• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96121609085
  • خبرنگار : 71548

به انگیزه درگذشت همایون شهنواز

برای تصویرساز تاریخ ایران؛ از رییسعلی تا مصدق‌ +‌ فیلم

برای تصویرساز تاریخ ایران؛ از رییسعلی تا مصدق‌ +‌ فیلم

تنها راوی مبارزات ۳۰۰ دلیر که روزی برای دفاع از ایران جانشان را بر کف دست‌هایشان گذاشتند، صبح امروز دار فانی را وداع گفت تا شاید بتواند با شخصیت‌هایی که در دنیای تصویر خالق آنها شد، دیدار کند.

شاید اگر ۴۶ سال قبل همایون شهنواز تصمیم به ساخت سریال خاطره‌انگیز «دلیران تنگستان» نمی‌گرفت، بسیاری از ما رییسعلی دلواری، احمد تنگستانی و سایر قهرمانان ملی که در برابر انگلیسی‌ها از خاک کشورمان دفاع کردند را هرگز نمی‌شناختیم؛ سریالی که در نخستین سال‌های دهه ۵۰ ساخته برای اولین بار از تلویزیون ملی ایران پخش شد و در سال‌های پس از انقلاب نیز بارها به روی آنتن رفت.

مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» در واقع برداشت آزادی از کتاب «دلیران تنگستانی» به قلم محمدحسین رکن‌زاده آدمیت بود. اما زنده‌یاد همایون شهنواز، به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر، برای نگارش متن اصلی از ۱۱ کتاب ترجمه شده، ۷ کتاب ترجمه‌نشده و روزنامه‌های «حبل‌المتین» و «عصر جدید» و همچنین از ۱۱۰ فقره سند و ۱۸۰۰ قطعه عکس و یادداشت‌های رهبران و بازماندگان جنبش تنگستان به‌عنوان منابع اصلی استفاده کرد.

در نهایت سریال «دلیران تنگستان» در ۱۴ قسمت در طول دو سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری به کارگردانی زنده‌یاد شهنواز در بوشهر، منطقه تنگستان فیلمبرداری این اثر تاریخی را انجام دادند. پخش این فیلم به علت نبود سیستم پخش رنگی، به صورت سیاه و سفید انجام شد.

محمد ولی‌زاده، روزنامه‌نگار و از دوستان زنده‌یاد همایون شهنواز درباره سریال «دلیران تنگستان» به ایسنا می‌گوید که «همایون شهنواز تنها کسی بود که توانست رییسعلی دلواری را در تاریخ ما روایت کند و او را بزرگ نگه دارد. اگر همایون شهنواز به سراغ این قهرمانان ملی نمی‌رفت شاید هیچ‌گاه نام این افراد به گوش ما نمی‌رسید و ما این افراد را نمی‌شناختیم.»

زنده‌یاد شهنواز در سال‌های پس از انقلاب نیز با وجود اینکه خانواده‌اش در کشور کانادا ساکن بودند، به ایران رفت و آمد داشت و در تمام این سال‌ها تلاش می‌کرد تا طرح‌های خود را که برخی از آنها را نیز نوشته بود را پیگری کند و به سرانجام برساند.

ولی‌زاده در این باره می‌گوید که «همایون شهنواز در این سال‌ها بیشتر در ایران حضور داشت و تلاش می‌کرد طرح‌ها و پروژه‌هایی را که در ذهن داشت را عملی کند.»

فیلم تاریخی «شاه خاموش» نیز که روایت‌گر بعد جدیدی از زندگی احمدشاه قاجار و تاثیرات عشق او به یک کنتس روسی بر روی تصمیمات ملی کشور بود، از دیگر آثار زنده‌یاد همایون شهنواز است. این فیلم سینمایی با بازی محمدرضا فروتن، مهتاب کرامتی و علی نصیریان در سال ۸۲ تولید شد.
در همان سال، شهنواز مشغول تولید سریال تاریخی «روزهای به یادماندنی» نیز بود. فصل اول این مجموعه که روایت‌گر سال‌های پایانی سلطنت قاجار بود، همایون شهنواز در ۱۱ قسمت ساخت و تولید ادامه آن به تورج منصوری سپرده شد.

آن زمان تورج منصوری در پی برخی شایعات مبنی بر کنار گذاشته شدن همایون شهنواز از سمت کارگردانی این مجموعه‌ی تاریخی، این مساله را تکذیب کرد و گفت: قرار است این مجموعه را به اتفاق همایون شهنواز کارگردانی کنم و در این صورت اسم هر دو نفر ماه در تیراژ نهایی به عنوان کارگردان خواهد آمد مگر اینکه در آینده تغییرات دیگری اتفاق بیافتد.

در سال‌های اخیر نیز زنده‌یاد شهنواز در حال نگارش طرحی درباره زندگی مصدق و رویدادهای تاریخی و سرنوشت‌ساز مرداد سال ۳۲ بود.

ولی‌زاده در این باره می‌گوید که «همایون شهنواز در حال نگارش طرح‌های مختلفی بود که یکی از آنها درباره زندگی دکتر مصدق بود. او برای این طرح نه تنها شخصیت‌ها را نیز برای خود مخشص کرده بود بلکه حتی از بسیاری از لوکشین‌های مورد نظر خود نیز بازدید کرد.»


به گزارش ایسنا، همایون شهنواز که چندی قبل در حادثه‌ای در منزل شخصی خود دچار حادثه شده بود، به دلیل شدت سوختگی و همچنین ایست قلبی امروز (۱۶ اسفند ماه) در بیمارستان درگذشت.

روحش شاد و یادش گرامی باد!

در این بخش می‌توانید منتخبی از قسمت‌های سریال دلیران تنگستان را مشاهده کنید:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۲-۲۰ ۰۹:۲۲

خدا رحمتش کند همایون شهنواز را جرا در هشتاد سالگی بر اثر سوختگی سوخت