• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96120804171
  • خبرنگار : 71593

سازمان منع تسلیحات شیمیایی بررسی حملات غوطه شرقی دمشق را آغاز کرد

سازمان منع تسلیحات شیمیایی بررسی حملات غوطه شرقی دمشق را آغاز کرد

به گفته منابع آگاه، نهاد نظارت بر تسلیحات شیمیایی در حال بررسی احتمال استفاده از سلاح‌های ممنوعه در غوطه شرقی دمشق است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ منابع دیپلماتیک اظهار کردند، سازمان منع تسلیحات شیمیایی مستقر در لاهه تحقیقاتی را درخصوص گزارش‌های منتشر شده مبنی بر استفاده مکرر از بمب‌های حاوی گاز کلر در ماه جاری در غوطه شرقی دمشق آغاز کرده است.

رهبران سیاسی فرانسه، آمریکا و انگلیس تصریح کرده‌اند که اگر استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی نیروهای بشار اسد، رییس جمهور سوریه ثابت شود، سوریه را مورد حمله قرار خواهند داد.

این تحقیقات در حالی صورت می‌گیرد که روسیه دستور ساخت یک مسیر تخلیه و آتش‌بس روزانه پنج ساعته را صادر کرده تا ساکنان غوطه شرقی بتوانند این منطقه را ترک کنند. ۴۰۰ هزار تن از ساکنان این منطقه در محاصره و بمباران به سر می‌برند.

به گفته این منابع، تیم حقیقت‌یاب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، حمله چند روز گذشته را نیز که موجب کشته شدن یک کودک شد و با علائم ناشی از گاز کلر همراه بود، بررسی خواهد کرد.

استفاده از گاز کلر به عنوان یک سلاح شیمیایی، طبق کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی در سال ۱۹۹۷ ممنوع است.

گاز کلر در صورت استنشاق، در شش‌ها به هیدروکلریک اسید تبدیل شده و می‌توانند سبب مرگ شود.

تیم تحقیقاتی این سازمان به دلیل نگرانی‌های امنیتی به غوطه سفر نمی‌کند اما  شواهد و مدارکی را در قالب عکس و فیلم جمع‌آوری می‌کند و همچنین با متخصصان پزشکی مصاحبه خواهد کرد.

مکانیزم تحقیقاتی مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که برای تشخیص مسئولان حملات سلاح‌های شیمیایی تشکیل شد، در سال ۲۰۱۶ نتیجه‌گیری کرد که نیروهای دولتی سوریه در سه مورد از حملات خود از گاز کلر به عنوان یک سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha