• یکشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97021608192
  • منبع : نمایندگی البرز

مناظره دانشجویی، ظرفیت‌سازی برای گفت‌وگو در محیطی محترمانه است

مناظره دانشجویی، ظرفیت‌سازی برای گفت‌وگو در محیطی محترمانه است

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در جریان برگزاری هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در این استان تاکید کرد:مناظره دانشجویی، ظرفیت‌سازی برای گفت‌وگو در محیطی محترمانه است.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدعلی‌اکبر هاشمی‌راد، رییس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز ضمن ارائه توضیحاتی در مورد نحوه داوری و امتیازدهی، بر لزوم همکاری تمام دانشگاه‌های سطح استان با جهاد دانشگاهی برای برگزاری این مسابقات تاکید کرد.

وی اظهار کرد: هدفی که می‌توانیم از برگزاری مسابقات مناظره داشته باشیم هم ایجاد پویایی و سرزندگی میان دانشجویان و هم ظرفیت‌سازی برای گفت و گو در یک محیط محترمانه و استاندارد است.

این مسئول تصریح کرد: این مسابقات می‌تواند به ظرفیت‌سازی برای تحمل و تاب‌آوری نظرات مخالف در میان دانشجویان و سپس در جامعه کمک و فرهنگ گفتمان را در دانشگاه و جامعه نهادینه کند.

هاشمی‌راد که گروه داوران را نمایندگی می‌کرد، با اشاره به شاخص‌های داوری خاطرنشان کرد: از مهمترین شاخص‌های داوری در این مسابقات، رعایت اصول و اخلاق مناظره، احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث، فن بیان و جذابیت ارائه، استدلال منطقی، و محتوای مستند و خلاقانه است و دیدگاه‌های شخصی در این داوری‌ها جایگاهی ندارد.

این عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به مباحث و مطالب مطرح شده توسط مناظره‌کنندگان، به ذکر مصادیقی از رفتارها و دفاعیات آنها پرداخت و از دانشجویان خواست اصول و استانداردهای مناظره را مورد توجه قرار دهند.

مسابقات مناظره دانشجویی برای دانشگاه علمی-کاربردی یک فرصت است

در ابتدای این مسابقات، محسن داورپناه رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج ضمن اعلام خیر مقدم به حاضران، اظهار کرد: آغاز این این مسابقات در دانشگاه علمی کاربردی فرصتی را ایجاد کرده است تا دانشجویان این دانشگاه نیز همچون سایر دانشگاه‌های استان در این فعالیت جذاب فرهنگی مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: آمادگی داریم این مسابقات به شکل وسیع‌تر در بین دانشجویان مراکز علمی کاربردی استان البرز گسترش یابد.

مسابقات مناظره دانشجویی در راستای کرسی‌های آزاداندیشی طراحی شده است

احمدرضا فیروزی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز نیز در افتتاحیه این مسابقات گفت: مسابقات مناظره دانشجویان تلاشی است که از سوی جهاد دانشگاهی در راستای کرسی‌های آزاداندیشی طراحی شده است و در این بستر دانشجویان گفتگوی متقابل و نقد و مناظره را تجربه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این مسابقات به صورت گروهی برگزار می‌شود و هر تیم از چهار نفر دانشجو تشکیل می‌شود که اعضای تیم باید درباره موضوع تحقیق کنند و سپس در مسابقات ارائه نمایند.

فیروزی به ترکیب تیم‌ها نیز اشاره کرد و افزود: از هر گروه 2 نفر به عنوان مناظره کننده در مسابقه شرکت می‌کنند و و 2 نفر نیز به عنوان محقق، پشتیبان تیم هستند.

وی تصریح کرد: زمان هر مسابقه 32 دقیقه است که اعضای گروه در فواصل معین، 16 دقیقه سخنرانی می‌کنند؛ به گونه‌ای که یک فرصت شش دقیقه‌ای برای طرح مسئله، دو فرصت سه دقیقه‌ای برای دفاع و یک فرصت چهار دقیقه‌ای برای نتیجه‌گیری در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز گفت: مسابقه در هر مرحله حذفی است و این شیوه تا رسیدن دو گروه به مرحله نهایی ادامه دارد و گروه‌های برتر به مرحله منطقه‌ای و سپس به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

وی در ادامه، آغاز فرآیند این مسابقات از شهرستان فردیس را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: فردیس شهرستانی است که به فعالیت‌های فرهنگی نیاز دارد و با همکاری دستگاه‌های فرهنگی این شهرستان می‌توان کارهای گزینی در این منطقه انجام داد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در این راستا آمادگی دارد متناسب با ظرفیت‌هایی که در حوزه فرهنگی دارد به ایفای نقش بپردازد.

به گزارش ایسنا، دور نخست از هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان البرز، در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی شهرستان فردیس برگزار شد و در نخستین مسابقه، دو تیم «تفکر» و «اندیشه جهادی» با گزاره‌ی «رشد فضای مجازی، تاثیری منفی بر فرهنگ مطالعه در کشور گذاشته است»  به رقابت پرداختند.

اعضای هیئت داوران در پایان رقابت بر اساس آیین نامه مسابقات مناظره دانشجویی و با توجه به امتیازات داوری، تیم موافق را به عنوان تیم برنده اعلام کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha