• جمعه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 97021407341
  • خبرنگار : 71541

نحوه تغییر مالکیت گوشی بعد از رجیستری

نحوه تغییر مالکیت گوشی بعد از رجیستری

با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، کسانی که قصد تغییر شماره تلفن همراه خود را دارند، باید نسبت به تغییر مالکیت در سامانه‌ی همتا اقدام کنند، در غیر این صورت تنها ۳۰ روز می‌توانند از دستگاهشان با سیم‌کارت جدید استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، اگرچه گوشی‌هایی که تا پیش از اجرای رجیستری، سیم‌کارتی در آن‌ها قرار گرفته و از آن‌ها استفاده شده باشد، نیاز به رجیستری مجدد ندارند و به‌طور خودکار در شبکه  موبایلی ثبت می‌شوند، اما از آنجایی که پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال‌شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت، در صورتی که دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند، باید از طریق «انتقال مالکیت»، فرآیند انتقال بهره‌بردار را طی کند؛ در غیر اینصورت تلفن همراه روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.

یکی از راه‌های انجام فرایند انتقال مالکیت، استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷*  و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار که پس از آن و با فرستادن رمز همتا (مربوط به سیم‌کارت)، انتخاب شناسه IMEI دستگاه موردنظر و ارسال عدد مربوط به آن و سپس شماره سیم‌کارت فردی که قصد انتقال مالکیت تلفن همراه به وی وجود دارد، انجام می‌شود.

فروش یا انتقال مالکیت به صورت مستقیم

برای تغییر مالکیت گوشی و استفاده از سامانه‌ی همتا، کاربر پس از ورود به این سامانه، جهت انتقال مالکیت دستگاه (دستگاه‌های) تحت مالکیت خود، عدد مربوط به گزینه «انتقال مالکیت» دستگاه را ارسال/شماره‌گیری می‌کند. سپس سامانه همتا پیامی برای فرد ارسال و از فرد سؤال می‌کند که «آیا قصد انتقال مالکیت برای دستگاه (دستگاه‌ها) تحت مالکیت همین شماره‌ای که با آن تماس گرفته‌اید را دارید؟» اگر فرد قصد همین کار را داشته‌ باشد باید عدد مربوط به گزینه «تأیید» را ارسال یا شماره‌گیری کند.

در غیراین صورت، یعنی زمانی که کاربر قصد انتقال مالکیت برای دستگاه (دستگاه‌ها) تحت مالکیت شماره سیم‌کارت دیگری را دارد، پس از دریافت پیام مذکور ابتدا عدد مربوط به گزینه «شماره سیم کارت جدید»، سپس شماره سیم‌کارت جدید را ارسال می‌کند.

بعد از گذراندن این مراحل، پیامی از طرف سامانه همتا مبنی بر شماره‌گیری رمز عبور سامانه همتا برای کاربر ارسال می‌شود. اگر فرد برای کارتابل سامانه همتا رمز تعریف کرده باشد، در این صورت رمز را شماره‌گیری می‌کند. در غیر این صورت فرایند تولید کد فعال‌سازی در این قسمت متوقف و از کاربر توسط سامانه همتا درخواست می‌شود که ابتدا به درگاه تحت وب سامانه همتا مراجعه و برای کارتابل خود رمز عبور تعریف کند، سپس فرایند تولید کد فعال‌سازی را مجدداً از ابتدا شروع کند.

اما در صورتی که کاربر رمز عبور داشته باشد، پس از ارسال برای سامانه و صحت‌سنجی توسط سامانه همتا، فهرست دستگاه‌های تحت مالکیت شماره تلفن همراه کاربر به اطلاعش می‌رسد و کاربر پس از انتخاب دستگاه (ارسال عدد مربوط به دستگاهی که قصدانتقال مالکیت آن را دارد) و ارسال کد فعال‌سازی مربوط به آن دستگاه (بر اساس شناسه IMEI دستگاه)، عدد مربوط به گزینه «تأیید انتقال مالکیت» را پس از دریافت پیام از طرف سامانه مبنی بر تأیید عملیات انتقال مالکیت (انتقال مالکیت شناسه IMEI دستگاه X برای شماره همراه Y) شماره‌گیری می‌کند.



فروش یا انتقال مالکیت به صورت غیرمستقیم

کاربر پس از ورود به درگاه کد دستوری (USSD) یا تلفن گویا (IVR) سامانه همتا، جهت انتقال مالکیت غیرمستقیم دستگاه (دستگاه‌ها) تحت مالکیت خود، عدد مربوط به گزینه «تولید کدفعال‌سازی» دستگاه را شماره‌گیری می‌کند. سپس سامانه همتا پیامی برای فرد ارسال می‌کند.

سامانه از فرد سؤال می‌کند که «آیا قصد تولید کد فعال‌سازی برای دستگاه (دستگاه‌ها) تحت مالکیت همین شماره‌ای که با آن تماس گرفته‌اید را دارید؟» اگر فرد قصد همین کار داشته باشد، باید عدد مربوط به گزینه «تأیید» را ارسال کند و در غیراین صورت، یعنی زمانی که قصد تولید کد فعال‌سازی برای دستگاه (دستگاه‌ها) تحت مالکیت شماره تلفن همراه دیگری را دارد، پس از دریافت پیام مذکور ابتدا عدد مربوط به گزینه «شماره تلفن همراه جدید»، سپس شماره سیم‌کارت جدید را ارسال کند.

بعد از گذراندن مراحل فوق، پیامی از طرف سامانه همتا مبنی بر ارسال رمز عبور سامانه همتا برای کاربر می‌فرستد. اگر فرد برای کارتابل سامانه همتا رمز تعریف کرده باشد، در این صورت رمز را ارسال می‌کند؛ در غیر اینصورت فرایند تولید کد فعال‌سازی در این قسمت متوقف و از کاربر توسط سامانه همتا درخواست می‌شود که ابتدا به درگاه تحت وب سامانه همتا مراجعه و برای کارتابل خود رمز عبور تعریف کند، سپس فرایند تولید کد فعال‌سازی را مجدداً از ابتدا شروع کند.

در صورتی که کاربر رمز عبور داشته باشد، پس از ارسال برای سامانه و صحت‌سنجی توسط سامانه همتا، فهرست دستگاه‌های تحت مالکیت شماره تلفن همراه کاربر به اطلاع کاربر رسیده و کاربر پس از انتخاب دستگاه (ارسال عدد مربوط به تجهیزی که قصد دریافت کد فعال‌سازی آن را دارد)، کد فعال‌سازی مربوط به آن دستگاه را دریافت می‌کند و دستگاه را به همراه کد فعال‌سازی تولیدشده به خریدار تحویل می‌دهد. پس از فعال‌سازی دستگاه توسط خریدار، دستگاه منتقل‌شده از کارتابل مالک قبل حذف به کارتابل مالک جدید منتقل می‌شود.

در نهایت با توجه به اینکه پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال‌شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت، دارندگان گوشی تلفن همراه در صورت تغییر سیم‌کارت باید فرآیند انتقال بهره‌بردار را انجام دهند تا بتوانند از خدمات شبکه اپراتوری استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۲-۲۰ ۱۷:۵۶

یکی از نقاط ضعف سیستم همتا مناطق آزاد هست و اطلاع رسانی درست نمیشه. من گوشیمو با کد رجیستری در منطقه آزاد کیش خریدم و الان که برگشتم متوجه شدم گوشی فقط تو منطقه آزاد فعال هست متاسفانه به فروشنده دسترسی ندارم و برای فعال کردن گوشی باید حتما پاسپورت و مهر خروج زیر سی روز داشته باشم، در حالی که اصلا از کشور خارج نشدم و پاسپورت هم ندارم.هیچ راه دیگری هم برای فعال کردنش نیست و فقط نزدیک دو میلیون تومان پولمو دور ریختم. به هیچ وجه از کیش گوشی نخرید چون فقط همونجا کار میکنه، این در مورد باقی مناطق آزاد هم صدق میکنه

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۴ ۱۳:۳۸

سلام ببخشید میشه کد رجستری رو برام بفرستی میخوام تغییرمالکیت بدم باسپاس

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۴ ۱۳:۳۲

گوشیم دسته دومه میخوام تغییر مالکیت بدم میخوام انتقال مالکیت بدم

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۳۱ ۰۳:۴۹

😂😂😂😂😂

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۳ ۱۶:۳۰

من احتیاج به گوشی دارم وبه دلیل مشکل ملی نمیتونن برام گوشی بخرن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۰ ۱۹:۰۳

سلام پارسال گوشی راخریدم جعبه گوشی پیش فروشنده موندهربارکه قطع میشدمی بردیم پیش فروشنده کدراواردمی کردگوشی فعال میشدولی الان به فروشنده دسترسی ندارم که کدراازش بگیرم بایدچکارکنم