• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96120904829
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۹ اسفند بخوانید؛

هلاکت ۱۳ نفر از پژاک/هدف عزل مقامات ارشد نظامی عربستان/راهپیمایی ۲۲بهمن؛ بالاترین رفراندوم و...

هلاکت ۱۳ نفر از پژاک/هدف عزل مقامات ارشد نظامی عربستان/راهپیمایی ۲۲بهمن؛ بالاترین رفراندوم و...

سفر رییس جمهور به بندر عباس، راهبرد سید عمار حکیم در خصوص ریاض، عزل مقامات ارشد نظامی عربستان برای هموار کردن پادشاهی بن سلمان، گفت‌وگوی ترامپ با بن سلمان و بن زاید در مورد ایران، روایت ظریف از همدستی آمریکا و انگلیس در جنایات جنگی علیه مردم یمن، راهپیمایی ۲۲ بهمن؛بالاترین رفراندوم و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه (نهم) اسفندماه ۱۳۹۶ است که در لینک‌های زیر قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در مراسم دانش‌آموختگی و فارغ‌التحصیلی دانشجویان فنی و خلبانی مرکز آموزشی شهید وطن‌پور  گفت: امروز هوانیروز جمهوری اسلامی ایران متعلق به دنیای اسلام است و خوشبختانه هوانیروز قدرتمندترین ناوگان بالگردی خاورمیانه است. وی با اشاره به اینکه شش ماه پیش هوانیروز ۱۳ نفراز پژاک را به هلاکت رسانده است افزود: هوانیروز در هر لحظه و هر زمانی آماده دفاع از کیان اسلامی است.

در همین مراسم امیر سرتیپ دوم خلبان یوسفعلی قربانی فرمانده هوا نیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هواپیمایی نیروی زمینی ارتش ایران از قویترین و سریع ترین نیروی های نظامی در خاورمیانه است.

صبح امروز چهارشنبه رئیس جمهور و هیات همراه عازم بندرعباس شدند. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جمع مردم بندر عباس پیشنهاد تشکیل اتحادیه بزرگ از سوی کشورهای منطقه خلیج‌فارس را مطرح کرد و گفت: تمام کشورهای منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان در سایه قدرت ملت ایران می‌توانند در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ باشند. رییس جمهور همچنین در بدو ورود به بندرعباس در جمع خبرنگاران بااشاره به اینکه در این سفر ۱۵ پروژه به بهره برداری می رسد گفت: امیدوارم با بهره برداری از پروژه هایی که در این سفر به بهره برداری می رسد، شاهد آبادانی بیشتر برای مردم استان هرمزگان باشیم.

در نشستی با  حضور جمعی از فعالان سیاسی استان هرمزگان محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز با بیان اینکه به تنهایی نمیتوانیم به مطالبات مردم پاسخ دهیم، گفت: باید از افراد همفکر و همسو در دولت استفاده شود.

همچنین مصطفی پورمحمدی ،یک عضو دولت یازدهم با تاکید بر ورود جدی‌تر مسئولان به موضوع برخورد با فساد، گفت: با برخورد با چند نفر نمی‌توان با فساد مقابله کرد. باید از تجارب دنیا برای مقابله با فساد استفاده کرد.

هیات وزیران نیز در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، با صدور مجوز انعقاد قرارداد طراحی و اجرای سامانه پرداخت های نوین در آزادراه های کشور موافقت کرد. همچنین هیات وزیران به منظور تعیین تکلیف خلاء مالیاتی مربوط به فعالان اقتصادی مناطق آزاد با توجه به انقضای معافیت ۲۰ ساله، مصوب کرد اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق آزاد تجاری – صنعتی به انواع فعالیت­ های اشتغال دارند، ظرف پنج سال به تدریج تابع مقررات مالیات­ های مستقیم سرزمین اصلی شوند.

سید ضرغام حسینی، رئیس دفتر جریان حکمت ملی عراق در ایران  در یادداشتی  با عنوان« راهبرد سید عمار حکیم در خصوص ریاض چیست؟»  تاکید کرد: سید عمار حکیم به خوبی متوجه رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان است به خصوص طی چند سال اخیر و با تحولات منطقه  و می‌داند که در این شرایط باید بسیار حساب شده و دقیق عمل کرد. لذا ضمن تاکید بر نزدیکی به تهران، بارها بر این نکته تاکید کرده است که برای حل مسائل منطقه‌ای باید بغداد، تهران، ریاض، آنکارا و قاهره دور یک میز نشسته و گفت‌وگوهای سیاسی را آغاز کنند.

همچنین محمدجواد جمالی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عزل مقامات ارشد نظامی عربستان را با هدف برداشتن موانع برای پادشاهی محمدبن سلمان دانست و گفت: اینگونه اقدامات برای تسویه حساب‌های داخلی عربستان است که در چنین شرایطی بروز جنگ‌های قبیله‌ای در این کشور دور از ذهن نخواهد بود.

ترامپ در تماس تلفنی با ولیعهد عربستان و ولیعهد ابوظبی در مورد ایران گفت‌وگو کرد. به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، کاخ سفید اعلام کرد که رییس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در مورد برخی امور امنیتی و اقتصادی  مدعی شدند که ایران فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌ای دارد.

عکاظ همچنین اعلام کرد که هیاتی از آمریکا با مسئولان سعودی در مورد برنامه هسته‌ای عربستان در لندن گفت‌وگو خواهند کرد.

کمال خرازی در دیدار وزیر اوقاف سوریه و تعدادی از علمای برجسته این کشور با بیان این که همواره یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران  گسترش  وحدت اسلامی و تقویت ارتباط بین علمای شیعه و اهل تسنن بوده است، گفت: علمای سوریه نقش مهمی در گسترش فرهنگ اسلامی دارند.  در این دیدار محمد عبدالستاروزیر اوقاف سوریه نیز با اشاره به اینکه سعودی‌هاسهمیه حج سوریه را قطع کرده‌اندتصریح کرد: عربستان سعودی از سال ۲۰۱۱ به حجاج سوری جهت سفر به مکه و مدینه و زیارت حرمین شریفین اجازه ورود به این کشور را نداده است. وی همچنین تاکید کرد: سازوکاری برای گسترش همکاری‌ بین علمای اسلامی ایجاد شود.

همچنین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در دیدار با میودراک وکوویچ، عضو گروه دوستی پارلمانی مونته نگرو و ایران و رئیس کمیسیون قانون اساسی پارلمان مونته نگرو با اشاره به افزایش ضرورت همکاری‌های بین‌المللی جهت مقابله با تفکر انحرافی تاکید کرد: افزایش رایزنی‌ها و همکاری‌های بین المللی جهت مقابله با خطر تفکر افراطی و انحرافی وهابیت در منطقه و جهان در مقطع کنونی ضرورتی انکارناپذیر است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ،در ادامه سفر خود به اروپای شرقی شب گذشته وارد بلغارستان شد و در اولین برنامه رسمی خود در دیدار با آقای «رومن رادف » رئیس جمهور این کشور، دعوت روحانی از رییس جمهور بلغارستان برای سفر به ایران را ابلاغ کرد.

محمدجواد ظریف همچنین در متنی در صفحه توئیتر خود  روایتی از همدستی آمریکا و انگلیس در جنایات جنگی علیه مردم یمن منتشر کرد و نوشت: تلاش از روی استیصال ایالات متحده و انگلستان در شورای امنیت برای سرپوش گذاشتن بر سه سال همدستی‌شان در جنایات جنگی عربستان و امارات در یمن به شکست انجامید. ایران از آغازین روزهای شروع بحران طرح خود را برای آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگو و حکومتی فراگیر ارائه داد. این طرح که یک توهم پیروزی نظامی یا اتهام‌زنی نیست؛ هنوز هم تنها راه حل است.

آیت الله احمد جنتی در همایش رؤسا و سرپرستان دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان این‌که «هیچ رفراندومی بالاتر از راهپیمایی ۲۲ بهمن در دنیا وجود ندارد»، گفت: حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بزرگ‌ترین همه پرسی و نشانه عشق مردم نسبت به نظام اسلامی و ولایت است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز در مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآنی کارکنان قوه قضائیه گفت: متاسفانه امروز برخی به جای تعقل و تفکر در مفاهیم قرآنی به دنبال تخیلات و اعمال شیطانی و کارهای خرافاتی می‌روند و چه بسا ما را به کج‌راهه انداخته و زحمات و خدمات ما را به نابودی می‌کشانند.

همچنین  در مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان  حجت‌ الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور با بیان اینکه تشخیص جاسوسی با قوه قضاییه است، گفت:در قانون گفته نشده تشخیص جاسوس بر عهده وزارت اطلاعات است یعنی نیروی انتظامی، سپاه پاسداران ، بسیج و وزارت اطلاعات، ضابط قوه قضاییه هستند.

بهمن کشاورز با اشاره به اظهارات یونسی با بیان اینکه تعقیب قضایی مرتضوی در مورد فوت زهرا کاظمی، بلامانع است توضیح داد:‌ اگر در زمانی که آقای مرتضوی شاغل بوده مرتکب جرمی شده باشد که در حد مثلاً قتل شبه عمد بوده یا در حد عدم کمک به موقع به مجروح حادثه که به گفته آقای وزیر اطلاعات وقت منتهی به فوت سرکار خانم کاظمی شده، بدیهی است که اینکه الان ایشان در آن سمت نیستند، مانع از تعقیب ایشان نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha