• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96121307158
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

شبکه‌سازی برای توسعه سوغات فرهنگی زائر رضوی

شبکه‌سازی برای توسعه سوغات فرهنگی زائر رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر ارزیابی و نظارت راهبردی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بر لزوم شبکه‌سازی برای توسعه سوغات فرهنگی زائر رضوی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، «مرتضی دهقانی» در حاشیه بازدید از فروشگاه بزرگ رضوی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز عرضه سوغات فرهنگی زائر رضوی، یکی از راهبردهای جدی در راستای ارتقای فرهنگ زیارت را مقوله سوغات زائر دانست و با اشاره به گردش مالی بازار سوغات زائران، اظهار کرد: بیش از 70 درصد اقلامی که در بازار سوغات عرضه می‌شود، غیرایرانی است. 

وی یادآور شد: باید بکوشیم با نگاه فرهنگی به سمت تولید محصولات ایرانی با پیوست رضوی برویم تا این کالاها بتواند در چرخه سبد کالایی زائر قرار گیرد. علاوه‌بر این نباید رویکرد تصدی‌گری داشته باشیم بلکه نگاه راهبردی اهمیت دارد. 

مدیر ارزیابی و نظارت راهبردی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به جنبه‌های اقتصادی و فرهنگی سوغات زائر، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه الگویی قابل تکثیر ایجاد کنیم که برای بخش خصوصی نیز قابل بهره‌برداری باشد. 

دهقانی با بیان این‌که راه‌اندازی فروشگاه بزرگ رضوی در راستای الگوسازی قابل اهمیت است، تصریح کرد: نکته دیگر ضرورت هم‌افزایی و شبکه‌سازی این حوزه است، چون اگر نگاه نقطه‌ای داشته باشیم، اهداف پروژه سوغات فرهنگی زائر محقق نمی‌شود. مرجعیت آستان قدس رضوی ویژه است و می‌تواند نقش هم‌افزایی را در این زمینه ایفا کند.

فروشگاه رضوی، در مساحتی بالغ بر 3000 مترمربع در قالب 30 غرفه به عرضه انواع کالاهای سوغات فرهنگی زائر رضوی در بخش‌های مختلف شامل کتاب، محتوای دیجیتال، آرایه، وسایل عبادی، دیداری- شنیداری، لوازم کاربردی، سرگرمی و پوشاک اختصاص دارد، این فروشگاه در طبقه همکف هتل «بهار» مشهد واقع در خیابان شیرازی، بین شیرازی دو و چهار و در فاصله کمتر از 100 متری حرم مطهر رضوی واقع است.

ضرورت برندسازی سوغات فرهنگی خراسان‌رضوی

به گزارش ایسنا، مدیرکل امور فرهنگی زائران استانداری خراسان‌رضوی گفت: برندسازی در حوزه سوغات فرهنگی زائر رضوی، ضروری است. 

«سیدحمید موسوی» در حاشیه بازدید از فروشگاه بزرگ رضوی با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات آستان قدس رضوی برای ورود به حوزه سوغات فرهنگی زائر رضوی، گفت: حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی و سوغات نیز در همین قالب امکان‌پذیر است.

وی اقدامات آستان قدس رضوی را در زمینه سوغات فرهنگی زائر مثبت ارزیابی کرد و افزود: علاوه‌بر کیفیت مطلوب کالاهای عرضه شده، تنوع کالاهای فرهنگی موجود نیز قابل توجه است.

مدیرکل امور فرهنگی زائران استانداری خراسان‌رضوی با تأکید بر ضرورت توسعه این قبیل فروشگاه‌ها در سایر نقاط شهر مشهد مقدس، خاطرنشان کرد: در این راستا باید از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه سوغات زائر استفاده کرد. 

موسوی با اشاره به اثرات مثبت ساماندهی بازار سوغات فرهنگی زائر، تصریح کرد: این اقدام باعث می‌شود زائران سوغاتی را از مشهد به یادگار ببرند که نماد فرهنگی این منطقه است.

وی با تأکید بر ضرورت حضور موثر متولیان حوزه سوغات فرهنگی مشهد مقدس در سایر نمایشگاه‌ها و همایش‌های در نقاط مختلف کشور، گفت: تحقق این مهم، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را در پی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha