• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97012810283
  • خبرنگار : 30057

معاون آموزشی وزارت علوم تشریح کرد

4 اولویت‌ وزارت علوم در حوزه آمایش آموزش عالی

نشست شوش شهر ریشه‌ها در دانشگاه تهران

معاون آموزشی وزارت علوم، کیفی‌گرایی مهارت افزایی، سامان دهی موسسات، ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و مدیریت منطقه‌ای را از مواد اولویت‌دار طرح آمایش آموزش عالی عنوان کرد و گفت: در سامان‌دهی مراکز آموزش عالی فاصله‌دار با استانداردها، تنها بحث انحلال و یا ادغام مطرح نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در سومین جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی سازی سیاست‌های آمایش آموزش عالی با بیان اینکه 4 طرح اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم واگذار شده است، افزود: یکی از این طرح‌ها پیاده سازی آمایش آموزش عالی است از این رو توجه این وزارتخانه معطوف به اجرایی کردن این طرح شده است.

وی با بیان اینکه آمایش آموزش عالی دارای 10 ماده است، اظهار کرد: از این تعداد 8 ماده آن تکلیفی است که 4 ماده آن به عنوان مواد اولویت‌دار مقدم به سایر کارها قرار دارد.

شریعتی کیفی‌گرایی مهارت افزایی، سامان دهی موسسات، ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و مدیریت منطقه‌ای را از مواد اولویت‌دار طرح آمایش آموزش عالی عنوان کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم برای سامان‌دهی مراکز آموزش عالی توضیح داد: با طرح این اقدام فشارهای زیادی برای عدم حذف و یا ادغام مراکز آموزش عالی صورت گرفت و این در حالی است که مراکز آموزش عالی که از استاندارد فاصله زیادی دارند حتما سامان دهی شوند و در این مسیر تنها بحث انحلال و یا ادغام مطرح نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید مراکز آموزش عالی توسعه یافته و در حال توسعه از یکدیگر تفکیک شوند، ادامه داد: از مراکزی که در حال توسعه هستند درخواست می‌شود که برنامه‌های راهبردی آموزشی و تحقیقاتی خود را ارائه دهند.

شریعتی در خصوص ماموریت‌گرا کردن مراکز آموزشی نیز خاطر نشان کرد: در گذشته باور بر این بود که همه دانشگاه‌ها باید در همه حوزه‌ها وارد شوند از این رو مدیر یک دانشگاه کوچک همان برنامه توسعه‌ای در حوزه‌هایی چون بین‌المللی کردن دانشگاه و یا توسعه علمی دارد که مدیران دانشگاه‌های بزرگی مانند تهران داشت.

وی با تاکید بر اینکه این رویکرد مشکل اصلی است تاکید کرد: مدیران دانشگاه‌ها باید توجیه شوند که برای دانشگاه‌های خود باید ماموریت تعریف کنند.

معاون وزیرعلوم با انتقاد نسبت به پیگیری چالش‌ دانشگاه‌های کشور در ستاد وزارت علوم در تهران، خاطر نشان کرد: این امر موجب شده است که 2800 واحد آموزشی برای رفع کوچکترین مشکل خود به وزارت علوم مراجعه می‌کند که برای رفع این چالش نیاز به تمرکززدایی، هم‌افزایی و خرد جمعی نیاز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.