• چهارشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97020503092
  • خبرنگار : 71415

اقدام مزورانه انگلیس در قبال یمن؛ همدردی با قربانیان درکنار فروش سلاح به عربستان

اقدام مزورانه انگلیس در قبال یمن؛ همدردی با قربانیان درکنار فروش سلاح به عربستان

دولت انگلیس در اقدامی مزورانه در حالی که همچنان به فروش سلاح به کشور عربستان ادامه می‌دهد، اعلام کرد که با بستگان مردمی که اخیرا در اقدام جنایتکارانه عربستان در حمله به یک مراسم عروسی در یمن کشته شدند، "همدلی" می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هریت بالدوین، یک مقام ارشد وزارت خارجه انگلیس گفت: عربستان به بریتانیا گفته قرار است تحقیقاتی درباره این حادثه که 20 تن از جمله خود عروس در آن کشته شدند،‌ انجام دهد.

با این حال او گفت که دولت انگلیس همچنان موضعش ادامه فروش سلاح به عربستان است؛ معامله تسلیحاتی که از زمان آغاز جنگ داخلی یمن تاکنون ارزش آن به 4.6 میلیارد پوند رسیده است.

این در حالی است که بعد از رخ دادن این جنایت در یمن که بسیاری از کشته شده‌های آن زن و کودک بودند، چند وزیر دولت انگلیس به پارلمان این کشور احضار شدند.

بالدوین اظهار داشت: دولت انگلیس از "تلفات چشمگیر غیرنظامیان" حاصل از حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن مطلع است.

او به قانونگذاران پارلمان انگلیس گفت: ما این گزارش‌ها را شدیدا جدی می‌گیریم. ائتلاف تحت رهبری عربستان تایید کرده که تحقیقاتی را انجام خواهد داد. این ضروری است که بدون تاخیر این تحقیقات انجام شود و نتایجش منتشر شده و وعده‌هایی که به ما داده شده عملی شوند.

او سپس گفت: دل‌های ما اکنون با خانواده‌های آنهایی که کشته شدند همراه است. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به قوانین انسان دوستانه بین‌المللی پایبند بمانند.

همچنین این مقام دولت انگلیس خواهان "یک راه حل سیاسی" برای جنگ یمن به عنوان "تنها راه برقراری ثبات بلندمدت در یمن" شد.

او با این حال به صورت مستقیم از عربستان انتقاد نکرد و حتی نگفت که این حمله را محکوم می‌کند. به جایش او همه طرف‌های جنگ را مخاطب قرار داد و گفت: طرف‌های یمنی باید با حسن نیت وارد یک تعامل سازنده شوند تا بر موانع غلبه یافته و یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ پیدا کنند.

او گفت: بریتانیا یک "دوست صادق" برای عربستان است و رهبران این کشور را تشویق به رفتن به پای میز مذاکره می‌کند اما در عین حال پرسنل نظامی آن را آموزش و مشاوره می‌دهد.

این نخستین بار نیست که ائتلاف تحت رهبری عربستان یک مراسم عروسی را در یمن بمباران می‌کند.

پیشتر در سال 2015 در یک حادثه مشابه حدود 60 تن کشته شدند.

بالدوین بعد از آن به مجلس عوام انگلیس احضار شد که یک قانونگذار حزب کارگر به نام استفن توئیگ سوالی را مطرح کرد مبنی بر اینکه چطور آمارهای وزارت دفاع انگلیس نشان می‌دهند که در سه ماه اول سال 2018 بالغ بر 42 مورد نقض قوانین انسان دوستانه بین‌المللی در یمن اتفاق افتاده است در حالی که در کل سال گذشته میلادی این موارد 66 مورد بوده است و دولت کاری نمی‌کند.

توئیگ خواهان توقف فوری فروش سلاح‌ به عربستان شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha