• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97020200849
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل ترکیه مطرح کرد

فرار رو به جلو اردوغان برای جلوگیری از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

فرار رو به جلو اردوغان برای جلوگیری از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

یک کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه تصمیم اردوغان و حزب عدالت و توسعه برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور بیشتر دارای علت داخلی است تا علت خارجی، اظهارکرد: در حال حاضر آراء عدالت و توسعه در ترکیه در حال افول است و وضعیت به نفع این حزب نیست و آن‌ها می‌خواهند با برگزاری انتخابات زودهنگام به نوعی خود را از این وضعیت نجات دهند.

ضیاء ‌یلماز در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح این موضوع تصریح کرد: به طور معمول انتخابات محلی یا شوراها در ترکیه قبل از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و مردم در این انتخابات اعضای شوراها را انتخاب می‌کنند و حزب عدالت و توسعه چون می‌ترسد در انتخابات شوراها شکست بخورد و قطعا شکست در این انتخابات بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز تاثیر خواهد گذاشت، بنابراین آن‌ها تصمیم گرفته‌اند انتخابات ریاست جمهوری را زودتر از انتخابات محلی برگزار کنند تا به نوعی از تاثیر نتایج انتخابات محلی بر انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه از دیگر سو یکی از احزاب متحد آقای اردوغان یعنی حزب «حرکت ملی» به دو قسمت تقسیم شده است، ادامه داد: طبق برخی از نظرسنجی ها ، شاخه جدا شده‌ی این حزب حدود 20 درصد آرا را در اختیار دارد در صورتی که آن شاخه از حزب که دولت اردوغان را همچنان  همراهی می‌کند، 10 الی 12 درصد آراء را طبق نظرسنجی‌ها در اختیار دارد. از دیگر سو شاخه جدا شده حزب حرکت ملی هنوز نتوانسته سازماندهی لازم را داشته باشد و کنگره سالانه خود را برگزار کند. طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری، باید هر حزبی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، 6 ماه قبل از برگزاری انتخابات ، باید کنگره سالانه خود را برگزار کرده باشد و با توجه به اینکه انتخابات ترکیه قرار است در تیر ماه برگزار شود، بنابراین شاخه جدا شده از حزب حرکت ملی دیگر فرصتی برای برگزاری کنگره سالانه نخواهد داشت و در همین چارچوب نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند.

یلماز ادامه داد: هر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برای شرکت در این انتخابات باید 100 هزار امضا از طرفداران خود اخذ کند تا بتواند به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در این عرصه حضور داشته باشد و اکنون با توجه به اینکه دو ماه به برگزاری انتخابات مانده، خیلی از افرادی که قصد حضور در انتخابات را دارند نمی‌توانند صد هزار امضا را جمع‌آوری کنند، چرا که این امضاها باید در دفترخانه‌های رسمی ثبت شود و افراد امضاکننده به مراکز انتخاباتی بروند و اعلام کنند که از فلان کاندیدا حمایت می‌کنند و در مدت کوتاه باقی مانده امکان تحقق این موضوع چمدان وجود ندارد .

این کارشناس مسائل ترکیه همچنین وضعیت اقتصادی ترکیه را در جریان این تصمیم‌گیری مهم عنوان کرد و گفت: وضعیت اقتصادی این کشور رو به وخامت است. کشورهای حاشیه خلیج فارسی به خاطر مسائل سوریه دیگر حمایت قبلی را از ترکیه ندارند. اتحادیه اروپا نیز با ترکیه دچار اختلافاتی شده و آمریکا نیز بخاطر نزدیک شدن ترکیه به ایران و روسیه در ارتباط با موضوع سوریه از آنکارا ناراحت است و این‌ مسائل همه بر روی مسائل اقتصادی ترکیه تاثیر گذاشته و قطعا شرایط اقتصادی نیز یکی از مولفه‌های موثر بر نتایج انتخابات است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که حزب عدالت و توسعه ترکیه که با آن روبروست، مساله کردها است، خاطرنشان کرد: اقدام ترکیه در شمال سوریه و منطقه عفرین باعث ناراحتی درصد قابل توجهی از کردهایی شده که در شهرهای بزرگ ترکیه از حزب عدالت و توسعه تا پیش از این حمایت می‌کردند. با توجه به این روند، حزب عدالت و توسعه برای اینکه بیش از این آراء کردها را از دست ندهد، تصمیم گرفته که انتخابات زودهنگام برگزار کند.

یلماز همچنین به تشریح عوامل خارجی که باعث شده اردوغان تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری کند، نیز اشاره کرد و افزود: درست است که حضور ترکیه در منطقه شمال سوریه و نوع برخوردش با کردها باعث ناراحتی برخی از کردهای ترکیه شده، ولی در بین عموم مردم ترکیه این مساله محبوبیتی را برای دولت اردوغان به دنبال داشته و او می‌خواهد از این موفقیت به نحو مناسب در جریان برگزاری انتخابات استفاده کند.

این کارشناس مسائل ترکیه همچنین افزود: در ارتباط با بحث سیاست خارجی، دولت اردوغان در طی ماه‌های اخیر نتوانسته موازنه مناسب در مورد سیاست خارجی‌اش بین آمریکا و روسیه ایجاد کند، چنان که در این مدت شاهد موضع‌گیری‌های اردوغان در مواردی علیه آمریکا بودیم ولی از حمله اخیر دولت واشنگتن به همراه دولت‌های لندن و پاریس به سوریه حمایت کرد و این در حالی است که روسیه به شدت مخالف این حمله بود و از دیگر سو، اگر ترکیه توانسته در سوریه حضوری داشته باشد، این بخاطر چشم‌پوشی دولت روسیه و حمایت‌های مسکو از وی بوده است و اکنون اردوغان ترس از این دارد که روسیه و آمریکا در مورد سوریه به توافق و تصمیم برسند که در این فرآیند، دولت ترکیه از روند معادلات حذف شود. بنابراین تصمیم گرفته است که قبل از تحقق چنین فرضیه‌ای اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha