• جمعه / ۳ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 97010300426
  • منبع : نمایندگی قزوین

نبوغ معماری ایرانی در حمام قجر

نبوغ معماری ایرانی در حمام قجر

ایسنا/قزوین «حمام قجر» کهن‌ترین گرمابه استان قزوین است که در سال‌های اخیر به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و در ایام نوروز میزبان گردشگران است.

به گزارش ایسنا، حمام قَجَر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های شهر قزوین است که در خیابان عبید زاکانی این شهر واقع شده است.

این بنا به دستور شاه عباس صفوی در سال ۱۰۵۷ هجری قمری توسط امیرگونه‌ خان قاجار قزوینی؛ از سرداران شاه عباس ساخته شده و به همین دلیل در ابتدا با نام «حمام شاهی» خوانده می‌شد.

مساحت این حمام در حدود ۱۰۴۵ مترمربع است و از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی سربینه، میان در و گرمخانه تشکیل شده است. ورودیِ حمام رو به جنوب باز شده و پس از طی راه‌پله‌های مارپیچ، سربینه وسیع حمام قرار می‌گیرد و در وسط سربینه حوض زیبایی قرار دارد.
 
پلان سربینه به شکل ۸ضلعی است و هر ضلع آن دارای شاه‌نشین‌ و طاق‌نما است که این بخش به وسیله راهرویی به گرمخانه متصل می‌شود.

گرمخانه این حمام دارای یک فضای مرکزی محدود و تعدادی فضای جانبی است. تزئینات گرمابه شامل کاشی‌کاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش شده ضمن اینکه پشت بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.

این حمام در سال ۱۳۷۹ خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری شد و با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و به عنوان موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد.

این موزه شامل ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل بوده و زندگی روزمره مردم قزوین در گذشته، به وسیله مجسمه‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

علت نام‌گذاری این بنا که به حمام قجر معروف شده 2 روایت دارد نخست اینکه سازنده این بنا از خانواده قاجار بوده و روایت دیگر این است که در زمان قاجاریه مرمت اساسی بر روی این بنا صورت می‌گیرد و به این نام معروف می‌شود.

طبق آمار 5 سال گذشته در ایام نوروز حمام قجر قزوین بیشترین بازدیدکننده را در بین آثار تاریخی استان به خود اختصاص داده است.

اطلاعات بازدیدکنندگان این بنا در بدو ورود ثبت می‌شود که بر این اساس بیشترین بازدیدکننده به ترتیب از آلمان، فرانسه و ایتالیا بوده است و در بین کشورهای آسیایی نیز چین و اندونزی بیشترین بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی بودند.

امروزه ایرانی‌ها به تقلید از اروپا سونا و جکوزی احداث می‌کنند؛ اما این در حالی است که در این بنا که 380 سال پیش‌ساخته شده است جکوزی آب سرد و گرم نیز در نظر گرفته‌شده است و این نبوغ معماری ایرانی را نشان می‌دهد.

این حمام علاوه بر اینکه یک فضای بهداشتی بوده ازلحاظ اجتماعی نیز بسیار مهم بوده است چراکه در قسمت «میان در» اتاق فکری وجود داشته که مرکز تشکیل جلسات اجتماعی بوده است.

در قسمت سربینه حمام قجر اقوام قزوین شامل ترک‌ها، لرها، مراقی‌ها، قزوینی‌ها، تات‌ها و کردها معرفی می‌شوند؛ در قسمت بعدی این گرمابه توسط تابلوهایی آداب‌ورسوم قزوین مانند پنجاه بدر و 12 محرم معرفی می‌شود.

در قسمت انتهایی گرمابه مشاغل گذشته شهر قزوین مثل پنبه‌ریسی، عطاری، آهنگری، پینه‌دوزی، سرگذر، مسگری و سفیدگری به نمایش گذاشته‌شده  ضمن اینکه در این بخش برای تنوع در موزه، عکاسخانه‌ای راه‌اندازی شده که بازدیدکنندگان می‌توانند با لباس اقوام قزوینی عکس بگیرند؛ علاوه بر این با در نظر گرفتن ویترین، برخی از اشیا و ابزارآلاتی که درگذشته استفاده می‌شد نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌شده است.

به گزارش ایسنا، بیش از 90 درصد بازدیدکنندگان از موزه اذعان کرده‌اند که قزوین بناهای تاریخی باشکوهی دارد که تاکنون از وجود این آثار تاریخی اطلاعی نداشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha