• چهارشنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97011503405
  • خبرنگار : 71415

نشست سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره مناقشه "اسکریپال"

نشست سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره مناقشه "اسکریپال"

به دنبال ناتوانی لابراتوار نظامی انگلیس در اثبات تولید ماده شیمیایی مورد استفاده در حمله به جاسوس سابق روس در کشور روسیه، سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) امروز (چهارشنبه) نشستی پشت درهای بسته برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، درخواست برگزاری این نشست از سوی روسیه مطرح شده است؛ مسکو گفته که خواهان "رسیدگی به وضعیت مربوط به اتهام زنی‌هایی در ارتباط با حادثه سالزبری صورت گرفته" است.

یوری فیلاتوف، سفیر روسیه در ایرلند به خبرنگاران گفت: ما امیدوار هستیم که کلیت این موضوع را مورد بحث قرار دهیم و از بریتانیا بخواهیم هرگونه مدرک ممکن را که در دست دارد ارائه دهد.

روز سه شنبه یک لابراتوار نظامی در انگلیس بعد از تحلیل ماده سمی مورد استفاده برای مسموم کردن "سرگئی اسکریپال" جاسوس سابق روس و دخترش در شهر سالزبری اعلام کرد هنوز به این موضع که سرمنشا این ماده را تعیین کند نرسیده است.

اسکریپال که بعد از آزاد شدنش در سال ۲۰۱۰ در یک توافق تبادل جاسوس میان لندن و مسکو، ساکن بریتانیا بوده بعد از آن که اعلام شد در تاریخ ۴ مارس به همراه دخترش هدف حمله با ماده اعصاب قرار گرفته در بیمارستان بستری شده است و لندن و همپیمانان غربی اش مسکو را متهم به دست داشتن در این حمله کردند.

۴۱ کشور عضو سازمان منع تسلیحات شیمیایی امروز در ساعت ۰۸۰۰ به وقت گرینویچ در مقر شورای اجرایی این سازمان در شهر لاهه هلند نشستشان را آغاز کرده‌اند.

این نشست بعد از آن برگزار می‌شود که مسکو گفت نمونه‌های ماده اعصاب مورد استفاده در این حمله موسوم به ماده "نوویچوک" را دریافت و تحلیل و بررسی کرده است.

فیلاتوف گفت: روسیه علاقمند است که کل حقیقت درباره این مساله مشخص شود.

با این حال وزارت امور خارجه بریتانیا روسیه را متهم کرد به این که هدفش از درخواست برگزاری این نشست سازمان منع تسلیحات شیمیایی این بوده که تحقیقات این سازمان را "ضعیف" کند و این درخواست در واقع یک "تاکتیک منحرف کننده" است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha