• شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 96121910230
  • خبرنگار : 80001

رجبی در پاسخ به آخوندی:

فقط قانون!/استیضاح را امضا نکردم

فقط قانون!/استیضاح را امضا نکردم

رییس سازمان نظام مهندسی که عضو کمیسیون عمران مجلس نیز هست درخصوص مواردی همچون استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت و گویی با ایسنا داشت. رجبی گفت که عضو امضاکنندگان استیضاح نیست اما به هر حال نمایندگان سوالات و ابهاماتی دارند. رییس نظام مهندسی درباره موارد اختلافی نظام مهندسی با وزارتخانه نیز گفت که فقط نص صریح قانون را می‌پذیرد، نه بخشنامه های وزارت راه و شهرسازی را.

فرج اله رجبی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: درخصوص موارد اختلافی و بخشنامه هایی که اخیرا به ما ابلاغ شده به موارد قانونی تکیه می کنیم. یکی از جلوه های فعالیت ما به عنوان تشکیلاتی که کار مهندسی می‌کند این است که مهندسان باید حتما به قانون پایبند باشند. در مواردی که اختلافی بین وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی نظام مهندسی کشور اتفاق افتاده است ما ارجاع داده ایم به نص صریح قانون و همچنین نص صریح آیین نامه هیات دولت که مصوب هیات وزیران است. ضمن اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه نظام مهندسی اتفاق افتاده معلول بخش نامه های ابلاغی دولت است. ما فکر می کنیم اصلاحات باید از مسیر خودش صورت بگیرد. مثلا فرض کنید که بخشنامه نمی تواند آیین نامه های دولت را نقض کند و باید دولت خودش نسبت به تغییر و اصلاح آیین نامه های دولتی اقدام کند. هر آیین نامه ای که بیایید قطعا ما به آن عمل خواهیم کرد.

 وی درخصوص علت استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: دلیل استیضاح آقای آخوندی صرفا سقوط هواپیما نبوده بلکه چند عامل در مطرح شدن اسیتضاح نقش داشته است. به طورکلی نحوه مدیریت حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی مطرح است که یکی از اتفاقات هم سقوط هواپیما بوده است.

رجبی با بیان اینکه باید فضای مهندسی کشور را از مونولوگ به دیالوگ تبدیل کنیم افزود: درمورد بخشنامه‌ها یا دستورالعمل هایی که وزیر محترم صادر کرده‌اند من فکر می کنم که اگر قبل از آن نشست تخصصی در حد شش نفر صورت می گرفت حتما نظر وزارتخانه تامین می شد و جامعه مهندسی از آن پشتیبانی می کرد. ما به عنوان مجموعه ای که در یک مسیر می رویم و اهداف مشخصی نظیر افزایش کیفیت ساخت وساز و منافع بهره بردار را پیگیری می کنیم علاقه مند هستیم که با وزارتخانه به نقطه مشترکی برسیم و  بر این باوریم که اصلا تعارض و درگیری پاسخگو نخواهد بود. اما از طرف دیگر ما مجبور و مقیدیم به آیین نامه‌ها، بخش نامه ها  و قوانینی که مصوب شده عمل کنیم. هم اکنون  در مورد نظریه آقای وزیر درباره ارجاع کار، مشخصا من نامه ای به استانها نوشتم و عین متن بند ۲۴ آیین نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی ساختمان را مورد استتناد قرار دادم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در پاسخ به این سوال که اگر هیات دولت مصوب کند مرجع  بالادستی شما وزارتخانه است و هر بخشنامه ای که وزارتخانه صادر کند نافذ خواهد بود، در آن صورت موضع شما چه خواهد بود؟ گفت: مرجع بالادستی ما را قانون تعیین می کند. اگر آیین نامه ای در هیات دولت تصویب شود حتما ما به آن عمل خواهیم کرد. ما غیر از این سیستم سرخود آزاد و یله ای نداریم.   آنچه ما گفته ایم این بوده که قانون را رعایت کنیم و از کانال  و بستر خودش دولت نسبت به تغییر قوانین اقدام کند. در کنار این ما باید به بحث و گفت و گو نیز بپردازیم؛ گفت وگو بین صاحبان حرفه دستگاه های دولتی مثل راه و شهرسازی و تشکلهای حرفه ای نظام مهندسی، پیمانکاران، جامعه مهندسان مشار و سازمان نظام کاردانی می تواند در تشخیص و تعیین جهت ها موثر باشد.

وی، بخشنامه‌های وزیر راه و شهرسازی را تحریک افکار عمومی مهندسان دانست و گفت: بزرگترین اشکال این بخش نامه‌ها این است که افکار عمومی نظام مهندسی را تحریک می‌کند  و بعد ما باید برویم به عنوان نمایندگان مهندسین پاسخگو باشیم. همین مساله انرژی زیادی از ما می گیرد. اما اگر اجازه بدهند ما  درصدد هستیم چند کار را علی‌رغم  همه این فراز و نشیب ها تا چندماه آینده در حوزه ساخت وساز، اجرا و نظارت انجام دهیم. نظام نامه‌های جدیدی در دست بررسی داریم که مشکلات قبلی برطرف شود و رویکرد، حفظ حقوق بهره بردار، صیانت ازحوزه حرفه مندان و مواجه با کسانی که دراین حوزه  کم‌فروشی می کنند باشد ولی باید به ما فرصت داده شود.

رجبی ادامه داد: در جلسه ای که اخیرا با وزیر داشتیم بازهم آقای وزیر حرفها و مواضع  خود را تکرار کردند. البته این تنها فضایی بود که طرفین مواضع خود را از نزدیک گفتند. اما در آن جلسه آقای وزیر هیچ گونه اشاره ای به مواضع ما نکرند. یعنی مورادی که من عنوان کردم وزیر نفیا یا اثباتا پاسخی نگفتند. بنابراین مسکوت ماند یا احاله شد به بررسی هایی که  باید صورت بگیرد. من نامه هایی نوشتم و سه نفر را به عنوان اعضای نمایندگان ما برای کمیته گفت وگو در مورد موارد فی مابین معرفی کردم.

من استیضاح را امضا نکردم

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره اینکه آخوندی پیش از این هم دو بار در مجلس استیضاح شده که رای نیاورده، علت استیضاح‌های مکرر را چه می دانید؟ گفت: آنچه که می توانم به طور قطع بگویم این است که استیضاح آقای آخوندی از روی لج ولجبازی نیست. البته من متن را امضا نکردم ولی با دوستانی  که آن را امضا کردند صحبت داشتم. به هیچ عنوان بحث لج و لجبازی نیست. ما تلاش می کنیم بر مبنای وظیفه و مسوولیتی که درحوزه  نمایندگی داریم مساله را پیگیری کنیم. یادمان باشد تشکیلاتی به نام مجلس و تشکیلاتی به نام دولت است که نباید هیچ کدام ازاین دو قوا درباره انجام وظیفه شان در معرض این اتهام قرار بگیرند که درحال لج ولج بازی هستند. سوال این است که آیا واقعا افکار عمومی بعد از سانحه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج برانگیخته نشد؟ تقاضای عکس العمل نشد؟ نمایندگان مجلس هم عمل می کنند. در کنارش هم موارد دیگری ممکن است اتفاق افتاده باشد.

رجبی در پاسخ به این سوال که برخی خلبانان نخبه بر این باورند که نگاه برخی نمایندگان مجلس مبنی بر لوکس پنداشتن توسعه ناوگان هوایی و امتناع از موافقت با تخصیص بودجه از صندوق توسعه ملی، نقش بازدارنده ای در نوسازی ناوگان هوایی دارند تاکید کرد: مگر غیر این است که در تصویب بودجه، دولت یک لایحه می دهد و بعد در کمیسیون  تخصصی  و تلفیق مورد بررسی قرارمی گیرد. بعد ده ها ساعت راجع به تایید یا رد بندهای آن  بعد از خروج از کمیسیون های تخصصی تصمیم گرفته می شود؟ به نظرم تضعیف یک نهاد  به نفع اشخاص درست نیست. باید بپذیریم آنها در حوزه مسوولیت خود مسایلی را مطرح کنند و وزیر  درحوزه مسوولیت خود پاسخی خواهد داد و بعد  دوباره موضوع بررسی می شود.

جایگاه وزارت رفاه مرتبط با حمل و نقل نبود

وی درخصوص این بحث که عنوان می شود قطار هفت خوان، کشتی سانچی و هواپیمای یاسوج که برای هر سه مورد حادثه رخ داد متعلق به وزارت رفاه است و مسوولیت این وزارتخانه درخصوص این حوادث چیست؟ اظهار کرد: باید مقداری به عقب برگردیم و ببینیم روزی که اینها را به وزارت رفاه دادند این وزارتخانه راغب بود یا دولت به عنوان پرداخت دیون خودش  شرکتهایی را به این وزارتخانه داد. یک موقع می گویند چون ما می خواهیم با شما تسویه حساب کنیم این را بردارید. ممکن است به پارچه فروش، لبنیات داده باشند. می توان گفت عملا شرکتهایی که امکانات در اختیارشان بوده شاید به نوعی جایگاه سازمانی شان مرتبط با حمل ونقل نبوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha