• پنجشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96121005380
  • خبرنگار : 71402

رهبر کره‌جنوبی: ژاپن نباید جرایم دوران جنگ را تمام شده بداند

رهبر کره‌جنوبی: ژاپن نباید جرایم دوران جنگ را تمام شده بداند

رئیس‌جمهوری کره جنوبی امروز (پنج‌شنبه) با بیان اینکه ژاپن نمی‌تواند اعلام کند مساله بردگان سابق جنسی دوران جنگ تمام شده است، باز هم از توکیو خواست تا بابت این مساله عذرخواهی کرده و اشتباهاتش را جبران کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جنجال بر سر زنان موسوم به "آسایشگر" که حین جنگ جهانی دوم از سوی نیروهای ژاپنی به عنوان برده جنسی مورد سوء استفاده قرار گرفتند، سالیان سال است روابط میان کره جنوبی و ژاپن را تیره و تار کرده است.

پارک گئون های، رئیس جمهوری پیشین کره جنوبی که قبل از مون جائه‌-این قدرت را در دست داشت، سال ۲۰۱۵ با ژاپن توافق کرد تا سئول دیگر این مساله را بازگو نکند و توکیو هم یک میلیارد ین معادل۸.۹ میلیون دلار برای تاسیس بنیادی هزینه کند تا از قربانیان این مساله حمایت به عمل آورد.

این توافق که توکیو در آن هیچگونه مسوولیت حقوقی ندارد، برخی از قربانیان را خشمگین کرد و مون جائه-این پس از روی کار آمدن، توافق مذکور را محکوم کرده و آن را راه‌حلی اشتباه خواند و از ژاپن خواست تا "صادقانه عذرخواهی" کند. مون در سخنانی به مناسب قیام ۱۹۱۹ این کشور علیه حکومت استعماری ژاپن گفت: دولت ژاپن نمی‌تواند مساله زنان آسایشگر را تمام شده تلقی کند. جرایم دوران جنگ علیه بشریت را نمی‌توان با اعلام اینکه این مساله به اتمام رسیده است، لاپوشانی کرد.  

او گفت: راه اصلی حل این فاجعه تاریخی به خاطر داشتن تاریخ و درس گرفتن از آن است. امید داریم روابط آتی قدرتمند با نزدیکترین همسایه با یک عذرخواهی صادقانه برقرار شود.

 این سخنان موجب شد تا ژاپن فورا واکنش نشان داده و آنها را "عمیقا تاسف‌بار" توصیف کند. یوشیهیده سوگا، سخنگوی ارشد دولت ژاپن در واکنش به اظهارات مون گفت: رئیس جمهوری سئول در حالی به مساله زنان آسایشگر اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ توافقی نهایی و غیر قابل بازگشت میان دو کشور تایید شد. این سخنان خلاف توافق است. ما چنین چیزی را نمی‌پذیریم و حس می‌کنیم که تکرار آن عمیقا تاسف‌بار است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha