• جمعه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97011704288
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۶ و ۱۷ فروردین بخوانید؛

دیداری با دختران موسوی ورهنورد/تاکیدبر محاکمه آل سعود در دادگاه اسلامی/تمایل آلمان به حفظ برجام

دیداری با دختران موسوی ورهنورد/تاکیدبر محاکمه آل سعود در دادگاه اسلامی/تمایل آلمان به حفظ برجام

ارتقاء سطح مبادلات اقتصادی ایران و الجزایر به ۳۰ میلیون دلار، روایت وزیر امور خارجه از باج‌خواهی دیگر ترامپ از عربستان بر سر سوریه، دیدار های وزیر دفاع با مقامات صربستان، پاکستان و افغانستان، دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، دیدار ظریف با وزرای امور خارجه ۷ کشور در باکو، تاکید وزیر خارجه آلمان بر لزوم حفظ برجام و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج شنبه و ، شانزدهم و هفدهم فروردین ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو امیر حاتمی، در دیدار با وزیر دفاع پاکستان با انتقاد از سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه گفت: آمریکایی‌ها با سیاست‌های مداخله‌جویانه موجب ناامنی‌ و هرج‌ومرج در منطقه شده‌اند. وزیر دفاع کشورمان همچنین در دیدار با همتای صربستانی اش تصریح کرد: ‌دولت آمریکا به بهانه‌های واهی تلاش دارد ایران را از منافع برجام محروم کند. وی در دیدار با وزیر دفاع قزاقستان نیز تاکید کرد: ایران با تمام توان برای خشکاندن ریشه تروریسم به سوریه و عراق کمک می‌کند.

در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران، آیت‌الله احمد خاتمی با بیان اینکه رژیم عربستان یک رژیم مجرم است، گفت:رژیم عربستان باید در دادگاه صالح اسلامی محاکمه شود؛ چرا که خائن‌الشرفین است. وی به اراجیف‌های جوانک نپخته سعودی اشاره کرد و گفت: لکه ننگ به رسمیت ننشناختن موجودیت رژیم صهیونیستی جدیدا اعلان شده است اما عربستان چند دهه است که با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کند.

جمعی از اعضای فراکسیون امید مجلس به مناسبت سال جدید با دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دیدار کردند. در این دیدار که علی مطهری، عبدالرضا هاشم‌زایی، فاطمه سعیدی، فریده اولادقباد، غلامرضا حیدری، محمد کاظمی و قاسم میرزایی نیکو به همراه جمعی از نمایندگان فعلی و ادوارمجلس و وزرای کابینه مهندس موسوی حضور داشتند، نسبت به گشایش وضعیت محصورین ابراز امیدواری شد.

همچنین رئیس دفتر مقام معظم رهبری در شورای اداری استان گیلان که با موضوع تکریم و معارفه نماینده ولی فقیه در گیلان در سالن الغدیر استانداری برگزار شد با بیان اینکه آیت الله قربانی اصرار خودش از منصب نمایندگی ولی فقیه در گیلان و امامت جمعه رشت کناره گیری کرد، گفت: آیت الله قربانی ۷۰ سال طلبه و مبلغ دین بوده و شعایر اسلام و ولایت و راه و روش اهل بیت(ع) را تبیین کرده و لذا مردم گیلان قدرشناس ایشان هستند.

لاریجانی در مراسم افتتاح بیمارستان شهدای قم با اشاره به آمارهای جهانی درباره وضعیت خوب و قابل قبول سطح سلامت در ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مثبت در حوزه سلامت سن امید به زندگی در ایران را ۲۰ سال افزایش داد، افزود: سن امید به زندگی در ابتدای انقلاب حدود ۵۴ سال بود اما به خاطر سرمایه‌گذاری مثبت در حوزه سلامت به ۷۵ سال رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار با مدیران شهری و بخشداران استان قم فعال شدن اقتصاد روستایی را از جمله عوامل اثرگذار در کاهش مهاجرت روستانشینان به شهرها دانست و افزود: اشتغال‌زایی زمینه‌ساز ماندگاری جوانان در روستاها می‌شود.

محمدجواد ظریف در صفحه توییتر خود روایتی از باج‌خواهی دیگر ترامپ از عربستان بر سر سوریه نوشت و تصریح کرد: دوشیدن بی کم و کاست عربستان از سوی آمریکا ادامه داد.

همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو با وزیران امور خارجه کره شمالی، لیبی، افغانستان، فلسطین، هند، صربستان، ونزوئلا و روسای هیات‌های سوریه و کوبا و نیز رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتگو و تبادل نظر کرد. وی که صبح امروز (جمعه) وارد جمهوری خودمختار نخجوان شد همچنین با رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان در مورد مسائل دوجانبه و منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

عبدالمنعم الاحریز سفیر جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر،با اشاره به سفر سال گذشته ظریف به این کشور، گفت: ایران و الجزایر روابط بسیار خوبی در زمینه سیاسی دارند و این روابط مبتنی بر اعتماد، احترام متقابل و حمایت دولتمردان دو کشور است. وی همچنین از ارتقاء سطح مبادلات اقتصادی ایران و الجزایر به ۳۰ میلیون دلار خبر داد.

وزهایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان  که در یک سفر رسمی به اردن رفته است، پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با ایمن صفدی همتای اردنی خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و بار دیگر با تاکید بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران گفت: آلمان تمایل زیادی به حفظ برنامه جامع اقدام مشترک دارد.

همچنین به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قرار است 27 آوریل (7 اردیبهشت ماه) با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار کند که گفته می شود برجام محور دیدار مرکل و ترامپ خواهد بود.

علی‌اکبر صالحی نیز مراسم دیدار نوروزی ریاست و معاونین سازمان انرژی اتمی با کارکنان این سازمان اظهار کرد: دشمنان باید بدانند که در شرایط برگشت‌پذیری برجام - علی‌رغم این‌که هیچ‌گاه به‌دنبال چنین شرایطی نیستیم -  شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد و اگر برجام منتفی شود، ضرب شستی ویژه برای دشمنان خواهیم داشت.

فواد معصوم، رئیس جمهور عراق با بیان اینکه روابط ما با ایران به زیان هیچ کس نیست گفت:جمهوری اسلامی ایران حقیقتا نخستین کشوری است که به عراق کمک کرد و در جریان جنگ عراق با داعش به ما کمک مستشاری کرد و کارشناسانی را به عراق فرستاد. وی در بخشی از گفت‌وگو با شبکه العالم افزود:به بایدن گفتم ما با عینک آمریکا به ایران نگاه نمی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha