• سه‌شنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ / ۲۰:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97011403262
  • خبرنگار : 71417

یک مرکز پژوهش نظامی در انگلیس مطرح کرد

نمی‌توانیم روسی بودن عامل مسمومیت اسکریپال را تأیید کنیم

نمی‌توانیم روسی بودن عامل مسمومیت اسکریپال را تأیید کنیم
حضور نیروهای پلیس در اطراف منزل جاسوس سابق روس در انگلیس - عکس: خبرگزاری رویترز

رییس یک مرکز پژوهش نظامی در انگلیس امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، این مرکز نمی‌تواند تأیید کند عامل اعصابی که برای مسموم کردن جاسوس سابق روس استفاده شده، در روسیه ساخته شده باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گری ایتکنهد، رییس لابراتوار علوم و فناوری دفاعی انگلیس در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز با اشاره به مسمویت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در تشریح علت این مسمومیت گفت: ما توانستیم نویچوک را شناسایی کنیم که یک عامل اعصاب است.

وی ادامه داد: ما منبع اصلی را شناسایی نکرده‌ایم اما اطلاعاتی علمی در اختیار دولت قرار داده‌ایم که در کنار سایر منابع می‌تواند به نتیجه‌گیری منتهی شود.

با این حال، ایتکنهد گفت: ساخت این ماده با روش‌های بسیار پیشرفته‌ای قابل انجام است و توانایی‌های لازم در این راستا تنها در اختیار عوامل دولتی قرار دارد.

رییس این مرکز پژوهش نظامی تصریح کرد: ما به کار خود برای یافتن اطلاعات بیشتری که ما را به شناسایی منبع نزدیک‌تر کند، ادامه می‌دهیم اما در زمان فعلی قادر به این کار نیستیم.

وی اضافه کرد: دولت انگلیس داده‌های دیگری در اختیار دارد که می‌تواند برای تشخیص منبع این عامل اعصاب استفاده کند که برخی از این داده‌ها اطلاعاتی هستند.

رییس لابراتوار علوم و فناوری دفاعی انگلیس خاطرنشان کرد: کار ما تهیه مدارک علمی درباره ماهیت عامل مسمومیت است. کار ما این نیست که اعلام کنیم این ماده در کجا ساخته شده است.

پیش از این، نماینده روسیه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اظهار کرد، مسکو از تحقیقات شفاف و روشن درخصوص حادثه حمله به جاسوس دوجانبه سابق روس در انگلیس حمایت می‌کند. او هشدار داد، در صورتی که کارشناسان روسیه از شرکت در این تحقیقات منع شوند، نتیجه آن پذیرفته نخواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز به تازگی گفت که کشورش نمی‌توانسته هیچ انگیزه‌ای برای مسموم کردن جاسوس سابق روس و دخترش در انگیس داشته باشد.

ماجرای مسمومیت اسکریپال که جنجالی دیپلماتیک در روابط روسیه و غرب به وجود آورده است، پس از آن تبدیل به بحران شد که انگلیس روسیه را به دست داشتن در آن متهم کرد. روسیه این اتهام را رد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha