• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۱:۱۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96121508679
  • خبرنگار : 71573

حمیدرضا شاه‌آبادی عنوان کرد

نگرانی از برخی کتاب‌های پُر رنگ و لعاب

نگرانی از برخی کتاب‌های پُر رنگ و لعاب

حمیدرضا شاه‌آبادی با ابراز نگرانی از انتشار کتاب‌های پررنگ و لعاب با محتوای ضعیف می‌گوید: سال ۱۳۹۶، سال پررونقی برای ادبیات کودک و نوجوان نبوده است.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزیابی خود از ادبیات در سال جاری اظهار کرد: تعداد آثاری که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد، کم بود. اتفاق‌های چشمگیری در این حوزه نیفتاد و شاهد خلق آثار ماندنی نبودیم.

او درباره دلایل این موضوع بیان کرد: دلیش را نمی‌دانم چه می‌تواند باشد؛ شاید بی‌انگیزگی نویسندگان است، شاید وخیم بودن اوضاع بازار است و شاید شرایطی که موجب شده آدم‌های مختلف بیش از این‌که به فکر فرهنگ و ادبیات باشند به فکر منافع شخصی خود باشند که این  موضوع منجر به کم‌رونق‌تر شدن ادبیات کودک ما شده است.

شاه‌آبادی سپس اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در ادبیات کودک و نوجوان سال ۹۶ افتاد رواج کتاب‌های پررنگ و لعابی بود که ظاهر خیلی زیبایی دارند و می‌توانند خواننده‌ها را به خود جذب کنند اما آن‌چه در درون این کتاب‌ها است خیلی قابل قبول نیست و این‌ نگرانی وجود دارد که بچه‌هایی که با اشتیاق و علاقه کتاب‌ها را خریداری می‌کنند بعد از  خواندن از آن‌ها خوش‌شان نیاید و این موضوع باعث شود گرایش به کتاب‌خوانی در بچه‌ها از بین برود.

او در ادامه افزود: از طرف دیگر توجه زیاد به حوزه ترجمه باعث شده است تألیف کم‌رنگ‌تر جلوه کند. البته زمانی که تألیف ضعیف می‌شود گرایش به ترجمه از طرف ناشران و مخاطبان بیشتر می‌شود  و نمی‌توان منکر این موضوع شد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: گمان می‌کنم باید شرایطی را فراهم کرد تا نویسندگان انگیزه ‌بیشتری برای نوشتن پیدا کنند؛ شرایطی که آثار آن‌ها به خوبی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و مخاطبان از این طریق با کتاب‌ها آشنا شوند و به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. همچنین باید شرایطی فراهم شود که نویسنده‌ها بیشتر در ارتباط باشند و با یکدیگر  تبادل نظر کنند تا بتوانند به یکدیگر در پیش‌برد کارشان کمک کنند.

او همچنین گفت: طرح‌هایی مانند پروژه «رمان نوجوانان امروز» در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان که چند سال پیش اجرا شد راهکار خوبی بود و نتیجه‌های خوبی‌ هم داشت و باعث تأسف است که این پروژه دیگر اجرا نشد. اجرا کردن طرح‌های مشابه توسط نهادهای متعدد فرهنگی شاید بتواند نویسنده‌ها را دور هم جمع کند و به آن‌ها انگیزه نوشتن دهد تا شاهد آثار تألیفی ارزنده باشیم.

حمیدرضا شاه‌آبادی در ادامه درباره اتفاق‌های مهمی که در ادبیات  در سال ۹۶ رخ داده است، گفت: فقط می‌توانم به راه ‌پیدا کردن نویسنده ایرانی (فرهاد حسن زاده) به مرحله نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن اشاره کنم که می‌تواند اتفاق مهمی‌ در ادبیات کودک و نوجوان و به نوعی زمینه‌ساز معرفی ادبیات کودک ما به کشورهای دیگر باشد.

او  در پایان بیان کرد: اطلاع دارم که چند اثر خوب توسط نویسنده‌ها خلق شده و شاید در روزهای پایانی سال یا اوایل سال آینده منتشر شود؛ این می‌تواند امیدوار کننده باشد و به ما این نوید را بدهد که سال ۹۷ سال بهتری خواهد بود.

 انتهای پیام.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۲-۱۶ ۱۱:۲۸

نوشتن با بودجه دولتی دوای درد ادبیات کودک نیست. خنده دار است بگوییم نویسنده ها برای نوشتن انگیزه پول دارند. برای نوشتن خلاقیت حرف اول را می زند. اگر می گویید کار خوبی نداریم برای این است که یا خلاقیت ندارید یا چشمتان را روی اندک خلاقیت های موجود و کارهای خوب این یکی دو ساله بسته اید.