• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96121508323
  • خبرنگار : 71381

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۱۵ اسفندماه

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۱۵ اسفندماه

تاکید لاریجانی بر تسریع در روند بررسی ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۹۷، اعلام وصول استیضاح ربیعی و آخوندی و سوال از وزیر نفت، حذف مجوز دولت برای دریافت وام خارجی، تعیین شروط مجلس برای برداشت دولت از صندوق توسعه ملی و ... از جمله مهمترین اخبار امروز (سه‌شنبه) پانزدهم اسفند ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز مجلس به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۹۷ و بررسی ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۹۷ در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت.

همچنین محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که به دلیل بررسی ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۹۷ مجلس امروز نطق میان‌دستور ندارد و نطق این نمایندگان به هفته آینده موکول شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس با توجه به اینکه تنها دو هفته تا پایان سال جاری باقی مانده و هنوز ایرادات شورای نگهبان در بودجه ۹۷ در مجلس بررسی و تصویب نشده است، بر تسریع در روند بررسی ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۹۷ تاکید کرد.

در همین راستا نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان در بودجه ۹۷، مجوز دولت برای دریافت تضمین تسهیلات مالی و اعتباری یا کمک بلاعوض تا مبلغ ۵ میلیارد دلار را حذف کردند.

در بررسی ایرادات شورای نگهبان در بودجه ۹۷ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند ۱۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان فولاد اختصاص یابد.

همچنین نمایندگان مجلس با اصلاح بند دیگری از لایحه بودجه سازوکار دریافت تسهیلات از بانک‌های توسعه‌ای اصلاح کردند و با تصویب جزئیات تبصره های ۹ و ۱۰ برای واریز درآمدهای وزارت آموزش و پرورش و همچنین عوارض گمرکی و سود بازرگانی لوازم آرایشی «ردیف بودجه‌ای» تعیین کردند.

در ادامه تامین نظر شورای نگهبان برای اصلاح جزئیات لایحه بودجه ۹۷، نمایندگان مجلس شروط شش گانه‌ای را برای برداشت دولت از صندوق توسعه ملی تعیین کردند و مصوب کردند که دولت برای کمک به ساماندهی بافت‌های فرسوده از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

همچنین نمایندگان با اصلاح بند دیگری از لایحه بودجه مصوب کردند که دریافت فاینانس جهت تامین سهم ۱۵ درصدی طرح‌های ریلی منوط به مجوز از مقام معظم رهبری باشد و بندهای تبصره های ۱۱ و ۱۲ لایحه بودجه ۹۷ را با اضافه کردن عباراتی و اصلاحات ویرایشی مجددا تصویب کردند که درآمدهای حاصل از فروش خدمت وظیفه عمومی صرف امور دفاعی می‌شود.

جهت تامین نظر شورای نگهبان نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای سقف انتشار اوراق مشارکت در سال ۹۷ را ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین کردند و همچنین مصوبه‌ای برای وحدت رویه بیمه شدگان روستایی و تامین اجتماعی را به تصویب رساندند.

همچنین در خلال رای‌گیری برای رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۹۷،  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به حسینعلی امیری و مجتبی ذوالنور تذکر داد. علی مطهری زمانی که متوجه حضور حسینعلی امیری معاون پارمانی رئیس‌جمهور در لابه‌لای صندلی های سبز نمایندگان شد، خطاب به وی پرسید: لابه‌لای صندلی ها چه می کنید؟ حتما از این کارها که پس گرفتن رای استیضاح است.وی ادامه داد: ان‌شاءالله از شما از این کارها سر نمی زند.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر مجلس و در ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در بودجه ۹۷، بخشهایی از تبصره ۱۴ بودجه مربوط به هدفمندی را اصلاح کردند و جهت تامین نظر شورای نگهبان دولت را موظف به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی کردند.

 مجلس همچنین مصوب کرد که مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تا زمان تصویب و لازم الاجرا شدن قانون جدید تمدید شود و در ادامه نیز نمایندگان ماده مربوط به اصلاح نظام پرداخت بیمه سلامت را حذف کردند.

مجلس ۱۰۰ میلیارد تومان برای افزایش مستمری والدین شهدای فاقد حکم حقوقی و امتیاز والدین شهدای شاغل در نظر گرفت که بر اساس آن نمایندگان مجلس ۵۰ میلیارد تومان برای امتیاز شهدای شاغل در دستگاه‌های اجرایی و ۵۰ میلیارد تومان برای افزایش مستمری والدین شهدای فاقد حکم حقوقی اختصاص دادند.

جهت تامین نظر شورای نگهبان، سازمان برنامه و بودجه موظف به نظارت بر بودجه سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شد.

نمایندگان همچنین متنی را به انتهای بند الحاقی ۲ تبصره ۱۱ اضافه و سقف ۵۰۰۰ میلیارد ریالی را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را تعیین کردند و در مصوبه‌ای دیگر مقرر کردند۲۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای صرف حمایت از بافت فرسوده، حمل و نقل عمومی و ریلی اختصاص یابد.

در پایان رسیدگی به اصلاحات مدنظر شورای نگهبان در لایحه بودجه ۹۷ نمایندگان مجلس شورای اسلامی دخل و خرج کشور را نهایی کردند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

تذکرهای نماینده تهران درباره خودکشی در زندان‌ها، حصر و احمدی‌نژاد

سالک: رییس‌جمهور باید پاسخگوی وضعیت معیشت مردم باشد

ذوالقدر: تکریم زنان به اقدامی اجرایی نیاز دارد

نماینده شاهرود: اعتبار درنظر گرفته شده برای کشاورزان زیان‌دیده استان سمنان تخصیص داده شود

سعیدی: انتظار می‌رفت در سفر وزیر خارجه فرانسه نزاکت دیپلماتیک حفظ شود

تذکر پژمانفر نسبت به روند پیگیری سوال از رئیس‌جمهور

جاسمی: زلزله‌ ۱۰ ریشتری در شهرداری تهران در حال وقوع است

چنارانی: حضور بیش از ۲۰۰ دوتابعیتی در مدیریت اجرایی کشور اعلام خطری جدی است

***

استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی اعلام وصول شد و استیضاح این دو وزیر با ۲۴ امضا به هیئت رئیسه تقدیم شده است.

در همین ارتباط دو عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در تذکرات جداگانه‌ای روند برگزاری جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این کمیسیون را برخلاف آیین نامه دانستند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند و لاریجانی در پاسخ به این انتقاد گفت: اشکال آیین‌نامه‌ای در بررسی استیضاح ربیعی در کمیسیون اجتماعی وجود ندارد.

بهروز نعمتی سخنگوی هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز  گفت که استیضاح وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

در جلسه علنی امروز محمدعلی وکیلی،  سوال ملی رضا انصاری نماینده مردم داراب از بیژن زنگنه وزیر نفت در خصوص اولویت برنامه‌های وزارت نفت برای ارتقای صنعت نفت و همچنین یک عضو هیئت رئیسه مجلس لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را اعلام وصول کردند.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز  گفت که ۵ کمیته برای استیضاح وزرای راه، رفاه، آموزش و پرورش، کشور و جهاد کشاورزی در این فراکسیون تشکیل شده است.

همچنین احمد مازنی و محمدجواد فتحی سوالی را از وزیر دادگستری درباره علت تاخیر در تهیه و ابلاغ آیین نامه اجرایی اعلام دارایی مقامات مطرح کردند.

معاون اول قوه قضائیه نیز در جلسه با نمایندگان فراکسیون ولایی بر لزوم رفع خلاءهای قانونی برای برخورد با متخلفان مطابق با قوانین تاکید کرد.

در پایان نیز عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی را در جلسه علنی نوبت عصر امروز قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha