• شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۲:۱۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96122313454
  • خبرنگار : 71573

محمدهاشم اکبریانی عنوان کرد

ادامه انفعال و یأس در ادبیات

ادامه انفعال و یأس در ادبیات

محمدهاشم اکبریانی می‌گوید: در سال ۱۳۹۶ با این‌که فضا در حوزه ادبیات و انتشار کتاب بازتر شده بود، اتفاق خاصی رخ نداد و امسال هم گرفتار انفعال و یأس بودیم.

این داستان‌نویس و شاعر  در گفت‌گو با ایسنا درباره ارزیابی خود از وضعیت ادبیات در سال جاری اظهار کرد: ادبیات وضعیتی جدا از جامعه ندارد؛ از آن‌جایی که شاهد نوعی انفعال و یأس در حوزه‌های مختلف جامعه هستیم، طبیعتا ادبیات هم دچار این موضوع شده است.  با این‌که نویسنده‌ها فعال شده‌اند و کار خود را انجام می‌دهند اما آن‌چنان که باید در سطح جامعه تأثیرگذار نیستند.

او افزود: این مسئله به معنای این نیست که خواننده کتاب نداریم. مخاطب کتاب‌های عامه‌پسند خیلی زیاد است؛ مثلا کتاب‌های جوجو مویز به نام‌های «من پیش از تو» و «من پس از تو» در تیراژهای زیاد و چاپ‌های مکرر به فروش می‌رود. اگر کتاب‌ها با سلیقه خواننده همسو باشد، خواننده هم داریم.

اکبریانی در ادامه تأکید کرد: انفعال و یأس مانع از این می‌شود که نویسنده بتواند نیاز جامعه و نیاز خواننده خود را برآورده کند بنابراین مردم در سال ۱۳۹۶ هم بیشتر به ترجمه گرایش پیدا کردند. امیدوارم در سال ۹۷ نویسنده‌های داخلی بتوانند این خلأ به‌وجودآمده را پُر کنند و مخاطب بیشتری جذب کنند، که البته بعید می‌دانم.

او سپس بیان کرد: حرکت‌هایی در ادبیات صورت گرفته است؛ مثلا تعداد جوایز بیشتر شده و جوایز نفوذ بیشتری در جامعه پیدا کرده‌اند که همه ‌این‌ها نشان می‌دهد ادبیات ما تا حدودی توانسته در جامعه نفوذ پیدا کند، اما به دلیل انفعال و یأسی که وجود دارد، نفوذ به اندازه‌ای نیست که بتوانیم بگوییم می‌تواند جامعه ادبیات ما را از رکود بیرون آورد.

این داستان‌نویس درباره جایزه‌های ادبی اظهار کرد: جوایز خوب بوده است و من موافق جوایز هستم. به نظرم هرچقدر جوایز گسترش یابد می‌تواند تأثیر بیشتری در عرصه ادبیات داشته باشد. برخی از  جوایز دقیق‌تر بودند و برخی دقت کمتری داشتند؛ اما در مجموع خوب بود.

او درباره بهترین و بدترین خبری که در سال ۱۳۹۶ شنیده است، گفت: به نظرم خبرها به قدری یکسان بوده که خبری بولد نشده‌ است که در ذهنم به عنوان بهترین و یا بدترین باقی بماند.

محمدهاشم اکبریانی در پایان کتاب «عجایب‌نامه» محمدبن محمود همدانی با ویرایش جعفر مدرس صادقی را برای مطالعه پیشنهاد و بیان کرد: اگرچه زبان این کتاب کهن  و سخت است اما بعد از خواندن چند صفحه ذهن عادت می‌کند. به نظرم این کتاب یکی از کتاب‌های خوب کلاسیک است که برای عموم مردم حرف‌های زیادی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۲-۲۶ ۱۹:۴۳

به نظر من ادبیات ایران رفته تو دوره خاموشی و برگشتش بنابه ایجاد موقعیتهای تاریخی ویژه است.