• دوشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 96120703335
  • خبرنگار : 30054

یک فعال بخش آی‌تی مطرح کرد:

تعرفه گمرکی واردات لپ‌تاپ کاهش می یابد

تعرفه گمرکی واردات لپ‌تاپ کاهش می یابد

با درخواست تنها تولیدکننده لپ‌تاپ از دولت، قرار است تعرفه واردات گمرکی این کالای آی‌تی که با هدف حمایت از همین واحد تولیدی در سال ۹۳ به ۱۰درصد و پس از آن در سال ۹۴ به ۱۵ درصد افزایش یافته بود، به همان تعرفه قبلی یعنی ۵ درصدی بازگردد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، حسین مقدم از فعالان بخش آی‌تی در این باره گفت: ۴ سال پیش زمانی که صحبت از تولید لپ‌تاپ در ایران شد، همگان تصور می‌کردند این صرفا یک ادعای بی‌اساس است. اما بعد از گذشت اندکی و ورود اولین لپ‌تاپ‌های تولید داخل به بازار، این ادعا به واقعیت بدل شد. طبق قوانین جاری کشور و به منظور حمایت از تولیدات داخلی، تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی ای‌تی که مشابه آن در ایران تولید شود، افزایش می‌یابد. این اتفاق پس از راه‌اندازی خط تولید لپ‌تاپ در داخل کشور ، برای این کالا نیز رخ داد. اما افزایش تعرفه واردات این کالا تغییر چندانی در قیمت لپ‌تاپ‌های وارداتی در بازار ایجاد نکرد.

پیش‌تر به گفته مهدی میر مهدی کمجانی رییس اتحادیه فناوران رایانه با توجه به کم‌اظهاری ۴۰درصدی واردکنندگان این گروه کالایی در گمرک که قیمت لپ‌تاپ‌های میان‌رده را حدود ۲۱۰ دلار اعلام می‌کنند، تعرفه افزایش یافته تغییر چندانی در ارزش نهایی کالا برای مصرف‌کننده نداشته است. افزایش تعرفه در آن بازه زمانی چیزی حدود ۸۰ تا ۱۵۰ هزارتومان به قیمت لپ‌تاپ در بازار افزود.

مقدم در ادامه افزود: این امر نه تنها موجب حمایت از تولید نشد بلکه نوک پیکان منتقدان را به سمت تنها تولیدکننده لپ‌تاپ در ایران، چرخاند. تولیدکننده‌ای که خود نیز ناچار بود قطعات اصلی همچون ماژول ال‌سی‌دی، پردازنده، رم، مادربرد و هارد را با همان تعرفه افزایش یافته وارد کند. در حالی که هر کارشناس آی‌تی ای می‌داند که تولید این قطعات فقط در چند کارخانه انگشت شمار در دنیا صورت می‌گیرد. حتی کارخانه‌ای مثل اپل نیز بسیاری از این قطعات را به صورت سفارشی توسط دیگر کمپانی‌ها تولید می‌کند.

قوانین گمرک، به نفع واردات، بر ضد تولید

مقدم با توضیح اینکه طبق اصل ۲ الف قانون گمرک کشور، تعرفه واردات قطعات اصلی کالای کامل، برابر با تعرفه مصوب واردات همان کالاست، بیان کرد: به این ترتیب تولید کالایی مثل لپ‌تاپ که بخش اصلی قطعات آن به دلیل عدم امکان تولید در داخل، می‌بایست CKD وارد شود، عملا صرفه اقتصادی برای تولید کننده نداشته و این کارخانه صرفا جهت اشتغال زایی و به حرکت درآوردن چرخ تولید داخل اقدام به راه اندازی خط تولید این کالا در ایران کرده بود.

این فعال بخش آی‌تی اضافه کرد: این در حالیست که قانون حمایت از تولید در دیگر واحدهای تولیدی رنگ و بوی حمایتی‌تری دارد. به عنوان مثال می‌توان افزایش تعرفه واردات خودرو در سال جاری برای حمایت از تولیدات داخلی و همچنین افزایش تعرفه صندوق‌های فروشگاهی به ۵۵درصد، آن هم در حالی که هیچ واحد تولیدی‌ای تا کنون اقدام عملی به تولید نکرده است، اشاره کرد.

وی افزود: حالا پس از گذشت ۴ سال و کش‌مکش‌های مداوم میان تنها تولیدکننده لپ‌تاپ در ایران و خیل عظیم واردکنندگان این کالا و البته قوانین غیر کارشناسی گمرکی، بالاخره واحد تولیدی تصمیم گرفت تا برای حفظ حقوق مصرف‌کننده و تنظیم بازار درخواست خود را جهت بازگرداندن تعرفه به همان میزان قبلی ارائه دهد که این درخواست با موافقت دولت روبه‌رو شد و قرار است در کتاب تعرفه و مقررات گمرک سال ۱۳۹۷، این تغییرات اعمال شود.

مقدم همچنین بیان کرد: به دلیل اینکه تنها زینفع و متولی تولید لپ‌تاپ در کشور یک واحد تولیدی بوده است، به همین دلیل درخواست کاهش تعرفه از سوی این تولیدکننده، با موافقت روبه‌رو شده است؛ حال اینکه ایجاد محدودیت‎‌ها و قوانین دست و پاگیر گمرکی و عدم حمایت اصولی و تخصصی از این واحد تولیدی که منجر به تعدیل نیرو می‌شود و مغایر اصول تولید و اشتغال‌زایی است، متوجه چه ارگان و سازمان دولتی‌ای هست، کسی نمیداند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha