• یکشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۷:۲۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97020904994
  • خبرنگار : 71474

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

برای عبور از تحریم‌ها اروپایی‌ها برای سوخو قطعه می‌سازند

برای عبور از تحریم‌ها اروپایی‌ها برای سوخو قطعه می‌سازند

با وجود گذشت بیش از دو سال از آغاز اجرای توافق هسته‌ای همچنان سنگ اندازی‌های آمریکا در اجرایی شدن توافقات هواپیمایی ایران ادامه دارد و نیاز به اخذ مجوز اوفک باعث شده بسیاری از شرکت‌های هواپیماساز برای نهایی کردن قراردادهایشان با ایران به مشکل بربخورند.

به گزارش ایسنا، این محدودیت‌ها شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را بر آن داشته تا در کنار پیگیری گزینه‌هایشان در قرارداد با بوئینگ و ایرباس دیگر هواپیماسازان را نیز مدنظر قرار دهند که شرکت هواپیماساز سوخو روسیه یکی از این گزینه‌هاست که در روزهای گذشته توافق فروش ۴۰ فروند هواپیما به ایران را امضاء کرد.

با وجود فعالیت طولانی مدت روسیه در ساخت هواپیماهای مسافربری همچنان بخشی از قطعات این هواپیماها به وسیله شرکت‌های آمریکایی تامین می‌شود و این موضوع باعث شده حتی جت مسافربری سوخو نیز نیاز به اخذ مجوزهایی از وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) داشته باشد، موضوعی که طبق اعلام دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی این شرکت هواپیماساز روس در تلاش برای تغییر آن است.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: یکی از مسائلی که در طول ماه‌های گذشته شرکت‌های ایرانی با آن دسته و پنجه نرم کرده‌اند، بحث نیاز به تامین مجوزهای آمریکایی برای فروش هواپیما به ایران است. طبق مصوبه دولت ایالات متحده هواپیماهایی که حداقل ۱۰ درصد از تجهیزات آنها از سوی شرکت‌های آمریکایی تامین می‌شود برای فروش به ایران باید مجوز مستقیم اوفک را دریافت کند و این مساله برای بسیاری از هواپیماسازان جهان مشکل‌ساز شده است.

به گفته وی، شرکت سوخو تلاش می‌کند با تامین برخی از تجهیزات خود از شرکت‌های اروپایی به نوعی مجوز اوفک را دور بزند تا برای عرضه هواپیماهایش به شرکت‌های ایرانی محدودیتی نداشته باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که ورود هواپیماهای روس به معنی توقف تلاش‌ها برای خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نیست، بیان کرد: قراردادهایی که ایران با این شرکت‌ها بسته به قوت خود باقی‌ است ولی منطق ایجاب می‌کند که ما تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد قرار ندهیم از این‌رو ورود سوخو می‌تواند دغدغه جدی نوسازی ناوگان ایران را در برخی حوزه‌ها برطرف کند. به طور خاص ما نیاز به هواپیماهای منطقه‌ای با ظرفیت مسافرپذیری پایین هستیم و این هواپیما می‌تواند به این نیاز کشور پاسخ دهد.

وی خاطر نشان کرد: سوخو را نمی‌توان با کارنامه هواپیماهایی مانند توپولوف مقایسه کرد و قطعا پیش‌نیاز ورود این هواپیماها به بازار ایران انجام تست‌های ایمنی و تایید نهایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است.

دو شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و آسمان در حاشیه نمایشگاه هوایی اخیر ترکیه خرید ۴۰ فروند سوخو را نهایی کردند.

پس از ایرباس، بوئینگ و ای تی آر، سوخو چهارمین شرکتی است که پس از برجام برای فروش هواپیما به ایران اقدام می‌کند.

تاکنون هشت فروند ای تی آر و سه فروند ایرباس در چارچوب قراردادهای برجامی به ناوگان ایران اضافه شده است.

در شرایطی که باید اجرای قرارداد بوئینگ با ایران‌ایر از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز می‌شد، اما برخی از سنگ‌اندازی‌های سیاسی باعث شده اجرای این قرارداد برای مدت نامشخصی به تعویق بیفتد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۲-۰۹ ۰۹:۰۷

من هم همین نظر را دارم که بله میسازند میسازند ولی پل هوایی.

avatar
۱۳۹۷-۰۲-۰۹ ۱۱:۲۰

خدا بداد برسه.این طیاره های روسی خیلی خوش نام بودن....حالا که دیگه سوخویی که آمریکا براش قطعه میساخته و حالا داره فکر میکنه بده اروپا بسازه و.....مطمئنا آخرش به چین ختم میشه!!!....

avatar
۱۳۹۷-۰۲-۰۹ ۱۲:۲۳

به جای اینکه بیان همین هواپیماهای آماده رو بخرن سفارش دادن بسازن و خب این سفارشها خورده به سد ترامپ..وقتی وضعیت انقدر بی ثباته باید درست فکر کرد..در ضمن بیزحمت توی پرانتز بزنید اوفک چیه ...مخاطب عادی نمیدونه ..ممنون