گفت‌وگو با مدیر شبکه مستند در آخرین روزهای سال

صدایی که داخل بهتر شنیده می‌شود

سید سلیم غفوری

مدیر شبکه مستند معتقد است، این شبکه تلویزیونی باید از مستندسازان توانمند حمایت کند و با در نظر گرفتن حساسیت‌ها، نباید خیلی به مستندسازان سخت گرفت.

سلیم غفوری که از سال ۹۵ مدیریت شبکه مستند را بر عهده گرفت در یک سال گذشته نخستین جشنواره تلویزیونی تولیدات مستند را از دو نگاه مردمی و کارشناسان برگزار کرد و توانست اخیرا نام شبکه مستند را با پخش مستندهایی متفاوت بر سر زبان‌ها بیندارد. او در آخرین روزهای سال ۹۶ در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن بیان تجربیات خود از یک سال حضور در این شبکه، از برنامه‌های آینده شبکه مستند و لزوم تعامل با مستندسازان مستقل سخن گفت.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

ـ نخستین جشنواره تولیدات مستند تلویزیونی چندی پیش به پایان رسید؛ آیا به اهداف تعیین شده برای این جشنواره دست یافتید و برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری و جذب مستندسازانی که در این جشنواره شرکت کردند، در نظر  گرفته‌اید؟

نخستین جشنواره تولیدات مستند در چهار فصل برگزار شد و پس از تعطیلات نوروز نیز برندگان فصل چهارم اعلام خواهد شد. جشنواره در دوره نخست مسیر خوبی را طی کرد و در مجموع حدود ۸۵۰ نفر ثبت‌نام کردند و حدود ۶۵۰ اثر برای حضور در جشنواره انتخاب شد که فکر می‌کنم این میزان شرکت‌کننده برای جشنواره‌ای که دوره نخست آن برگزار شده، خوب و قابل قبول است. مهمترین دست‌آورد این جشنواره به‌ ویژه برای افرادی که دسترسی و امکان ارائه آثارشان را نداشتند این بود که به دیده شدن آثار آنها کمک کرد. پخش آثار مستندسازان دور از مرکز از تلویزیون برای آنها تجربه شیرینی بود.

طبیعتا در این بستر ما با برخی استعدادهای مستندساز توانمند آشنا شدیم. جدا از آنکه برگزیدگان جشنواره در بخش‌های منتخب مردمی و کارشناسان از کمک هزینه‌های مالی برای تولید مستند برخوردار شدند و هم‌اکنون برخی از آنها در مرحله تولید قرار دارند، عده دیگری از شرکت‌کنندگان در جشنواره تولیدات مستند نیز طرح‌هایی را به شبکه ارائه داده‌اند که هم‌اکنون تولید آن‌ها شروع شده یا هنوز در مرحله پیش تولید قرار دارند. 

هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری دور دوم جشنواره تولیدات مستند هستیم؛ البته تغییراتی در تعداد فصول جشنواره و ویژگی‌های کمی و کیفی آن ایجاد خواهد شد که پس از جمع‌بندی نهایی اعلام می‌شود، اما به هر حال برایمان قطعی است که دوره دوم جشنواره در سال ۹۷ حتما برگزار می‌شود.

ـ در جدول پخش نوروز یا به طور کلی در طول سال از مستندهای دور اول جشنواره، استفاده می‌کنید؟

در فرم ثبت‌نام، دبیرخانه جشنواره به مستندسازان تعهد داد که آثار آنها تنها در ایام جشنواره از شبکه مستند پخش می‌شود و به غیر از آن دیگر روی آنتن نمی‌رود. این تعهد حقوقی و اخلاقی شبکه به شرکت‌کنندگان است که اگر بخواهیم اثر را بار دیگر پخش کنیم یا باید آن را از مستندساز بخریم یا باید بار دیگر اجازه پخش آن را از تهیه‌کننده بگیریم.

ـ سال گذشته عنوان کردید که وضعیت مالی صداوسیما مانع از آن می‌شود که شبکه مستند به اهداف خود برسد؛ آیا وضعیت بودجه شبکه مستند بهتر شده و آیا خودتان به غیر از بودجه رسمی شبکه، راهکار دیگری برای رسیدن به اهداف خود در نظر دارید؟

در سال ۹۶ مقداری وضعیت مالی تلویزیون نسبت به سال ۹۵ بهتر شد؛ اما به هر حال مشکلات مالی تلویزیون همچنان پابرجاست و آن مطالبه و نیازی که تلویزیون برای تولید برنامه‌های خود دارد، برآورده نمی‌شود که امیدوارم سال ۹۷ شرایط بهتر شود. به هر حال رییس سازمان و سایر مسؤولان با جدیت در حال پیگیری این موضوع هستند تا هم درآمدهای سازمان و هم بودجه‌ای که به آن‌ اختصاص پیدا می‌کند، افزایش داشته باشد.

به هر حال ما در شبکه مستند معطل افزایش بودجه نمانده‌ایم و سعی کردیم با استفاده از امکانات سایر نهادها و ارگان‌ها تولیدات جدید داشته باشیم با استراتژی مشترک تولیدی به ترکیب متنوعی برای آنتن شبکه دست پیدا کنیم؛ البته قطعا با وجود تولیدات جدیدی که در سال گذشته داشتیم، هنوز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم.

ـ سال گذشته چه مقدار از آنتن شبکه مستند به تولیدات خود شبکه، چقدر آرشیو و چقدر پخش مستندهای جدید خریداری شده از سینمای مستقل مستند داخلی و خارجی اختصاص داشته است؟

در جدول پخش شبکه به شکل ثابت تقریبا روزی دو ساعت و ۳۰ دقیقه برنامه تأمین خارجی داریم که خیلی از آنها به‌روز هستند و برخی هم از آرشیو استفاده شده است؛ اما می‌توان گفت که بالای ۷۰ درصد آن‌ها به‌روز هستند. در بخش‌های مختلف حیات وحش، مباحث سیاسی اجتماعی و جهانگردی و... تقریبا متوسط تولید ما در دو سال گذشته حدود دو ساعت در روز بوده است و حدودا ۳ ساعت به تأمین داخلی و آرشیو اختصاص دارد؛ البته استفاده ما از آرشیو تنها به پخش مستندات روتین از آرشیو ختم نمی‌شود و با نوعی فرآوری نیز همراه است. در همین راستا برنامه «گنجینه» نیز مستندهای دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ را نمایش و مجموعه «تاریخ شفاهی» نیز وقایع مرتبط با انقلاب را بازتاب می‌دهد.

از سوی دیگر نیز با مرکز گسترش سینمای تجربی نیز تفاهم‌نامه‌هایی داریم که طبق آن برخی از آثار سینمای مستقل را از شبکه پخش کنیم؛ البته با خیلی از فیلم‌سازهای مستقل نیز خودمان در تعامل هستیم. به طور کلی یک روش این است که یا دوستان خودشان طرحی برای تولید دارند یا اینکه ما طرحی را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم و روش دیگر این است که برخی از دوستان مستندساز خودشان مستندی را تولید کرده‌اند که ما یا حق پخش تلویزیونی این مستندها یا کامل خود اثر را خریداری می‌کنیم.

در کل امروز با طیف گسترده‌ای از مستندسازان در تعامل و همکاری هستیم که این تعامل به شکل‌های گوناگونی در قالب پخش آثار و خریداری پخش تلویزیونی یا در قالب حمایت از تولید آثار آنها وجود دارد. امیدواریم بتوانیم این روند را ادامه دهیم و سال آینده با طیف بیشتری از مستندسازان در تعامل باشیم.

ـ چه تعداد از آثار تولیدی در شبکه مستند، از سوی نهادها و ارگان‌ها سفارش شده‌اند؟

ما اصلا سفارش گیرنده نیستیم و در نهایت ممکن است با برخی نهادها همکاری‌هایی داشته باشیم. کنیم؛ به عنوان مثال شبکه مستند می‌خواهد مجموعه مستندی درباره پیشگیری از بیماری‌ها تولید کند؛ محمل اصلی این موضوع می‌تواند وزارت بهداشت باشد که ما از آنها می‌خواهیم در تولید این اثر با ما همکاری داشتند. این مشارکت دو حسن دارد؛ هم اینکه بخشی از هزینه‌های اثر را آنها می‌توانند متقبل شوند و هم اینکه مهمتر از هزینه آنها می‌توانند به لحاظ کارشناسی و محتوایی به مستندسازهای ما کمک کنند تا اثر در مسیر درست تولید شود. به هر حال در موضوعات تخصصی حتما باید از کمک محتوایی متخصصین بهره گرفت.

این موضوع می‌توان با خیلی از مجموعه‌هی دیگر نیز اتفاق بیفتد. گاهی این پیشنهاد و تعامل از سوی طرف مقابل هم هست. ممکن است وزارت بهداشت به ما مراجعه کند و بخواهد در به تصویر کشیدن موضوعی به شکل مستند به آنها کمک کنیم؛ مثلا وزارت بهداشت می‌خواهد جشنواره سلامت برگزار کند و دبیرخانه جشنواره به ما مراجعه می‌کند که مجموعه مستندهایی در این باره تولید شود. این به معنای سفارشی بودن مستندها نیز و به نظرم بیشتر تعامل و همکاری است که نهادهای مختلف در موضوعات مختلف با تلویزیون در جهت تولید بهتر کمی و کیفی آثار همکاری می‌کنند.

ـ با توجه به اینکه در شرایط فعلی مردم دغدغه‌های اصلی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند، چه مقدار از تولیدات شبکه مستند به دغدغه‌های روز جامعه و موضوعات مرورد توجه کاربران در  شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد؟

قطعا تلاش ما این است که شبکه مستند به ویژه در زمینه موضوعاتی که به دغدغه‌های عمومی مردم برمی‌گردد، به‌روز باشد. در این راستا می‌توان به دغدغه بحران آب در کشورمان اشاره کرد. تابستان گذشته شبکه مجموع مستندی با عنوان «قصه‌های آب» را پخش کرد که در آن بحث بحران آب را از ابعاد و نگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. این رویکرد در موضوعات دیگر نیز وجود داشته و برنامه‌هایی نیز بر این اساس تولید شده است.

ضمن اینکه ما برای تولید مستندهای خیلی به‌روز، یعنی دغدغه‌های هفتگی مردم برنامه‌ای در شبکه مستند با عنوان «۳۶۰ درجه» تدارک دیده‌ایم که موضوع آن کاملا اتفاقات هفته است. به عنوان مثال حادثه غرق شدن کشتی سانچی، سقوط هواپیمای شرکت آسمان در یاسوج، گران شدن ارز و ... از جمله موضوعاتی است که در این برنامه به آنها پرداخته شد. امیدواریم که بتوانیم از طریق این برنامه اتفاقات روز را برای مخاطبان روشن کنیم.

ـ طرح موضوعات اینچنینی در شبکه مستند، از سوی مسؤولان مربوطه نیز بازخوردهایی به همراه داشته است؟

خیلی دقیق و آماری نمی‌توان گفت مسؤولان چقدر این مستندها را تماشا می‌کنند. چرا که ما گاهی بازخوردهایی از سوی مسؤولان نسبت به برخی مستندهای پخش‌شده داریم، اما بازخورد نداشتن هم به این معنی نیست که برخی از مسؤولان مربوطه مستند را ندیده‌اند؛ چرا که ممکن است دیده باشند، ولی اکنش علنی و رسانه‌ای نشان نداده باشند.

مدتی پیش مستندی با عنوان «بی‌شناسنامه‌ها» از شبکه مستند پخش شد و همان‌طور که از نام آن مشخص است به آن دسته از شهروندان کشورمان به ویژه در استان سیستان و بلوچستان پرداخت که فاقد شناسنامه هستند. آقای لاریجانی، رییس قوه قضاییه که این اثر را روی آنتن شبکه مستند دیده بودند، در تماسی پیگیر موضوع شدند و بعدا در یک کنفرانس خبری نیز به این موضوع اشاره کردند و دستور جدی برای پیگیری این مسأله دادند. اینکه روند پیگیری این مشکل به چه صورت است را دیگر نمی‌دانم، اما وظیفه این مستند این بود که معضل را به گوش مسؤولان برساند که این وظیفه خود را انجام داد. امیدواریم این پیگیری منجر به حل مسأله شود.

اما اینکه چند درصد از مستندات شبکه این میزان تأثیرگذاری را دارد را نمی‌توان به صورت دقیق گفت؛ چرا که خیلی از واکنش‌ها ممکن است اصلا رسانه‌ای نشود. بسیار پیش آمده پخش مستندهایی از سوی مردم عادی و نهادهای مختلف واکنش‌های به همراه داشته که هیچ‌کدام رسانه‌ای نشدند. به عنوان مثال مدتی پیش به دنبال پخش مستندی درباره یک کودک با بیماری نادر، بسیاری با شبکه تماس گرفتند که هزینه درمانی آن کودک را بپذیرند. در این میان باید به این نکته نیز توجه کرد که جنس بسیاری از مستندها به این گونه است که بازخورد آن‌ها آنی و لحظه‌ای نیست و برای این جنس کارها که نیاز به زمان دارند ما اساسا نباید منتظر تأثیرگذاری کوتاه مدت باشیم.

باید به این نکته توجه کرد که تأثیرگذاری بلندمدت نیاز به استمرار تولید مستند درباره آن موضوع دارد. نپرداختن به برخی از موضوعات را نمی‌توان تنها از یک رسانه و شبکه انتظار داشت، بلکه نیازمند نوعی بسیج رسانه‌ای اعلم از تلویزیون، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. موضوعاتی که به اصلاح فرهنگ و امور شهروندی بازمی‌گردد از این دست است. به عنوان مثال اگر در فرهنگ رانندگی مشکلاتی وجود دارد، همه رسانه‌ها باید با هم کمک کنیم تا این مشکلات به تدریج حل شوند.

ـ به طور کلی آیا برنامه‌ای برای شناسایی، جذب و حمایت از مستندسازان مستقل در استان‌ها نیز دارید؟

ما با مرکز سیمای استان‌ها تعامل دائمی و ساختاری داریم و در جدول پخش شبکه نیز فضایی در نظر گرفته‌ایم که به شکل مستمر در حال دریافت و پخش آثار سیمای استان‌ها هستیم. می‌توان گفت تقریبا تنوع آثاری که شبکه مستند پخش می‌شود کلیه استان‌های کشورمان را پوشش می‌دهد. البته باید از مسؤولان سیمای استانی تشکر کرد که خیلی در این زمینه با ما تعامل داشته‌اند.

اما درباره مستندسازان مستقل نگاه ما در شبکه این است که اگر طرح خوبی از یک مستندساز توانمند در خارج از مرکز به دست ما برسد، در اولویت تولید قرار بگیرد و از آن حمایت کنیم. در همین راستا تاکنون مستندهایی تولید شود که می‌توان به مجموعه‌ای اشاره کرد که در حال حاضر به تهیه‌کنندگی آقای طباطبایی‌پور در شهر اصفهان درباره زاینده‌رود در دست تولید است. در واقع ما نه تنها مشکلی برای کار کردن با دوستان مستندساز مستقل استان‌ها نداریم، بلکه از این موضوع استقبال هم می‌کنیم.

ما در فضای استان‌ها، خوشبختانه مستندسازان توانمند و خوبی داریم و بعضا کارهای آنها در جشنواره‌های مختلف خوش درخشیده است و طبعا کار کردن با این افراد برای ما شیرین و باعث افتخار است.

ـ پیشتر از سوی شما یکی از اهداف شبکه مستند تعامل بیشتر با نیروهای جوان و تازه‌کار عنوان شد؛ فکر نمی‌کنید این رویکرد باعث می‌شود که کیفیت شبکه مستند تا اندازه‌ای کاهش پیدا کند؟

تعداد زیادی از مستندسازانی که با ما کار می‌کنند، جوان (زیر ۳۵ سال) هستند و می‌توان گفت تعداد نسل جوان مستندساز در این شبکه اگر از نسل‌های قبل بیشتر نباشد، حتما کمتر هم نیست. اما این رویکرد اصلا به این معنی نیست که با پیشکسوتان عرصه مستند کار نکنیم و خدایی ناکرده آنها را به دست فراموشی بسپاریم. ضمن اینکه استراتژی ما کار کردن با مستندسازان جوان و حمایت از تولید آثار آنهاست، اما همواره جایگاه نسل پیشکسوت مستند را هم در نظر داریم و در همین راستا هم با بسیاری از پیشکسوتان این عرصه در تعامل هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم. همچنین در جلسات مشورتی که با پیشکسوتان داریم تلاش می‌کنیم در حد مقدورات شبکه از نظرات آنها استفاده کنیم.

ـ در مراسم اختتامیه فصل سوم جشنواره تولیدات مستند اعلام کردید که در سال‌های اخیر مخاطب سینمای مستند افزایش یافته است و به دنبال همین امر مخاطبان شبکه مستند نیز افرایش پیدا کرده است؛ بر اساس چه مستنداتی این ادعا را کردید؟

چند شاخص برای صحبت می‌توانم ذکر کنم. آنچه به تلویزیون به صورت مشخص شبکه مستند برمی‌گردد افزایش مخاطبین شبکه در نظرسنجی‌های مرکز سنجش افکار صداوسیماست. باکس مستندهای حیات وحش در تابستان سال ۹۵، تقریبا ۲۶ درصد مخاطب داشت که در تابستان امسال به ۳۷ درصد رسید. مخاطب برنامه «تاریخ شفاهی» نیز در همین بازه زمانی از یک به شش درصد افزایش پیدا کرده است. در خیلی از برنامه‌های دیگر نیز مخاطب چندین درصد افزایش داشته است.

شاخص دوم بازخوردهایی است که خود ما از مخاطبان داریم. مثل تماس‌هایی که با شبکه گرفته و پیام‌هایی که فرستاده می‌شود. خیلی از افراد متخصص این حوزه نیز اذعان کرده‌اند که مخاطبان مستند در سال‌های اخیر با افزایش همراه بوده است. عامل سوم که با تلویزیون ارتباطی ندارد، جشنواره سینما حقیقت است. سال‌های گذشته سالن‌هایی که فیلم‌های جشنواره مستند را اکران می‌کردند خیلی شلوغ نبوند، اما در دو سال اخیر سالن‌ها نه تنها پر هستند بلکه خارج از ظرفیت نیز به فروش می‌رسند و ما شاهد صف‌های طویل برای خرید بلیت هستیم که این خود نشان دهنده افزایش گرایش عمومی به تماشای مستند است.

امروز مردم خیلی از موضوعات را در سینمای مستند جست‌وجو می‌کنند. در چند سال اخیر سینمای مستند هم از جهت توجه به موضوعات متنوع‌تر شده و هم اینکه از نظر کیفی با رشد خیلی خوبی همراه بوده است. به هر حال جامعه نیازمند دانستن واقعیت‌هاست و آثار مستند هم از این جهت که بی‌واسطه واقعیت‌ها را نشان می‌دهد، مورد توجه قرار می‌گیرد. مجموع این عوامل باعث شده تا توجه مخاطبان به این حوزه بیشتر شود.

ـ اخیرا پخش برخی از مستندها در شبکه با حواشی و انتقادهایی همراه شد. برخی از کم‌رنگ شدن خط قرمزهای شبکه مستند سخن گفتند. آیا واقعا خظ قرمزهای این شبکه با توجه به تخصص بودن آن، نسبت به سایر شبکه‌های سراسری کمتر است؟

شاید علت این موضوع بیشتر به حساسیت‌های شبکه‌ای برگردد. به هر حال حتما حساسیت‌ها نسبتا به برخی شبکه‌های سراسری بیشتر است. کم شدن برخی از حساسیت‌ها هم بیشتر به خاطر تخصصی‌شدن شبکه‌ها است. مثلا شبکه مستند شبکه‌ای تخصصی در این حوزه است و طبعا نگاهی که به مستند دارد، متفاوت از شبکه‌ای ملی و عمومی است.

اساسا در تلویزیون شبکه‌های تخصصی شکل گرفت برای اینکه به موضوعات، مقداری تخصصی‌تر بپردازد و قرار نیست همه تولیدات این شبکه‌ها از سایر شبکه‌ها نیز پخش شود. من از این موضوع تعبیر خط قرمز ندارم، بلکه فکر می‌کنم به مأموریت شبکه‌ها برمی‌گردد. به عنوان مثال شبکه یک شاید هیچ وقت نتواند اختتامیه جشنواره فجر را پخش بکند، درحالی که شبکه نمایش با توجه به ماموریت‌هایی که دارد این کار را انجام می‌دهد. این تقسیم‌بندی به این معنا نیست که خط قرمز شبکه نمایش کمتر از شبکه یک است، بلکه به متفاوت بودن مأموریت‌های آنها باز می‌گردد.

به هر حال همیشه درباره کارهایی که از رسانه‌ ملی پخش می‌شود حساسیت‌هایی وجود دارد. ممکن است مستندی پخش شود که بخشی از دولت به آن معترض باشد یا بخشی از مورخین مخالف آن باشند. فکر می‌کنم ضمن اینکه باید حساسیت‌های گروه‌های مختلف را در نظر گرفت و رعایت کرد، اما نمی‌شود برای تولیدکنندگان هم خیلی محدودیت ایجاد کرد، بلکه باید بتوانیم تعادلی در این میان ایجاد کنیم.

ـ یعنی می‌توان اینطور گفت که شبکه مستند با حمایت از مستندسازان اجازه پخش آثار آنها را بدون تغییر از آنتن این شبکه می‌دهد؟

به طور کلی استراتژی ما این است که واقعا آثار را بدون تغییر و آنچه هست نشان بدهیم. خیلی از کارهای مستند در حوزه‌های مختلف تاریخی، سیاسی، اجتماعی و ... باید به نمایش دربیاید تا حتی اگر ایراداتی هم دارد، به هنگام نمایش این ایرادات خودشان را نشان بدهند. در همین راستا بود که برنامه «به اضافه مستند» را طراحی کردیم تا مستندهای اینچنین در قالب این برنامه از آنتن شبکه مستند پخش شود. بنابراین حتی اگر مستندی ایرادی هم دارد، باز هم از این برنامه پخش شود.

بخش زیادی از این مستندهای چالشی و آنهایی که مورد نقد واقع شدند در قالب همین برنامه راهی آنتن شدند. معتقدیم که اگر نقدی به مستندی وارد است، در همین برنامه می‌تواند مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. فکر می‌کنم این برنامه در راستای اهداف تعریف تا اندازه‌ای موفق عمل کرد. به هر حال عمده افرادی که در حوزه سینمای مستند کار تولید می‌کنند با نگاه درستی به موضوعات پرداخته‌اند، البته ممکن است گاهی هم دچار خطا شده باشند که حتما باید نمایش داده شود تا خطای آنها خودش را نشان بدهد.

ـ شاید این رویکرد بتواند از پناه بردن برخی از مستندسازان داخلی به شبکه‌های خارجی برای پخش آثارشان که فرصت ارائه آثارشان را به دلایل مختلف در آنتن تلویزیون نداشته‌اند، جلوگیری کند. نظر شما چیست؟

به نظرم رویکرد و نگاه اغلب مستندسازان ما این نیست که تولیداتشان را در اختیار رسانه‌ای بیگانه قرار بدهند و طبعا دوست دارند که تولیدهایشان داخل کشور خودشان نمایش داده شود. بله ممکن است در مقطعی این فرصت به برخی از مستندسازان داده نشود. اما به هر حال شبکه مستند جزو شبکه‌های قدیمی نیست و از شبکه‌های نسل جدید محسوب می‌شود. حتما وقتی مستندسازان فضایی برای دیده شدن آثارشان دارند، همان طور که خودشان دوست دارند به رسانه‌های بیگانه مراجعه نمی‌کنند. البته فکر می‌کنم صدای آن‌ها نهایتا در رسانه‌های داخلی بیشتر شنیده می‌شود.

ـ چندی پیش یکی از کارگردان‌های کشورمان این اعتراض را مطرح کردند که اگر مستندشان از تلویزیون پخش نشود آن را به شبکه بی‌بی‌سی خواهند داد.

ایشان اصلا درخواستی از صداوسیما نکرده بودند. همانطور که می‌دانید این صحبت ایشان در مراسم رونمایی از نسخه خانگی اثر مطرح شد. اثری که تازه وارد شبکه خانگی شده است، باید عرضه آن تمام شود تا به تلویزیون برسد. طبعا اگر اثر به تلویزیون ارائه شود مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما هنوز ارائه نشده است. امیدوارم دوستان مستندساز با پیش داوری به این موضوع نگاه نکنند و با پشت سر گذاشتن مراحل، اثر را ارائه بدهند.

ما برای دوستان مستندساز برنامه‌ای درست کردیم که اثر در آن نمایش داده شود و اگر نقدی هم هست در همان برنامه مطرح شود. خیلی مواقع این روش می‌تواند آثاری که فکر می‌کنیم دارای چالش هستند، از طریق این قاب نمایش داده شوند.

ـ در آستانه سال ۹۷ هستیم، با توجه به تجربیاتی که از سال ۹۵ کسب کرده‌اید، مهمترین اهداف شبکه مستند را در سال آینده چه مواردی عنوان می‌کنید؟

یک ماموریت جدی ما که هم مورد تاکید معاون سیما و هم وطیفه ملی ما محسوب می‌شود، کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی است. این موضوع یکی از اولویت‌های جدی ما در سال ۹۶ بوده و حتما در سال ۹۷ نیز مورد تاکید خواهد بود و تلاش خواهیم کرد که مستنداتی را در این باره تولید کنیم. 

سال آینده چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و حتما مستندهایی مرتبط با تاریخ انقلاب و دست‌آوردهای و خدمات انقلاب نیز از اولویت‌های اصلی ما است. در کل موضوعاتی همانند ایران‌گردی و اقوام‌شناسی که طرح آنها از سال ۹۵ عنوان شد، امسال نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

ـ و نکته پایانی ؟

از حسن اعتماد معاون سیما و تمام همکاران شبکه که در سال ۹۶ با جدیت کار کردند، تشکر می‌کنم. امیدوارم سال ۹۷ مخاطبان بیشتری در شبکه مستند داشته باشیم و به موضوعات مورد نیاز جامعه کامل‌تر بپردازیم.

گفت‌وگو: فاطمه خلیلی ـ خبرنگار رسانه ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.