• یکشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97020905461
  • خبرنگار : 71132

پارسایی با تشریح گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مطرح کرد

انتقاد از اظهارنظرهای عجولانه برای اعلام مقصر سقوط هواپیمای یاسوج

انتقاد از اظهارنظرهای عجولانه برای اعلام مقصر سقوط هواپیمای یاسوج

یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به بخش‌هایی از گزارش این کمیسیون درباره حادثه سقوط هواپیمای یاسوج از جمله ایراد فنی این هواپیما، از اظهارنظرهای عجولانه برای اعلام خلبان به عنوان مقصر انتقاد کرد و گفت که تحقیقات اولیه این کمیسیون خلاف این امر را تایید می‌کند.

بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: پرونده سازمان هواپیمایی و فرودگاههای کشور در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح بود و بعد از سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، این موضوع هم به پرونده اضافه شد. بر همین اساس بازدید از فرودگاه یاسوج، هواپیمایی آسمان و حضور رییس سازمان هواپیمایی شرکت فرودگاهها و مسئولین مربوطه در کمیسیون اصل ۹۰ در دستور کار قرار گرفت.  

وی با انتقاد از برخی مصاحبههای عجولانه برای اعلام مقصر، گفت: به نظر میرسد پرونده به این سمت میرود که خلبان مقصر شناخته شود. واقعیت این است که تحقیقات و اطلاعات جمع آوری شده در این کمیسیون خلاف این موضوع را تایید میکند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: یکی از دلایل این سانحه، برطرف نکردن ایراد فنی هواپیمای ATR بود. کلیه این هواپیماهای ATR چنین نقصی داشته‌اند که چند فروند از آنها در دیگر کشورها به همین دلیل دچار سانحه شده اند و به واسطه فراخوان شرکت سازنده برطرف شده اما در کشور ما این ایراد برطرف نشد و آن مشکل یخزدگی هواپیماست. اگر این امریه صلاحیت پروازی انجام می شد کامپیوترهای مجهز برای هشدار یخ زدگی روی هواپیما نصب می شد و هشدارهای لازم به خلبان داده می شد که این اقدامات بر روی هواپیمای مذکور انجام نشده است.

پارسایی خاطرنشان کرد: هواپیمای یاسوج که این ایراد را برطرف نکرده مطلقا نباید اجازه پرواز پیدا میکرد. این امریه در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط آژانس ایمنی هوایی اتحادیه اروپا صادر شده و حداکثر تا سال ۲۰۱۵ میلادی باید انجام میشد اما روی این هواپیما اعمال نشده و لذا سازمان هواپیمایی کشوری اصلا نباید مجوز صلاحیت پرواز را برای این هواپیما صادر میکرد. البته آنها در گزارش خود نقص فنی و وضعیت بد آب و هوا را هم انکار نکردند. ضمن اینکه خلبانی که عمل قلب باز کرده طبق قوانین ایکائو باید خلبان دیگری کنارش قرار گیرد نه اینکه کمک خلبان همراه او شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: شب گذشته هیاتی از فرانسه برای بررسی این سانحه وارد ایران شده اند که ما تقاضای ملاقات با آنها را ارائه کردیم تا کمیسیون اصل ۹۰ به صورت شفافتری موضوع را بررسی کند و همچنین درخواست کردیم فایل جعبه سیاه برای ارسال شود که این کار انجام نشده و ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

پارسایی خاطرنشان کرد: بدون شک گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج گزارش مستند و کاملی خواهد بود که انشاءالله در صحن علنی مجلس فارغ از گزارشات دستگاههای دیگر ارائه خواهد شد. ما به این سمت میرویم که واقعیت پرونده مشخص شود و این امر جو جامعه را آرام میکند.

وی با اشاره به عدم انتقال به موقع اجساد قربانیان حادثه سقوط هواپیمای یاسوج و نگرانی خانواده های بازماندگان خاطرنشان کرد: ما میخواهیم واقعیت موضوع روشن شود و این امر بدون اغماض و به نحو احسن گفته شود تا صنعت هواپیمایی کشور را به سمت تحول و پیشرفت هدایت کند و حقوق قربانیان نیز احقاق شود. همچنین طبق گزارش‌های دریافتی خلبانان ایرانی نسبت به همکاران خود در کشورهای دیگر حقوق پایینتری دارند و ما امیدواریم گزارش ارائه شده به انحای مختلف در صنعت هوایی کشور اثرگذار باشد و موجب اعتمادسازی مردم به سیستمهای مختلف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha