• پنجشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96121709562
  • خبرنگار : 71475

اتحادیه عرب با طرح مصر درباره مبارزه با تروریسم موافقت کرد

اتحادیه عرب با طرح مصر درباره مبارزه با تروریسم موافقت کرد

شورای اتحادیه عرب در صد و چهل و نهمین نشست خود که در سطح وزرای خارجه برگزار شد، پیش‌نویس بیانیه مصر را در مورد مبارزه با تروریسم تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اماراتی البیان، این بیانیه عدم ارائه هرگونه حمایت‌های آشکار یا پنهان به گروه‌های تروریستی و عدم قبول هر گونه باج‌خواهی از سوی افراد تروریستی و همچنین جرم دانستن سفر با هدف انجام اقدامات تروریستی، آموزش و یا تامین مالی گروه‌های تروریستی را خواستار شد.

این بیانیه همچنین بر اهمیت ادامه همکاری بین‌المللی و فرامنطقه‌ای برای حمایت از توانمندی‌های ملی کشورها در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم بین‌المللی و همچنین اهمیت اجرای کامل استراتژی سازمان ملل در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

شورای اتحادیه عرب در دو مصوبه دیگر با نام "حفاظت از امنیت ملی عربی و مبارزه با تروریسم" و "تروریسم بین‌المللی و راه‌های مبارزه با آن"  مخالفت کامل خود را با هرگونه حمایت‌های علنی و غیرعلنی از گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا اعلام و بر لزوم تقویت همکاری برای خشکاندن منابع مالی تروریسم و پدیده سفر تروریست‌های خارجی و ممانعت از ایجاد پنگاه‌های امن برای آنها تاکید کرد.

این شورا همچنین بر لزوم تکیه بر استراتژی عربی جامع و چندجانبه برای مبارزه با تروریسم و همچنین حق ثابت کشورهای عضو در اتخاذ تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه تهدیدی علیه امنیت این کشورها تاکید کرد.

شورای اتحادیه عرب مبارزه با تروریسم را حق اساسی در حقوق بشر دانست و بر لزوم تعامل با این آفت و عدم به کارگیری هیچ‌گونه رویکرد گزینشی و یا تبعیض آمیز تاکید کرد و خواهان لزوم تسریع در روند اجرای بیانیه این شورا شد که از ابتکارعمل مصر در نشست سران در کویت برای برگزاری نشست مشترک میان وزرای کشور و دادگستری جهت احیای توافقات امنیتی و قضایی استقبال کرده است.

این شورا کشورهای عضو را به گسترش همکاری در چارچوب توافقنامه عربی برای مبارزه با جرایم فناوری اطلاعات در راستای تلاش برای محرومیت دسترسی گروه‌های تروریستی به ابزارهای تکنولوژیکی برای ترویج نفرت و فتنه انگیزی ترغیب کرد.

این شورا همچنین بررسی موضوع ایجاد پایگاه اطلاعات مربوط به تروریست‌ها و همچنین تصویب قوانینی برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور مجرم دانستن افکار افراط‌گرایان تکفیری را خواستار شد.

پیشتر وزرای خارجه اتحادیه عرب در جریان جلسه عادی خود که به ریاست عربستان در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، با "طرح بین‌المللی" برای جلوگیری از اجرایی شدن تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به توافق رسیدند و پیشنهاد مصر را برای احیای طرح عربی مبارزه با تروریسم حمایت و مخالفت خود را با عملیات ترکیه در عفرین سوریه اعلام کردند.

این در حالی است که گفته شده قطر از مخالفت با عملیات ارتش ترکیه در عفرین سوریه سرباز زده است.

وزیران خارجه عرب گفتند، عملیات ترکیه در عفرین تلاش‌های جاری برای حل سیاسی بحران سوریه را از بین می‌برد.

وزیران خارجه عرب بر موضع ثابت خود مبنی بر اینکه تنها راه حل بحران سوریه مشارکت تمام گروه‌ها در این راه حل است و باید طبق مذاکرات ژنو یک و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل باشد، تاکید کردند. اتحادیه عرب خواستار همکاری با سازمان ملل برای موفقیت مذاکراتی شد که در سازمان ملل در حال برگزاری است.

وزیران خارجه همچنین نسبت به پیامدهای ادامه اقدامات خصمانه و نقض توافق‌نامه‌های کاهش تنش در سراسر سوریه ابراز نگرانی کردند و از طرف‌ها خواستند به توافق‌نامه آتش‌بس پایبند باشند.

این وزیران همچنین عملیات نظامی در غوطه شرقی را محکوم کرده و آن را مغایر با قوانین بین‌المللی دانستند.

این وزیران نسبت به وضعیت انسانی در غوطه ابراز نگرانی کردند و خواستار فراهم سازی زمینه امدادرسانی به طور فوری به این منطقه شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha