• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96121609270
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۶ اسفند بخوانید؛

درخواست توکلی از شاهرودی/سفر جهانگیری به بغداد/آغاز طرح نوروزی تعزیرات/یک سال حبس برای کرباسچی

درخواست توکلی از شاهرودی/سفر جهانگیری به بغداد/آغاز طرح نوروزی تعزیرات/یک سال حبس برای کرباسچی

تاکید بر ضرورت نگاه بومی به حقوق شهروندی، درخواست توکلی از شاهرودی، سفر جهانگیری به بغداد، آمادگی پرو برای آغاز فعالیت سفارتش در تهران، ادعای وزیر خارجه فرانسه درباره وجود تسلیحات ایرانی در یمن، رایزنی ایران و روسیه برای خرید هواپیماهای سوخو ـ ۱۰۰، گفت و گوی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، آغاز طرح نوروزی تعزیرات از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، واکنش مرتضوی به خبر صدور حکم جلبش و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه، شانزدهم اسفند ماه ۱۳۹۶ است.

به گزارش ایسنا، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در حاشیه بازدید از اولین جشنواره «فجر رشد» گفت: مهار قدرت دفاعی ما از کنترل هر کشوری خارج است چرا که تمام اقشار جامعه ما خود را بسیج کرده اند در واکنش به مداخلات ظالمانه کشورهایی مثل امریکا و متحدان اروپایی اش که فکر می کنند می توانند با تهدیدات از رشد و پیشرفت دفاعی ما جلوگیری کنند، بایستند.

در حاشیه همین مراسم فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز با بیان اینکه در حوزه‌های موشکی و پهپاد جزو ۵ کشور اول دنیا هستیم گفت: امروز خوشبختانه هم در حوزه‌های موشکی و هم در حوزه های پدافندی و راداری و بمب های هوشمند و حوزه ما پهپادی جزو پنج کشور اول و در برخی حوزه ها هم جزو ۱۰ کشور اول جهان هستیم.

شهیندخت مولاوردی  نیز در پیامی به سومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی تاکید کرد که نگاه بومی داشتن به حقوق شهروندی نیز ضرورتی غیر قابل انکار تلقی می شود.

احمد توکلی در نامه‌ای خطاب به آیت الله شاهرودی تذکر نسبت به الزامی بودن رعایت نظرات مجمع تشخیص مصلحت را به مجلس شورای اسلامی خواستار شد.

در مراسم افتتاحیه فاز ۴ طرح توسعه گروه بین المللی کارخانجات آذرخش قم نیز علی لاریجانی گفت: بخش اقتصاد لنگی دارد که لازم است این لنگی را شناخت و از حواشی پرهیز کرد. وی افزود: گرفتاری ما این است که آرمان ها خوب است و در خیلی از عرصه ها نیز فعال بوده و عزت کشور را حفظ کرده ولی بخش اقتصاد لنگی دارد که تاثیرگذار نیز بوده است و لازم است این لنگی را شناخت و از حواشی پرهیز کرد زیرا منجر به پمپاژ ناامیدی می شود.

اسحاق جهانگیری به قصد سفر سه روزه به عراق رفت. معاون اول رئیس‌جمهور در راس هیاتی اقتصادی و سیاسی که تعدادی از تجار و بازرگانان بخش دولتی و خصوصی نیز همراهی‌اش می کنند به بغداد سفر کرد تا ضمن انجام گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات این کشور در جریان امضا سند ۱۰ بندی تجاری و اقتصادی مقامات عالی رتبه ایران و عراق نیز حضور داشته باشد. وی همچنین در بدو ورود به فرودگاه بغداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اراده تهران و بغداد بر توسعه مناسبات دو کشور است اظهار داشت:این سفر به دعوت نخست وزیر عراق انجام می شود و رفت و آمد هیات های عالی رتبه میان دو کشور می تواند به شناسایی و رفع موانع گسترش مناسبات فیمابین منجر شود.

مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه اعلام کرد: در اوایل سال جدید شمسی (۱۳۹۷) هیاتی بلندپایه از ایران به منطقه آمریکای لاتین سفر می‌کند.محمد کشاورززاده با اشاره به سفر منطقه‌ای اخیر خود به کشورهای اکوادور، پرو، ونزوئلا و مکزیک همچنین از آمادگی پرو برای آغاز فعالیت سفارتش در تهران خبر داد.این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه در جریان گفت‌وگو با مقامات مکزیک قرار شد نقشه راهی برای توسعه روابط دو کشور طراحی کنیم، اظهار کرد: مکزیکی‌ها از ما دعوت کردند که به عنوان ناظر اتحادیه پاسیفیک به این اتحادیه بپیوندیم که ما نیز اعلام کردیم این پیشنهاد را بررسی می کنیم؛ چراکه اتحادیه پاسیفیک اتحادیه مهم و تاثیرگذار است.

همچنین در سومین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر این‌که « هرچیزی بجز اجرای کامل تعهدات با حسن نیت، بر خلاف متن و روح برجام است.» در بخشی از سخنانش در واکنش به «برخی تفاسیر خودسرانه که بر خلاف متن صریح بخش های مختلف ضمیمه یک برجام و سابقه مذاکرات مربوط به آن مطرح شد» اظهار کرد: آژانس در جایگاه تفسیر برجام نیست. این موضوع منحصرا" در صلاحیت کمیسیون مشترک قرار دارد که با اجماع در این زمینه اقدام کند. از اینرو، بند ۲۵ گزارش حاضر صحیح نیست و می بایست اصلاح گردد.

در گفت‌وگو با روزنامه الشرق لولوه الخاطر سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر گفت: قطر بدون هیچ منفعتی و تنها به منظور منسجم شدن با کشورهای مجاورش سفیرش را از تهران فرا خواند اما آن‌ها که به خاطرشان سفیرمان را از تهران فراخواندیم درهای‌شان را روی ما بستند.

وزارت امور خارجه فرانسه پس از پایان سفر لودریان به ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی در دیدارهایش با مقامات ایرانی سه موضوع توافق هسته‌ای، برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران را مورد بحث و رایزنی قرار داده است و پاریس خواهان ادامه گفت‌وگوی شفاف و قوی با ایران است.

ژان ایو لودریان نیز در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه با ادعای اینکه ایران تسلیحات زیادی در یمن دارد از پاسخ دادن به سوالات درباره اینکه پاریس قصد دارد فروش سلاح به عربستان و امارات را متوقف کند یا نه، سر باز زد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت که آمریکا با تحریم ایران، روسیه و کره شمالی ضعف خود را نشان داده است. ولادیمیر پوتین تاکید کرد: آمریکا با قرار دادن ایران، روسیه و کره شمالی در یک فهرست مشابه تحریم ضعف و بی‌کفایتی خود را نشان داده است.

وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد تهران و مسکو درباره فروش هواپیماهای سوخو ـ ۱۰۰ به ایران رایزنی کرده‌اند. الکساندر نواک در این باره گفت: ما با شرکای ایرانی‌مان درباره فروش هواپیماهای سوپر جت سوخو ـ ۱۰۰ رایزنی و طرحی را برای عملیاتی کردن آن مشخص کرده‌ایم.

امیر حسین‌آبادی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در آستانه سی‌امین دوره انتخابات هیات مدیره این کانون، حضور قضات بازنشسته در امر وکالت را امری قانونی دانست و گفت: این مورد در قانون پیش‌بینی شده است، البته تعداد قضات بازنشسته در امر وکالت در حدی نیست که تصور کنیم زیاد هستند. علاوه بر این مشمولان بند "د" سهم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند، مانند کارمندان دولت و کارشناسان حقوقی که در صورت بازنشستگی با ۳۰ سال سابقه به این تعداد اضافه می شوند. حتی پیش بینی شده که نمایندگان مجلس با مدرک لیسانس پروانه وکالت داشته باشند؛ بنابراین  در کانون از چهار طرف باز است. در بخش دیگری اظهار کرد: اعمال تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری توسط یک شعبه از دادگاه را نمی توان به حساب قوه قضاییه گذاشت، اقدام یک یا دو قاضی را در نپذیرفتن وکلا نباید به پای تمام قوه قضاییه نوشت. وقتی از قوه قضاییه و قضات صحبت می کنید، از مرز بازرگان تا چابهار تمام اینها قاضی هستند. قوه قضاییه قضات شریف و منضبط بسیار دارد. طبعتا عده‌ای هم هستند که مانند صنف‌های دیگر اصول را رعایت نمی کنند. تعدادی از شعبات هستند که این اقدام را انجام می‌دهند که البته تا کنون در مورد یک شعبه بیشتر به ما گزارش نرسیده است؛ بنابراین نباید گفت قوه قضاییه وکیل نمی پذیرد.

سعید مرتضوی در واکنش به خبر صدور حکم جلبش، اعلام کرد: تا به حال از طرف اجرای احکام هیچ‌گونه احضار یا دعوتی از اینجانب یا ضامن به عمل نیامده است.

همچنین سایت حزب کارگزاران سازندگی  اعلام کرد حکم دادگاه انقلاب شعبه ١٥ به ریاست قاضی صلواتی برای غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران امروز ابلاغ شد.
بنابر شکایت سازمان اطلاعات سپاه، مبنی بر فعالیت تبلیغی علیه نظام برای غلامحسین کرباسچی یک سال حبس حکم صادر شده است.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی نیز از آغاز طرح نوروزی تعزیرات از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین خبر داد و در خصوص اصلاح قانون تعزیرات حکومتی بیان کرد: در حال حاصر خلاء قانونی در حوزه نظارت و برخورد نداریم، البته شاید قوانین نیاز به روزآمدی دارد.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (چهارشنبه) ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام


 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha