• جمعه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ / ۰۳:۲۲
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 96122915612
  • خبرنگار : 71580

نگاهی به اسکی ایران در سال ۹۶

از بازگشت اسکی باز پناهنده تا حاشیه‌های المپیک زمستانی

از بازگشت اسکی باز پناهنده تا حاشیه‌های المپیک زمستانی

اسکی ایران در سال ۹۶ به دلیل شرکت در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ سال مهمی را پشت سر گذاشت و از مهمترین اتفاقات این رشته می توان به بازگشت اسکی باز پناهنده به ایران پس از یک ماه و میزبانی از رقابت‌های اسکی آلپاین آسیا یاد کرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، فدراسیون اسکی ایران در سال ۹۶ با توجه به برگزاری  المپیک زمستانی ۲۰۱۸ و همچنین میزبانی از رقابت‌های اسکی آلپاین آسیا، سال پر کاری را پشت سر گذاشت.

علاوه بر این خبر بازگشت یکی از اسکی بازان صحرانوردی که اردوی تیم‌ ‌ملی را در جام جهانی ترک کرده بود به کشور و اتفاقات مربوط به ندادن گوشی‌های سامسونگ به اسکی بازان ایران در  المپیک زمستانی ۲۰۱۸ از مهم‌ترین حواشی پیرامون اسکی در سال ۱۳۹۶ بود.

* بازگشت اسکی باز جا مانده در فنلاند پس از یک ماه

پس از پایان کار اسکی بازان ایران در جام جهانی اسکی صحرانوردی در لاهیتی فنلاند در روز هشتم اسفند ماه سال ۹۵ و هنگامی که تیم‌ ‌ملی در فرودگاه آماده بازگشت به ایران بود، علیرضا مقدید به دلایل نامعلوم فرودگاه را ترک می‌کند و پس از یک ماه در حالی که گذرنامه‌اش را هم در اختیار نداشت در  نهم فروردین ۹۶ به ایران بازگشت. در ۳۰ روزی که مقدید در فنلاند بود و گفته می‌شد قصد بازگشت به کشور را ندارد همواره مسئولان فدراسیون اسکی از بازگشت او اطمینان داشتند و در نهایت این اسکی باز به ایران باز گشت.

* کمبود برف در ایران و برگزاری اردوهای آماده سازی المپیک در خارج از کشور

در سا ۹۶ و با توجه به تقارن آن با  المپیک زمستانی ۲۰۱۸، پیست‌های اسکی نیاز مبرم به برف داشتند، اما متاسفانه ایران سالی تقریبا بدون برف را سپری کرد و حتی تا واپسین روزهای سال و حتی در سردترین روزهای زمستان تنها پیست اسکی  دربندسر که برفش توسط دستگاه‌های برف کوب تولید می‌شد، مهیای اسکی کردن بود تا همین کمبود فضا و پیست باعث شود تا مسئولان فدراسیون اسکی به فکر برگزاری اردوهای برون مرزی باشند. به همین منظور تیم‌ ‌ملی اسکی آلپاین مردان و زنان در ۲۶ مهر ماه برای برپایی اردوهایی یک ماهه به کمپ هینترتوکس اتریش اعزام شدند.

علاوه بر این در ۲۱ آذر ماه ملی‌پوشان اسکی آلپاین برای برپایی اردو و شرکت در آناتولی کاپ راهی ارزروم ترکیه شدند و با کسب پنج مدال طلا، پنج مدال نقره و دو مدال برنز به عنوان قهرمانی دست یافتند.

* لیگ

در روز نخست بهمن ماه هفته‌ سوم لیگ بین‌المللی اسکی آلپاین  که آخرین هفته‌ پیش از آغاز  المپیک زمستانی ۲۰۱۸ به شمار می رفت برگزار شد و در پایان نفرات برتر در دو بخش مردان و زنان معرفی شدند.

همان گونه که پیش از این اشاره شد کمبود بارش برف آن هم در سال  المپیک زمستانی که اسکی بازان به حضور مستمر در مسابقات نیاز مبرم داشتند، لیگ اسکی را نیز تحت تاثیر قرار داد و باعث شد اسکی بازان خارجی بسیار کمی نسبت به سال ۹۵ در لیگ بین‌المللی ایران شرکت کنند.

* المپیک زمستانی ۲۰۱۸/از افت رتبه‌ها تا ندادن گوشی توسط سامسونگ

در پنجم بهمن ماه و پس از پیروزی فروغ عباسی در دوئل با عاطفه احمدی برای کسب آخرین سهمیه  المپیک زمستانی تکلیف چهار اسکی باز ایرانی عازم به  المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ کره جنوبی مشخص شد.

محمد کیا دربندسری و فروغ عباسی در اسکی آلپاین و سید ستار صید و سمانه بیرامی باهر در بخش صحرانوردی چهار نماینده ایران در  المپیک زمستانی ۲۰۱۸ بودند.

نخستین نماینده ایران در  المپیک زمستانی سمانه بیرامی باهر بود که روز ۲۴ بهمن ماه در اسکی صحرا نوردی ‌اسپرینت با ثبت زمان چهار ‌دقیقه و ۴۷ ثانیه و ۹۱ صدم ثانیه در بین ۶۸ نفر شرکت کننده در جایگاه آخر ایستاد. تخصص اصلی بانوی اسکی باز ایران در بخش ۱۰ کیلومتر صحرانوردی بود که پیش از اعزام مسئولان فدراسیون اسکی بر حضور او در هر دو بخش تاکید داشتند اما پس از شرکتش در بخش ‌اسپرینت مشخص شد که بیرامی باهر تنها در یک رشته می توانسته به رقابت بپردازد.

در همان روز و در بخش مردان سید ستار صید در بخش ‌اسپرینت با زمان سه ‌دقیقه و ۵۶ ثانیه و هشت صدم ثانیه را ثبت کرد و هر چند از نظر زمانی نسبت به  المپیک ۲۰۱۴ رشد قابل توجهی را داشت، اما از نظر رتبه افت داشت و در بین ۸۰ نفر به عنوان هفتاد و هفتم دست یافت.

سید ستار همچنین سه روز بعد در بخش ۱۵ کیلومتر صحرا وردی هم به رقابت‌ با بهترین‌های جهان پرداخت و با ثبت زمان ۳۹ ‌دقیقه و ۳۹ ثانیه و یک صدم ثانیه همانند رشته ‌اسپرینت با وجود کاهش رکوردش نسبت به  المپیک سوچی در بین ۱۱۹ اسکی باز به عنوانی بهتر از نود و یکمی دست نیافت.

۲۷ بهمن ماه فروغ عباسی ، بانوی اسکی باز ایران در مارپیچ کوچک کارش را با ثبت زمان دو ‌دقیقه و چهار ثانیه و شش صدم ثانیه به پایان رساند و در بین ۵۴ اسکی بازی که به خط پایان رسیدند، به عنوان چهل و نهم رسید. این در حالی بود که عباسی در  المپیک ۲۰۱۴ با وجود خوردن بر روی زمین در رده چهل و هشتم ایستاده بود.

آخرین نماینده ایران محمد کیا دربندسری بود که در مارپیچ کوچک و بزرگ سهمیه حضور در  المپیک زمستانی را داشت. کیا دربندسری در مارپیچ بزرگ با زمان دو ‌دقیقه و ۳۷ ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه از خط پایان عبور کرد و هر چند با ایستادن در رده پنجاه و هشتم نسبت به دوره گذشته رقابت‌های  المپیک افت داشت، اما زمان بندی را به ثبت رساند . کیا دربندسری در مارپیچ کوچک هم زمان یک ‌دقیقه و ۵۲ ثانیه و ۶۹ صدم ثانیه را به ثبت رساند و با وجود ارائه عملکردی قابل قبول از نظر زمانی نسبت به  المپیک سوچی نتوانست عنوان سی‌ام دوره گذشته را تکرار کند و در بین ۵۲ اسکی باز در رده سی و چهارم ایستاد.

جدا از نتایج و آمار و ارقام اسکی بازان ایران در  المپیک زمستانی ۲۰۱۸ می‌توان مهم‌ترین حاشیه این رقابت‌ها در روزهای نخست را  پیرامون کاروان ایران دانست، چرا که شرکت سامسونگ در یک حرکت کاملا سیاسی از اهدای گوشی به ورزشکاران ایرانی امتناع کرد و همین برخورد سیاسی مسئولان شرکت کره‌ای باعث شد تا کاروان ایران مسئولان کره جنوبی را به کناره‌گیری از  المپیک و عدم حضور در رژه رقابت‌ها تهدید کند و سرانجام مدیران سامسونگ از کاروان ایران عذرخواهی کردند و هدایا را به اسکی بازان دادند.

* میزبانی اسکی آلپاین قهرمانی آسیا/ هزینه چند صد میلیونی برای مسابقات سطح پایین

بیست و هفتمین دوره رقابت‌های اسکی آلپاین آسیا از سیزدهم تا پانزدهم اسفندماه به میزبانی پیست اسکی دربندسر برگزار شد و با نایب قهرمانی تیم ملی اسکی ایران به پایان رسید اما سطح پایین تیم‌ها و نفرات حاضر در رقابت‌ها و فاصله کوتاه زمانی این رقابت‌ها با المپیک زمستانی از نقاط ضعف این مسابقه‌ها به حساب می‌آید.

در این دوره از رقابت‌های آلپاین آسیا که برای دومین دوره در رده بزرگسالان انجام شد.۱۰ تیم از کشورهای آسیایی که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها از تیم‌های درجه دو و سه قاره کهن در رشته اسکی به حساب می‌آمدند به مدت سه روز به رقابت پرداختند.

در پایان رقابت‌های اسکی آلپاین آسیا تیم ملی ایران دو مدال طلا، پنج مدال نقره و چهار مدال برنز بدست آورد و در مجموع با ۱۱ مدال عنوان نایب قهرمانی را بدست آورد و در واقع در چنین رقابت سطح پائینی، حتی عنوان قهرمانی را هم بدست نیاوردیم. اما قزاقستان با پنج مدال طلا، یک مدال نقره و دو مدال برنز قهرمان شد و کره جنوبی با کسب یک مدال طلا و یک مدال برنز بر سکوی سوم ایستاد.

به نظر می‌رسد هزینه چند صد میلیونی این مسابقات دستاورد چندانی برای اسکی ایران نداشته و حضور کشورهای ضعیف که این رقابتها برای اسکی بازان آنها جنبه تفریح یا کسب تجربه داشته، سطح پایین مسابقات را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha