• سه‌شنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: فناوری

پژوهش بحث‌برانگیز در مورد "کریسپر" رد شد

پژوهشی که سال گذشته، بحث‌های بسیاری در مورد تاثیر روش اصلاح ژن کریسپر برانگیخته بود، به کلی رد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، ادعای یافتن بیش از 100 حذف یا الحاق ژنتیکی بزرگ بی‌هدف مرتبط با فرآیند اصلاح ژن کریسپر که سال گذشته در مجله " Nature Methods " به چاپ رسید، موجب بحث در جامعه علمی شده بود.

"کریسپر" (CRISPR)، نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باکتری‌ها است که آن‌ها را قادر به کشف دی‌ان‌ای ویروس می سازد و بعد نابودیشان می‌کند.

این بررسی که با آزمایش‌های بالینی انسانی مرتبط با اصلاح ژن کریسپر همراه بود، با انتقادات تکان‌دهنده بسیاری از سوی دانشمندان این رشته مواجه شد.

نسل‌شناسان ادعا کردند این پژوهش، به خاطر کم بودن نمونه و نتایجی که نمی‌توان به طور منطقی به داده‌های جمع آوری شده نسبت داد، در اصل ناقص است.

اکنون، مجله " Nature Methods"، با انتشار چندین انتقاد در مورد پژوهش اصلی و رد کردن آن پس از بررسی جامع، سرانجام به این مجادله پایان داده است.

در سرمقاله این مجله ادعا شده است که نتایج مقاله، به قدر کافی بر مبنای داده‌ها نبوده‌اند.

هفته گذشته، دانشمندانی که روی پژوهش اصلی کار کرده بوند، مقاله‌ای منتشر کردند که نشان داد نتایج اصلی، قابل تکرار نیستند زیرا بررسی ژنومی کامل موش‌هایی که تحت اصلاح ژن کریسپر قرار داشتند، به جهش‌هایی بی‌هدف منجر شد.

این مقاله جدید، نتیجه گرفت که این توالی کامل ژنوم، نشان می‌دهد که اصلاح پروتئین " Cas9" ژن کریسپر می‌تواند ژنوم را در سطح سازمان‌یافته اصلاح کند و همچنین ممکن است جهش‌های متعدد و بی‌هدف را نشان ندهد.

اگرچه این پژوهش خاص، رسما رد شده است، نمی‌توان گفت که ژن کریسپر، صد در صد ایمن است.

با وجود این که با چاپ این مقاله، خاطر بسیاری از نسل‌شناسان آسوده شده است اما بررسی برای درک اثرات ژنومی گسترده‌تر این روش، همچنان ادامه دارد.