• دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97012006143
  • خبرنگار : 71474

شرکت‌های ریلی خواستار افزایش قیمت بلیت قطار شدند

شرکت‌های ریلی خواستار افزایش قیمت بلیت قطار شدند

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اظهار کرد که با هماهنگی‌های صورت گرفته با دیگر شرکت‌های ریلی درخواستی به راه‌آهن مبنی بر افزایش قیمت بلیت قطارها ارائه شده است.

به گزارش ایسنا، محمد رجبی امروز در نشستی با بیان این مطلب گفت: در طول دو سال گذشته قیمت بلیت قطار ثابت باقی مانده و با توجه به افزایش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف ریلی شرایط برای ادامه کار دشوار شده است؛ از این رو با هماهنگی رجا و شرکت‌های حمل و نقل ریلی درخواست داده‌ایم برای سال جاری نرخ شناور بلیت قطار ۱۰ درصد افزایش یابد.

به گفته وی با توجه به اینکه ۴۵ درصد از هزینه‌ شرکت‌های ریلی به شکل ارزی پرداخت می‌شود، فشار مالی بر شرکت‌ها بالا رفته است؛ از این رو این امیدواری وجود دارد که با تایید مدیران راه‌آهن افزایش قیمت بلیت اجرایی شود.

مدیرعامل رجا گفت: این افزایش قیمت به بلیت‌های بهار مربوط نمی‌شود زیرا پیش فروش آنها در حال حاضر آغاز شده است.

رجبی درباره برنامه‌های توسعه‌ای شرکت رجا نیز اظهار کرد: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال جاری تعداد قابل توجهی واگن جدید به ناوگان شرکت اضافه شود. این در حالی است که به دلیل بالا بودن سن برخی از واگن‌ها بخش قابل توجهی از ناوگان رجا در سال‌های گذشته از مدار خارج شده‌اند. ما در سال گذشته ۳۸ واگن جدید وارد ناوگان کردیم و برای بهسازی واگن‌های فعلی نیز نیاز به برنامه‌ریزی جدی داریم.

وی با بیان اینکه بازسازی هر واگن حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه  دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه راه‌آهن اعلام کرده که باید واگن‌های بالای ۳۰ سال این شرکت یا از رده خارج شوند یا بازسازی کامل در آنها صورت گیرد، ما برای واگن‌های فعلی خود به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی احتیاج داریم.

مدیرعامل رجا ادامه داد: این در حالی است که مسیرهای ریلی جدید مانند همدان، کرمانشاه و رشت نیز به واگن‌های جدید احتیاج دارند و از این رو تامین منابع اعتباری لازم بسیار حیاتی است. در کنار آن واگن‌های قطارهای حومه‌ای نیز باید تامین شود که با توجه به قیمت پایین بلیت‌های آنها نیاز به حمایت جدی دولت وجود دارد.

به گفته رجبی شرکت رجا این پیشنهاد را نیز ارائه کرده که در صورت غیرممکن بودن تامین یارانه برای قطارهای حومه‌ای رجا، دولت واگن‌های این شرکت را اجاره کند و به این ترتیب دو طرف به خواسته‌های خود برسند.

وی درباره عملکرد این شرکت در سال گذشته نیز توضیح داد: ما در این سال ۱۴.۷ میلیون نفر مسافر را جابجا کرده‌ایم که این موضوع نشان‌دهنده رشد ۳.۸ درصدی عملکرد رجاست. این در حالی است که ما ۱۳ درصد از ناوگان خود را به دلیل فرسوده بودن از مدار خارج کرده‌ایم و در حال حاضر سن ناوگان به ۲۸.۵ سال رسیده است که البته امیدواریم با رسیدن واگن‌های جدید در سال جاری این رقم به ۲۷ سال کاهش پیدا کند.

مدیرعامل رجا با اشاره به برنامه‌ریزی این شرکت برای بالا رفتن میزان سرمایه ثبت شده تاکید کرد: در حال حاضر این سرمایه ۱۳۵ میلیارد تومان است که امیدواریم این عدد به ۱۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند. در کنار آن ما حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب داریم که می‌توان بخشی از آن را با بدهی‌های شرکت تهاتر کرد و پس از آن نسبت به تامین بیشتر مالی از دولت اقداماتی جدید را در دستور کار قرار داد. در حال حاضر هزینه‌ای که ما از مسافران ریلی می‌گیریم، در قیاس با نرخ‌های اجرایی شدن در اروپا فاصله‌ای زیاد دارد؛ از این رو امیدواریم با تغییر در شرایط قیمت‌گذاری بلیت شرایط بهبود پیدا کند.

همچنین در این نشست ابراهیم بای سلامی - مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی - با بیان اینکه ما در سال جاری زیان‌دهی شرکت‌های این هلدینگ را ممنوع کرده‌ایم، تصریح کرد: هدف ما ارتقای استاندارد خدمت‌رسانی به مردم است که خوشبختانه رجا در این زمینه اقدامات قابل قبولی انجام داده است. با رسیدن منابع مالی حاصل از فروش بلیت، رجا ۱۲۲ واگن جدید به ناوگان خود اضافه کرد و این در حالی است که در دولت‌های نهم و دهم حتی یک واگن نیز از این محل به ناوگان اضافه نشده بود.

وی با بیان اینکه به منظور بهبود استانداردها در سطوح سیاست و برنامه‌ریزی، استفاده از امکانات داخلی، آمایش سرزمینی و راهبردهای طولانی مدت برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته است، اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم که بحث مالی این شرکت‌ها را در فضایی بین‌المللی پیگیری کنیم. ما معتقدیم در صورتی که بدهی‌های دولت تسویه شود، امکان سودآور شدن شرکت رجا در سطح گسترده‌ای وجود خواهد داشت و با وجود آن‌که درصد زیادی این انتظار را داشتند که رجا دیگر امکان تداوم و رشد فعالیت‌های خود را نداشته باشد، خوشبختانه این شرکت فرآیند رشد خود را آغاز کرده و این روند را ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha