• جمعه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۳:۲۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 97020503309
  • خبرنگار : 71542

انتقاد از حذف نماد یوز از پیراهن تیم ملی

ارزش تیم ملی فوتبال به حفاظت از محیط زیست است نه پوشیدن لباس آدیداس

ارزش تیم ملی فوتبال به حفاظت از محیط زیست است نه پوشیدن لباس آدیداس

ایده‌پرداز طرح یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه ایرادات فدراسیون درباره طرح یوز روی پیراهن تیم ملی فاقد منطق است، گفت: ارزش تیم ملی فوتبال کشور ما به حفاظت از محیط زیست است نه به پوشیدن برند آدیداس.

به گزارش ایسنا، در پی اعلام حذف نماد یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی، فدراسیون فوتبال برند آدیداس را عامل این حذف معرفی کرد و مدعی شد آدیداس مخالف قرار گرفتن طرح یوز روی پیراهن تیم ملی است. همچنین فدراسیون در آخرین اظهار نظرها اعلام کرد که نماد یوز مانع خنک‌کنندگی (کولینگ) لباس‌ ملی‌پوشان می‌شود.

پیش از این هم وزارت ورزش و جوانان ضمن مخالفت با این تصمیم فدراسیون اعلام کرد که پیگیر بازگشت یوزپلنگ آسیایی به پیراهن تیم ملی فوتبال است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز از فدارسیون فوتبال درخواست کرد تا طی مذاکرات مکتوب با شرکت آدیداس، ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی را مجددا مطالبه کند و در نهایت پاسخ مکتوب آدیداس در این باره را به منظور رفع ابهامات کنونی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

در این باره آرش نورآقایی - ایده‌پرداز طرح یوزپلنگ آسیایی - در گفت‌وگو با ایسنا در مورد دلایل مطرح شده از سوی فدراسیون فوتبال برای حذف تصویر یوز از پیراهن تیم ملی اظهار کرد: هیچ یک از ایراداتی که فدراسیون فوتبال به نشان یوز روی پیراهن تیم ملی می‌گیرد منطقی نیست و می توان گفت فدراسیون فوتبال دوست ندارد یوز روی لباس ملی‌پوشان باشد؛ همان طور که در دوره قبل هم تمایل و علاقه‌ای از سوی فدراسیون برای اجرای این طرح محیط زیستی نبود. 

وی تاکید کرد: در دوره قبل هم اگر فشارها و مطالبات فعالان محیط زیست و موافقت فیفا نبود، فدراسیون فوتبال تن به اجرای طرح یوز نمی‌داد.  در حال حاضر هم حتما اتفاقات دیگری افتاده است که ما از آن خبر نداریم وگرنه دلیلی که فدراسیون برای حذف یوز از پیراهن تیم ملی بیان می‌کند، منطقی نیست چون شاهدیم که لباس تیم‌ ملی کشورهای مختلف دارای طرح، نقش و رنگ‌های متنوعی است و اینکه آدیداس قبول نکرده، بهانه است.

برند آدیداس مهمتر است یا تیم ملی یک کشور؟

ایده‌پرداز طرح یوزپلنگ آسیایی در مورد این ادعای فدراسیون که برند آدیداس مخالف حضور یوز روی پیراهن تیم ملی است، گفت: آدیداس نمی‌تواند چنین چیزی بخواهد چون فوتبال ملی یک کشور نمی‌تواند در خدمت یک برند باشد. سئوال این است که برند آدیداس مهمتر است یا تیم ملی یک کشور؟ ارزش تیم ملی فوتبال کشور ما به حفاظت از محیط زیست است نه به پوشیدن برند آدیداس.

نورآقایی با بیان اینکه ادعای فدراسیون مبنی بر اینکه آدیداس با طرح یوز مخالفت کرده، عذر بدتر از گناه است، تصریح کرد: این آدیداس نیست که به تیم ملی کشور ما ارزش می‌دهد بلکه این تیم ماست که به آدیداس جایگاه می‌دهد. این عذر بدتر از گناه است و باید خجالت کشید چگونه می‌شود که برند یک لباس به ما بگوید که ما چه کار کنیم؟

فدراسیون می‌توانست به طراحان داخلی فراخوان بدهد

وی در ادامه در مورد اینکه طرح یوزمانع سیستم کولینگ لباس‌ها می‌شود، اظهار کرد: نماد یوز به عنوان طرح روی لباس و در بافت آن قرار می‌گیرد، نه اینکه به عنوان برچسب باشد. اگر طرح یوز مانع خنک شدگی لباس می‌شود فدراسیون می‌توانست با استفاده از ایده‌های خلاق این مشکل را رفع کند. به عبارت ساده‌تر اگر می‌خواست می‌توانست هر طور شده این طرح را اجرا کند. کمترین کار این است که به طراحان داخلی فراخوان بدهد تا طرح‌های خود را با برای پیراهن تیم ملی ارائه دهند تا ضمن حفظ نماد یوز، راحتی و زیبایی لباس نیز تضمین شود. این همه طراح باهوش و خلاق در این کشور وجود دارد حتی امکان کوچکتر طراحی کردن نماد یوز وجود داشت.

رونمایی از لباس تیم ملی فوتبال، چرا این قدر دیر؟

این فعال حوزه محیط زیست همچنین از دیرکرد فدراسیون فوتبال در رونمایی از طرح یوزپلنگ آسیایی انتقاد کرد و گفت: فدراسیون فوتبال ۱۲ بهمن‌ماه سال قبل از برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴ از لباس تیم ملی فوتبال رونمایی کرد اما امسال این همه تعلل برای رونمایی چه معنایی دارد؟ علت آن است که راه هر نوع اعتراضی را ببندند و زمانی رونمایی را انجام دهند که فرصتی برای تغییر لباس باقی نمانده باشد. ضمن اینکه در دوره قبل که یوز روی پیراهن قرار گرفت با افتخار و ابهت و از چند ماه زودتر از لباس رونمایی کردند هدف این بود که در جهان به عنوان تیم محیط زیستی مطرح شویم.

نورآقایی با تاکید بر اینکه فدراسیون فوتبال به این رشد و عقلانیت نرسیده که اگر محیط زیست و یوزپلنگ نباشد ورزشی هم نخواهد بود، گفت: مطالبه برگشت یوز به فوتبال ایران باید مطالبه‌ای در حد ریاست جمهوری باشد چون با قرار گرفتن نماد محیط زیستی روی پیراهن تیم ملی بحث دیپلماسی محیط زیست مطرح می‌شود. ضمن اینکه از طریق طرح یوز روی پیراهن تیم ملی، ایران در عرصه‌های بین‌المللی به عنوان یک کشور حامی محیط زیست معرفی می‌شود.

وی تاکید کرد: فوتبال تنها یک ورزش نیست بلکه می‌توان از این طریق در آوردگاه‌های بین‌المللی هزاران پیام در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست، میراث فرهنگی و آداب و رسوم مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، با گذشت حدود دو هفته از انتشار اولین خبرهای حذف یوز از پیراهن تیم ملی و اعتراض وزارت ورزش و جوانان و سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این موضوع و مطالبه فعالان محیط زیست برای بازگشت یوز به فوتبال ایران هنوز خبر جدیدی از فدراسیون فوتبال مبنی بر آغاز مذاکرات با برند آدیداس به منظور قرار گرفتن نشان یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال به گوش نمی‌رسد. امیدواریم فدراسیون فوتبال فارغ از منافع مالی در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ارزشمند ایران به ویژه یوز آسیایی به عنوان گونه در معرض انقراض در ایران و کل دنیا ضمن تغییر رویکرد اساسی، گام مثبتی در این زمینه بردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha