• چهارشنبه / ۱ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۷:۵۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 97010100141
  • منبع : نمایندگی قزوین

آب‌انبار سردار بزرگ قزوین، بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی ایران

آب‌انبار سردار بزرگ قزوین، بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی ایران

ایسنا/قزوین یک کارشناس و راهنمای گردشگری در قزوین گفت: آب‌انبار سردار بزرگ به بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی ایران معروف است که در سال 1227 هجری قمری ساخته‌شده و در محله راه‌ری قزوین قرار دارد.

«راضیه رحمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در دوره فتحعلی شاه قاجار 2 تن از سرداران وی به نام‌های محمدحسن‌خان و حسین‌خان سردار، اهل قزوین و جزو سپاه فتحعلی شاه بودند.

وی توضیح داد: این سرداران در جنگ‌های ایران و روس شجاعت‌های بسیاری از خود نشان دادند و بعد از پایان جنگ‌ها تصمیم به ساخت برخی بناهای عام‌المنفعه در داخل قزوین گرفتند؛ مسجد-مدرسه سردار که در خیابان تبریز قزوین واقع است و یک حمام که در حال حاضر تخریب‌شده از بناهایی است که این دو برادر اقدام به ساخت آن کرده‌اند.

وی افزود: 2 آب‌انبار نیز از بناهایی است که این دو سردار دستور ساخت آن را صادر کرده‌اند؛ یکی از آب انبارها در خیابان راه‌آهن و منتسب به برادر بزرگ‌تر و یکی دیگر در خیابان تبریز و منتسب به برادر کوچک‌تر است.

این راهنمای گردشگری ادامه داد: آب‌انبار سردار بزرگ به بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی ایران معروف است که در سال 1227 هجری قمری ساخته‌شده و مانند سایر آب‌انبارها دارای سردر، راه‌شیر، پاشیر و مخزن است، راه شیر آب‌انبار نیز 50 پله دارد و ابعاد آن نیز 17×17×17 اندازه‌گیری شده است.

وی خاطرنشان کرد:عظمت گنبد این آب‌انبار در نوع خود بی‌نظیر است؛ در بالای گنبد آب انبار یک بادگیر کوچک قرار دارد و مردم محله راه‌ری قزوین قبل از لوله‌کشی آب در شهر سال‌ها از این آب‌انبار برای تأمین آب آشامیدنی خود استفاده می‌کردند.

رحمانی یادآور شد: آب این آب انبار از قنات تأمین می‌شده و قطر دیوارهای آن در حدود 3 متر است و از مصالحی همچون آجر،شفته آهک،ساروج در ساخت آن استفاده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha