• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 96120804185
  • خبرنگار : 71505

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران:

نوروزفرصت طلایی و بزنگاه کم نظیر برای ایجاد امید و اعتماد و نشاط در جامعه است

نوروزفرصت طلایی و بزنگاه کم نظیر برای ایجاد امید و اعتماد و نشاط در جامعه است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نوروز به عنوان کهن‌ترین و با شکوترین جلوه تمدن و فرهنگ کهن فارسی است، گفت:‌ نوروز فرصت طلایی و بزنگاه کم نظیر برای ایجاد امید، اعتماد و نشاط در جامعه است.

به گزارش ایسنا، محمد جواد حق شناس درچهل ونهمین جلسه شورای شهر تهران ری وتجریش خطاب به شهروندان تهرانی گفت:‌ شهر و فرصت‌هایی که در آن شهروندان را فرا می‌خوانند و زندگی روزمره شهری، رنگ و جان دگرگون می‌یابد درک این فرصت‌های شهری مهمترین بارزه یک نظام مدیریت شهری است که عزم تغییر و اصلاح دارد و هر چه این فرصت‌ها و دریافت آنها برآمده از فرهنگ زیست مردم و شهروندان شهر باشد بر احوال و اصلاح رویکردهای شهری  بیشتر و بیشتر می افزاید.

وی افزود:  امروزه و در فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز مهمترین رویداد فرهنگی واجتماعی کشور قصد دارم از بیم وامیدهای حوزه فرهنگ جامعه به عنوان مهمترین و حساس‌ترین و در عین حال مظلوم‌ترین حوزه حیات اجتماعی در ایران سخن بگویم.

وی ادامه داد:‌ نوروز پیروز در راه است و اصیل‌ترین و باشکوهترین میراث فرهنگی مشترک همه ما ایرانیان پیش رو است. در زمانی که به ظاهر مسئله اصلی جامعه ایرانی اقتصاد و معیشت است باید گفت که این مسئله به واقع مسئله‌ای نیست، بلکه عارضه ای ناشی از مسئله اصلی است که به عقیده بسیاری از متفکرین علوم انسانی در کشور فرهنگ است.

وی تاکیدکرد:‌مشکل آنجا است که سرمایه‌های فرهنگی ما به حاشیه رفته و نشاط، امید و آرامش و همنوایی و همبستگی ما کمتر و کمترشده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ری وتجریش باتاکید بر اینکه در این شرایط از یک سو آحاد جامعه از مردم و مسئولین، مسئله را با عارضه اشتباه گرفته‌اند و حوزه فرهنگ در حال حاضر به حاشیه رانده شده است افزود:‌ مدیریت فرهنگی کشور باید از معدودفرصت‌های ناب خود  برای ترمیم و بازسازی مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور استفاده کند. اهمیت استفاد از این فرصت‌ها به گونه ای است که میزان آن برای سنجش مطلوبیت عملکرد مدیریتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی کافی خواهد بود. به بیان دیگر زمانی می‌توان گفت که مدیریت فرهنگی و اجتماعی درست و دقیق عمل  کرده که از  فرصت‌های خود برای ترمیم "ساحت به حاشیه رانده شده فرهنگی و اجتماعی" به خوبی استفاده کند.

وی افزود: دراین راستا آیین "نوروز" ، "چهارشنبه سوری" و "سیزده به در" به عنوان بارزترین نمودهای ایران باستان ومهم‌ترین فرهنگ نام ملموس به جا مانده از تاریخ است که پس از پذیرش اسلام عزیز توسط ایرانیان با تأیید و حمایت بزرگان دین و مذهب تشیع همچنان پایدار مانده است.

حق شناس ادامه داد: تمدن فارسی فرصتی برای همگرایی درعین تعامل و در عین تنوع  و در یک کلام پیوند خوردن اقوام،‌نژادها، اقلیت‌ها و مذاهب و تمامی گروه‌های فرهنگی فعال در کشور است. نوروز نه فقط بستری برای جلوگیری و تعالی فرهنگ بلکه فرصتی است تا از طریق بالفعل کردن ظرفیت‌های اجتماعی پنهان در بطن جامعه نیز مولفه‌های مفعول سرمایه های اجتماعی در پایتخت یعنی اعتماد، مشارکت و رضایت از زندگی را باز سازی و بازنمایی کند.

وی تاکید کرد:‌همه ما از شرایط کنونی جامعه مطلع هستیم و در چنین شرایطی نوروز یک فرصت طلایی برای شهر ما است. برای ما که با شعار امید ، مشارک و شکوفایی آمده ایم، نوروز فرصتی است تا افکار نا امید جامعه دوباره امیدوار شود و اعتماد سلب شده مردم ترمیم شود.

 حق شناس ادامه داد:‌ حاجی فیروز و نوروزخوانان ما امروز و بعد از این جلسه خواهند آمد تا آمدن نوروز را به شهروندان بشارت دهند این بار شهرداری تهران آمده با زبان حاجی فیروز پیام شادی و طراوت ، دوستی و صلح را به میان مردم بیاورد.

وی از همه حاضرین در صحن شورای شهر تهران دعوت کرد تا پس از پایان این جلسه به استقبال حاجی فیروز و نوروزخوانان بروند و تاکید کنند که در ایام نوروز 1397 با مشارکت و حضور فعال در ویژه برنامه ‌های مدیریت پایتخت، نوروزی متفاوت برای شهروندان تهرانی و گردشگران نوروزی که مهمان شهرمان تهران زیبا و دیدنی هستند با همکاری یکدیگر رقم بزنیم.

وی تاکیدکرد:‌بیایید در سرآغاز دوباره زندگی به میان مردم برویم ودر جشن باشکوه نوروز پیام اعتماد، همدلی ، همراهی، همیاری، تحول خواهی،شادی و شادمانی را به میان مردم ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha