• چهارشنبه / ۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۰۲:۴۲
  • دسته‌بندی: ورزش بانوان
  • کد خبر: 96122915667
  • خبرنگار : 71563

۹۶؛ سالِ تحول در ورزش بانوان + فیلم

۹۶؛ سالِ تحول در ورزش بانوان + فیلم

سال ۹۶ را می توان برای ورزش بانوان ایران سال تحول نامید که راه اندازی رشته های کشتی و وزنه برداری برای دختران از جمله این اتفاقات بود.

 به گزارش ایسنا، ورزش بانوان در سالی که گذشت شاهد رخدادهای جدیدی بود. جدا از بحث مدال آوریِ  بانوانِ ورزشکار  در میادین بین المللی، راه اندازی رشته های کشتی کلاسیک و وزنه برداری بانوان اتفاقی تاریخی پس از انقلاب اسلامی به حساب می آمد. همچنین کسب مجوز قطعی حجاب از سوی فدراسیون جهانی بسکتبال یکی دیگر از اتفاقات خاص ورزش بانوان بود.

در زیر به اختصار به برخی از موفقیت های چمشگیر ورزش زنان ایران در سال ۹۶ اشاره می کنیم.

* کشتی کلاسیک:

فدراسیون کشتی توانست مجوز لباس کشتی کلاسیک دختران ایرانی را از اتحادیه جهانی کسب کند و برای نخستین بار بانوان کشتی گیر بر روی تشک رفتند و با حضور آناواسلینکو ناظر اتحادیه جهانی با  یکدیگر کشتی گرفتند. کشتی ورزش نخست ایران است و حال این فرصت به بانوان ایرانی داده شده است تا آنها نیز از ورزش اول مملکت دور نباشند.

همچنین تیم کشتی سنتی بانوان در رقابت های داخل سالن آسیا شرکت کرد و زهرا یزدانی تنها طلای کشتی سنتی مردان و زنان را کسب کرد. در همین راستا نیز مسابقات دوستانه کودکان در مازندران نیز برگزار شد که در زیر نیز بخش هایی از آن را می بینیم، فیلمی که نوید حضور استعداد ها در این رشته را می دهد:

کشتی کلاسیک بانوان

*وزنه برداری:

بعد از دختران کشتی گیر نوبت به وزنه برداری رسید و بهمن ماه برای نخستین بار بانوان ایرانی به روی تخته رفتند و رکوردگیری بانوان ثبت شد. ۱۵ نفر از نوجوانان و جوانان برتر نیز به نخستین اردوی تیم ملی دعوت شدند پس از آن، یکی دیگر از  اتفاقات رخ داده در وزنه برداری زنان، وزنه زدن یک ضرب و دو ضرب، آیسن ادیب ۸ ساله در رقابت های بین المللی جام فجر بود که توانست نام خود را در تاریخ وزنه برداری زنان ایران ثبت کند.

دختران وزنه بردار بر روی تخته

*بسکتبال:

دیدار نمادین دو تیم گاز تهران و کوشا سپهر سبلان فروردین ماه با حضور نماینده فیبا برگزار شد. بانوان بسکتبالیست در حضور تماشاگران و لوبو، نماینده فدراسیون جهانی بسکتبال با پوشش اسلامی در یک مسابقه نمادین دیدار کردند تا بتوانند نظر فیبا را برای کسب مجوز قطعی حجاب کسب کنند.  پس از سال ها پیگیری بالاخره فدراسیون جهانی بسکتبال اردیبهشت ماه مجوز قطعی حجاب را برای بانوان محجبه در سراسر جهان صادر کرد تا بسکتبالیست های ایران به آرزوی دیرینه خود دست یابند و با انگیزه ای دو چندان تمرینات خود را برای حضور در میادین بین المللی ادامه دهند. بعد از کسب مجوز قطعی حجاب، دختران زیر ۱۶ سال نیز پس از ۳۷ سال غیبت از میادین رسمی، در سطح B رقابت های قهرمانی آسیا حضور پیدا کردند.
بخش هایی از بازی بسکتبالیست ها در قهرمانی آسیا و ایران در حضور ناظر فیبا:

*بسکتبال سه نفره:
تیم بسکتبال سه نفره نیز توانست در مسابقات داخل سالن آسیا عنوان چهارمی را از آنِ خود کنند و پس از آن ارتقای خوبی را در رنکینگ فیبا شاهد باشد تا جایی که در جایگاه بیستم قرار گرفت و با دعوت فدراسیون جهانی خرداد ماه سال جاری باید در رقابت های جام جهانی فیلیپین شرکت کنند.

*فوتسال:
فوتسال بانوان ایران در سال ۹۵ میزبان دو تیم ایتالیا و روسیه بود و ملی پوشان ایرانی توانستند در حالی مقابل این دو تیم رقابت کنند که مجوز حضور تماشاگر صادر شده بود و جمعیتی ۸۰۰ نفری تیم ملی را مورد حمایت قرار داد، جمعیتی که به گفته شهرزاد مظفر، تیم ملی بسیار به آن نیاز داشت تا بتواند خود را برای حضور در جام ملت های آسیا که اردیبهشت ماه سال جاری به میزبانی تایلند برگزار می شود، آماده کند. 

ملی پوشان در رقابت های داخل سالن آسیا نیز عنوان سومی را کسب کردند.

*شنا:

تبریز به عنوان نخستین میزبانِ شنا بانوان در عرصه بین المللی بود و شناگران ایرانی توانستند با حریفان بین المللی در ایران رقابت کنند، تورنمنتی که قرار است ادامه دار باشد و بانوان شناگر ایرانی هر ساله در تورنمنت تبریز میزبان رقبای خارجی خود باشند.

*دو ومیدانی:

دو میدانی ایران نیز سال خوبی را در بخش بانوان داشت و درحالی که ایران میزبان رقابت های قهرمانی آسیا بود، سپیده توکلی توانست نخستین طلای پنج گانه را برای بانوان دو ومیدانی کار ایران کسب کند و همچنین علاوه بر کسب مدال نقره پرش ارتفاع، دو رکوردشکنی ملی  نیز انجام دهد. همچنین توکلی در بازیهای داخل سالن آسیا نیز تنها نماینده بخش بانوان بود که در ماده پنج گانه دربین ۷ شرکت کننده مقام پنجمی را کسب کرد. در رقابت های کشورهای اسلامی نیز فرزانه فصیحی، سپیده توکلی و امینه کشیری حضور داشتند اما موفق به کسب مدال نشدند.

سپیده توکلی

*هندبال:

بانوان هندبالیست در تیم شهید لارستان چمران نیز اتفاق بزرگی را کسب کردند و توانستند برای نخستین بار در مسابقات رسمی عنوان قهرمانی را در رقابت های غرب آسیا به دست اوردند.

قهرمانی تیم لارستان در رقابت های غرب آسیا

* فوتبال:

تیم ملی فوتبال بانوان نیز پس از دوسال غیبت و خروج از رنکینگ فیفا در سال ۹۶ در مسابقات جام ملت های زنان آسیا شرکت کرد که موفق به صعود از مرحله مقدماتی نشد اما توانست به رنکینگ فیفا بازگردد. در اسفند ماه نیز بار دیگر اردوی ملی پوشان برگزار شد تا این بار با برنامه ریزی بلند مدت ملی پوشان خود را برای حضور در رقابت های بین المللی مهیا کنند.

*دوچرخه سواری:

فرانک پرتو آذر در ماده کوهستان در رقابت های قهرمانی آسیا مدال برنز را کسب کرد تا عنوان نخستین مدال اور بانوی دوچرخه سوار ایرانی را در رقابت های دوچرخه سواری قهرمانی آسیا از آن خود کند. دختران دوچرخه سوار در بازیهای داخل سالن آسیا نیز حضور داشتند اما موفق به کسب مقامی نشدند.

فرانک پرتو اذر

*تیروکمان:

زهرا نعمتی بانوی مدال آور پارالمپیکی کشور نیز توانست عنوان بهترین ورزشکار سال ۲۰۱۷ در جهان را نیز به خود اختصاص دهد.

زهرا نعمتی

*تیراندازی:

در رقابت های کشورهای اسلامی نرجس امام قلی، نجمه خدمتی و گلنوش سبقت الهی مدال طلا، الهه احمدی و هانیه رستمیان مدال نقره و مه لقا جام بزرگ مدال برنز را کسب کردند. در فینال فینالیست های جام های جهانی، آرمینا صادقیان توانست رکورد جوانان جهان را در مرحله مقدماتی تفنگ بادی ۱۰ متر را شکست.

تیراندازی بانوان

*شطرنج:

در بازی های داخل سالن آسیا در بخش تیمی رقابت ه، سارا خادم الشریعه و مبینا علی نصب مدال طلا کسب کردند.  در رقابت های قهرمانی جوانان جهان سارا خادم الشریعه که سال گذشته عنوان نایب قهرمانی را به دست آورده بود امسال در جایگاه بیستمی قرار گرفت.

*ووشو:

در رقابت های قهرمانی بزرگسالان جهان در بخش ساندا، الهه منصوریان، شهربانو منصوریان، مریم هاشمی مدال طلا را برای ایران کسب کردند.

*تکواندو:

فدراسیون جهانی تکواندو، "کیمیا علیزاده" اولین بانوی مدال آور تاریخ ورزش ایران در المپیک را، برای حمل پرچم WTF در مراسم افتتاحیه مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۷ انتخاب کرد. "علیزاده" در این مسابقات موفق شد نخستین مدال نقره تاریخ تکواندو بانوان ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان را کسب کند

*قایقرانی:

رقابت های قایقرانی قهرمانی  آسیا به میزبانی چین برگزار شد و در رشته روئینگ برای نخستین بار تیم بانوان با ترکیب نازنین رحمانی، مریم امیدی پارسا، پریسا احمدی، نازنین ملایی و مهسا جاور نایب قهرمان آسیا شد، در ماده کانو و کایاک تک نفره و دو نفره نیز بانوان ایرانی موفق به کسب مدال شدند.

اگر بحث مدال آوری بانوان را کنار بگذاریم، راه اندازی رشته های کشتی کلاسیک، وزنه برداری، میزبانی رقابت های بین المللی شنا در تبریز، کسب مجوز قطعی حجاب و حضور دختران بسکتبالیست پس از ۳۷ سال غیبت از میادین رسمی اتفاقات خاص ورزش بانوان بود که می توان سال ۹۶ را سال تحول در ورزش بانوان نامید.

*ورزش بانوان در سال ۹۶ در یک نگاه:

مهم ترین اتفاق سال: مجوز قطعی حجاب بسکتبالیست ها از سوی فیبا

غیر منتظره ترین اتفاق سال: راه اندازی کشتی کلاسیک و وزنه برداری

پدیده ورزشکاران: زهرا یزدانی

تاریخ سازی در سال ۹۶: قهرمانی تیم هندبال لارستان در رقابت های غرب آسیا
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha