• دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97012005832
  • خبرنگار : 60005

تلاش حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه برای متحد کردن کردهای عراق، ترکیه و سوریه درمقابل آنکارا

تلاش حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه برای متحد کردن کردهای عراق، ترکیه و سوریه درمقابل آنکارا

هیات حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه به رهبری یکی از دو رئیس این حزب که به اربیل سفر کرده، سخت به دنبال تحقق وحدت کردهای عراق، ترکیه و سوریه در مقابل تحرکات آنکارا است.

به گزارش ایسنا، این هیات به ریاست پروین بولدان، رئیس مشترک حزب از جمعه در اربیل بسر می‌برد و در اولین گفتگوی خود با رسانه‌های محلی اعلام کرد آنها خواهان وحدت گروه‌های کردی با یکدیگر هستند.


حزب دموکراتیک خلق‌ها در شرایطی به این سفر کاری دست زده است که در ترکیه وضعیت مناسبی ندارد و بسیاری از رهبران و اعضای این حزب در زندان بسر می برند. براساس اعلام رسمی این حزب بیش از 3 هزار عضو این گروه سیاسی در ترکیه زندانی شده‌اند.
در پی دیدار رهبر حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه با مسعود بارزانی و بدنبال آن دیدار با نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان منابع رسمی اعلام کردند در این دیدارها هیات مذکور بر ضرورت همگرایی بیشتر بین گروه‌های کرد تاکید کرده است.
به نظر می‌رسد هیات حزب مذکور به این سفر دست زده است تا بتواند در میان گروه‌های کرد بخصوص کردهای عراقی و به ویژه حزب دموکرات کردستان که رهبری آن را مسعود بارزانی بر عهده دارد، نوعی وحدت برای مقابله با تحرکات ترکیه در سوریه و عراق ایجاد کند.
بدنبال دستگیری شمار زیادی از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه، ارتش این کشور اکنون در عمق خاک سوریه و عراق در حال ایجاد پایگاه‌های نظامی و تثبیت موقعیت نظامی خود برای مقابله با آنچه این کشور تروریسم پ.ک.ک می‌نامد است.
تازه‌ترین خبرها حکایت از ایجاد بیش از 8 پایگاه نظامی ارتش ترکیه در عمق 20 کیلومتری خاک عراق در منطقه کردستان عراق دارد. حزب دموکراتیک خلق‌ها و احزاب کرد سوری مانند حزب اتحاد دموکراتیک سوریه بیم این را دارند که ارتش ترکیه از شکاف‌های موجود بین دو حزب دموکرات کردستان عراق و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) برای حضور و تحرک نظامی بیشتر در کردستان عراق و مناطق کردنشین سوریه بهره بگیرد از این رو در تلاش است با نزدیکی به حزب بارزانی وی را قانع کند که روی خوشی به گروه‌های کرد سوری و ترکیه‌ای نشان دهد.
از سوی دیگر با توجه به شکاف ایجاد شده در روابط حزب بارزانی و رئیس جمهور ترکیه بعد از برگزاری همه پرسی، کردهای ترکیه امیدوارند که این نزدیکی بار دیگر ایجاد نشود. حزب عدالت و توسعه به ریاست اردوغان در اکثر انتخابات سال‌های اخیر در ترکیه از توان بارزانی برای جذب کردهای محافظه‌کار بهره برده است.

مجموعه‌ای از این دلایل دست به دست هم داده است تا هیات حزب دموکراتیک خلق‌ها به ریاست رئیس اول خود یعنی پروین بولدان وارد اربیل شود تا بتواند اندکی از فشارهای دولت ترکیه بر گروه‌های کرد ترکیه و سوریه بکاهد.
سخنان اخیر یکی از رهبران پ.ک.ک با رسانه‌های منطقه نشان می دهد که این گروه نسبت به برنامه رجب طیب اردوغان برای برخورد جدی با پ.ک.ک و تمامی گروه‌های نزدیک به این سازمان در تمام منطقه مطمئن بوده و در چنین شرایطی توان خود را بر دور کردن بیشتر سایر گروه‌های کرد از دولت ترکیه متمرکز کرده است. تلاشی که حزب دموکراتیک خلق‌ها بخشی از آن شده و می کوشد در این راستا گام بردارد ولی هنوز روشن نیست حزب بارزانی یا اصولا احزاب کرد عراقی چگونه می‌توانند خواسته های این گروه کرد را تامین نمایند بدون اینکه منافع بلندمدت سیاسی و اقتصادی خود را با دولت ترکیه قربانی کنند؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha