• سه‌شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97020402673
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل سوریه مطرح کرد

نیازی به حضور نظامی رسمی و ایجاد پایگاه در سوریه نداریم/روسیه در بحث سوریه ایران را دور نمی‌زند

نیازی به حضور نظامی رسمی و ایجاد پایگاه در سوریه نداریم/روسیه در بحث سوریه ایران را دور نمی‌زند

یک کارشناس مسائل سوریه، با اشاره به برخی از تحلیل‌ها در فضای مجازی مبنی بر این‌که در بحث سوریه دولت روسیه به ایران خیانت کرده است، گفت: روسیه در موقعیتی نیست که بخواهد نقش ایران در سوریه را نادیده بگیرد و ایران را دور بزند.

به گزارش ایسنا، ‌محمدرضا حاجیان صبح امروز (سه شنبه) محمدرضا شیبانی در نشستی با عنوان «سوریه، افق آینده، فرصت‌ها و چالش‌ها» که در خبرگزاری قدس و با همکاری جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شده بود، با ارائه گزارشی از وضعیت میدانی سوریه و تحولات اخیر در این کشور در بخشی از صحبت‌های خود تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در صحنه آینده سوریه دارای نقش و جایگاهی باشیم، ‌باید حتما در این زمینه برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی‌های لازم را انجام دهیم و متاسفانه در این مورد عقب هستیم.

وی افزود: اولویت اول ما در ابتدا برای ورود به بحران سوریه، مسائل سیاسی و امنیتی بود و مسائل مالی، اقتصادی و تجاری چندان در اولویت قرار نداشت. اکنون  به اهداف اولیه‌مان دست پیدا کرده‌ایم و اکنون مهم است که در راستای تبدیل این دستاوردها به دستاوردهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عمل کنیم.

این کارشناس مسائل سوریه با تاکید بر اینکه به صورت بالقوه یک فرصت استثنایی و تاریخی در سوریه از نظر سیاسی،‌تاریخی و اقتصادی در پیش روی ما است،‌ ادامه داد: اما به صورت بالفعل توانایی بهره‌برداری از این فرصت را نداریم، چرا که برای بهره‌برداری از این فرصت زمینه‌سازی‌های لازم را انجام دهیم و ما در این زمینه بسیار عقب هستیم.

وی با طرح این پرسش که تاکنون چند هیات اقتصادی واقعی از سوی ایران به سوریه رفته است؟، گفت: این موضوع به ندرت انجام شده است، در حالی که در سوریه امکانات بالقوه‌ای برای بهره‌برداری‌های اقتصادی وجود دارد.

حاجیان همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود افزود: مدتی است که در فضای مجازی این بحث مطرح شده که روسیه در بحث سوریه به ایران خیانت کرده است. به نظر من دشمنان با طرح این موضوع می‌خواهند روابط ایران، روسیه و سوریه را تخریب کنند.

وی در همین چارچوب ادامه داد: روسیه در موقعیتی نیست که بخواهد نقش ایران در سوریه را نادیده بگیرد و یا ایران را دور بزند، چرا که ضرری که از این کار می‌بیند به مراتب بیشتر از ضرری است که ممکن است در این زمینه به ایران وارد شود.

حاجیان با تاکید بر این‌که «در صحنه میدانی سوریه ما تاکنون مواردی از کارشکنی از سوی روس‌ها را ندیده‌ایم، برخلاف آنچه که بعضا در رسانه‌ها در این زمینه مطالبی منتشر می‌شو»د،‌ افزود: بسیاری از کندکاری‌ها در فرآیند این همکاری از طرف ما است. گارد آن‌ها در زمینه همکاری از ما بازتر است و ما بسته‌تر عمل می‌کنیم. ما یکسری محدودیت‌هایی داریم که متاسفانه مانع از آن می‌شود که از فرصت‌هایی که داریم به خوبی استفاده کنیم.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به حضور مستشاری ایران در سوریه به درخواست دولت این کشور ادامه داد: ما هیچ نیازی به حضور نظامی رسمی و ایجاد پایگاه در سوریه نداریم و از دیگر سو این موضوع نیازمند مسائلی است که شاید ما از آن برخوردار نباشیم و اگر روسیه در سوریه از پایگاهی برخوردار است، به این علت است که از نظر نظامی در جایگاهی قرار دارد که بتواند از نظر نظامی در این زمینه از خود دفاع کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha