیار بیشتری نیاز است، عنوان کرد: هرچند اعلام شد طراحی درستی در قبل برای فرودگاه شهید مدرس انجام نشده و باید مجدد طراحی شود اما این از نظر ما قابل قبول نیست.

نماینده تربت‌حیدریه با بیان اینکه برای اساس طراحی اولیه بخش‌هایی از کار فرودگاه انجام شده است، اظهار کرد: اکنون به همراه نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن پیگیر این پروژه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هفت فرودگاه دیگر در کشور هستند که برای پروازهایی با برد و فاصله کم در حال طراحی هستند، بیان کرد: از فرودگاه شهید مدرس برای مسافت‌های کم از جمله مشهد، بیرجند، زاهدان و.. استفاده می‌شود.

باستانی با اشاره به اینکه فرودگاه شهید مدرس با شعاع 500 تا 600 کیلومتر را پوشش خواهد داد، افزود: این‌گونه فرودگاه‌های خاص صرفه اقتصادی داشته و سودآور هستند.

وی با بیان اینکه از این طریق پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم راهی برای تکمیل پروژه پیدا کنیم، بیان کرد: متأسفانه پروژه فرودگاه شهید مدرس تاکنون پیشرفتی نداشته است.

نماینده تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اگر از سوی وزارت راه و شهرسازی بخواهد برای فرودگاه شهید مدرس کوتاهی صورت گیرد قطعاً از ابزارهای نظارتی مجلس استفاده خواهیم کرد، عنوان کرد: اکنون بیش از 9 سال از کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد.

وی با اشاره به اینکه در هشت سال گذشته هیچ بودجه‌ای برای این پروژه تخصیص نیافته است، اظهار کرد: تنها در همان اوایل مقداری کار انجام شد و یکی از باندها تا مرحله بیس رسید اما باقی کار همه مانده است.

باستانی با اشاره به اینکه طبق برآوردهای انجام شده برای تکمیل پروژه به 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: این فرودگاه در اراضی شهرستان مه ولات قرار دارد و متولی این پروژه شرکت فرودگاه‌های کشور که زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد است.

وی با تأکید بر اینکه تمامی زمین‌های فرودگاه به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده و اسناد هیچ‌گونه مشکلی ندارد و فقط این وزارتخانه است که باید نسبت به تکمیل پروژه فرودگاه شهید مدرس اقدام کند، گفت: تکمیل این پروژه خواسته عموم مردم است و ما به عنوان نماینده مردم اگر ببینیم قصدی برای تکمیل این پروژه نیست از ابزار نظارتی و احضار وزیر به مجلس استفاده خواهیم کرد.

نماینده تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آخرین جلسه مقرر شد برای این هفت فرودگاهی که در کل کشور طرح آن‌ها در دست مطالعه است طرح لازم برای داشتن صرفه اقتصادی‌شان آماده شود، افزود: فعلا ما هم منتظر هستیم که ببینیم طرح تا کی آماده می‌شود ولی اگر بخواهد طولانی شود قطعا نوع برخورد ما هم متفاوت خواهد بود.                     

 وی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از فرودگاه‌هایی که در کشور قابلیت نشستن هواپیماهای بزرگ را دارند اقتصادی نبوده و سودآور نیستند و هزینه‌های نگهداری آن‌ها مقرون به صرفه نیست، گفت: حتی فرودگاهی همانند سبزوار که هفته‌ای یک یا دو پرواز بیشتر ندارد اما هزینه‌های نگهداری آن بسیار است.

باستانی با اعلام اینکه در کشورهای مختلف یکسری فرودگاه‌ها بین‌المللی، برخی ملی و برخی دیگر فرودگاه‌هایی با قابلیت نشستن هواپیماهای کوچک‌تر برای شهرهای اطراف هستند، افزود: فرودگاه شهید مدرس هم از همین نوع و برای مسیرهای کوتاه خواهد بود. در کل کشور فقط دو فرودگاه مشهد و مهرآباد صرفه اقتصادی داشته و باقی هیچ‌کدام سودآور نیستند.

برخورداری یک میلیون نفر از فرودگاه شهید مدرس

در ادامه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پی حضور تیمی از سازمان هواپیمایی کشور تمامی فرودگاه‌های استان خراسان مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: با توجه به اینکه شهرستان‌های خواف، تربت‌حیدریه، خلیل‌آباد، کاشمر و بردسکن از فرودگاه شهید مدرس بهره‌مند می‌شوند بر رفع مشکلات و راه‌اندازی هر چه سریع‌تر آن تأکید شد.

بهروز بنیادی با اشاره به اینکه در گذشته فرودگاه شهید مدرس به گونه‌ای طراحی شده که بخشی از آن از مسیر کال که محل عبور سیل است می‌گذرد به همین خاطر باید پل بزرگی زده شود، بیان کرد: احداث این پل و رفع این مشکل نیازمند اعتبارات بسیاری است.

وی با اعلام اینکه با تمامی مشکلات پیش روی فرودگاه شهید مدرس اما نگذاشته‌ایم پروژه رها شود و امیدواریم در سال آینده بتوانیم بر روی این پروژه موفق‌تر عمل کرده و انرژی بیشتری را صرف کنیم، اظهار کرد: با توجه به اینکه اولین فرودگاه فوق سبک کشور توسط بخش خصوصی در کاشمر احداث شده و در بازدیدی هم که کارشناسان فنی از این محل داشتند نظر مثبتی در خصوص آن داشته که اگر بشود طول و قطر باند اضافه شود بهره‌برداری خوبی را با هزینه کمتر از این فرودگاه می‌توان داشت.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چون این موضوع زودتر به نتیجه خواهد رسید پیگیر وضعیت فرودگاه فوق سبک کاشمر هم هستیم، عنوان کرد: از فرودگاه شهید مدرس در زمان حوادث و یا در هفته یک یا دو پرواز استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چون بخشی از زیرساخت‌های فرودگاه شهید مدرس آماده شده این استعداد را دارد که اگر بتوانیم از سازمان هواپیمایی کشور مجوزهای لازم را بگیریم همین پروژه را تکمیل کنیم، افزود: ممکن است به صرف مکاتبه نتایج دلخواه به دست نیاید به همین خاطر به همراه نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی حضوری پیگیر رفع مشکلات فرودگاه شهید مدرس هستیم.

بنیادی ادامه داد: پروازهای همه هواپیماها بیش از 100 نفر هستند ولی چون پروژه آینده هواپیمایی کشور این است که به صورت ایر تاکسی هواپیماهای کمتر از 50 نفر فعال شود اگر این کار صورت گیرد فرودگاه شهید مدرس توجیه اقتصادی خواهد داشت ولی اکنون با این وضعیت هواپیمایی که داریم شاید برای شرکت‌های هواپیمایی این فرودگاه توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه به جز مسائل اقتصادی باید نگاه امنیتی و امدادی هم به فرودگاه شهید مدرس داشت، گفت: فرودگاه شهید مدرس شهرستان‌های تربت‌حیدریه، خواف، کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد را با جمعیتی بالغ‌بر یک میلیون نفر تحت پوشش قرار خواهد داد. در خراسان رضوی فرودگاه‌های گناباد و شهید مدرس از جمله  پروژه‌های نیمه‌کاره هستند.

فرودگاه شهید مدرس در منطقه‌ای بین شهرستان مه ولات و در 20 کیلومتری تربت‌حیدریه و 40 کیلومتری کاشمر در مرکزیت 10 شهرستان جنوبی استان خراسان رضوی قرار دارد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha