• سه‌شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97021809897
  • خبرنگار : 71381

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۱۸ اردیبهشت ماه

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۱۸ اردیبهشت ماه

تشریح سناریوهای مقابله با آمریکا در برجام، حضور رییس گروه دوستی پارلمانی برزیل در مجلس، تاکیدات موافقان و مخالفان لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، تاکید آذری جهرمی بر نبود انحصار در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی و... از جمله مهمترین اخبار امروز (سه‌شنبه) هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد. در این جلسه مسئله FATF  و لوایح سه گانه مربوط به آن از جمله لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، رد لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی ترویسم در دستور کار قرار گرفت.

همچنین در جلسه علنی امروز رییس گروه دوستی پارلمانی برزیل و هیات پارلمانی همراه وی در جایگاه تماشاچیان حضور یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی  در آغاز جلسه علنی گفت: ترامپ باید بداند که فشار سیاسی و نظامی علیه مردم منطقه پاسخش صدای رسای ملت‌های مظلوم است. نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس از تشریح سناریوهای مختلف ایران در تقابل با تصمیمات آمریکا در برجام در جلسه علنی توسط لاریجانی خبر داد.

ناطقین امروز مجلس

حسن نژاد: سیستم انتخاباتی کشور موجب هدر رفت انرژی کشور می شود

ظاهری: اگر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در کشور دنبال کنیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد

هاشم‌زایی: برای صیانت از تمامیت ارضی باید به وحدت برسیم

ابطحی: اگر مجلس در راس امور باشد همه مشکلات حل خواهد شد

شاعری: دولت باید توانایی اجرای ماموریت حاکمیتی خود را داشته باشد

***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی نیز با حضور مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و برخی از مسئولان اجرایی موضوع FATF را در دستور کار دادند و موافقان و مخالفان لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی بر اینکه مجازات‌های فعلی متناسب با جرم پولشویی نیست، تاکید کردند.

وزیر اقتصاد نیز از اصلاحات مجلس در قانون مبارزه با پولشویی حمایت کرد و گفت: اشکالات فعلی قانون مبارزه با پولشویی با همکاری مجلس رفع شد و این لایحه مورد تایید دولت است.

در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی موافقت کردند و بررسی جزئیات لایحه مبارزه با پولشویی به جلسه فردا موکول شد.

در همین ارتباط رییس مجلس در پاسخ به نماینده مردم مشهد که لایحه مبارزه با پولشویی را از شمول وظایف قوه قضائیه دانست، گفت: ثقل اصلی لایحه مبارزه با پولشویی مسائل بانکی است و نه قضایی.

سیدعباس صالحی در جریان پاسخ به سوال نصرالله پژمان‌فر از وی مبنی بر اینکه وزارت ارشاد با چه مجوزی برخلاف مصوبه هیات وزیران اقدام به تفکیک روزنامه‌ها و مطبوعات در قالب دو دسته دولتی ـ عمومی و خصوصی کرده است؟ گفت: به ما تاکید شد از برخی حوزه‌ها تا سه برابر حمایت کنیم مثل حوزه نشریات منطقه‌ای ـ محله‌ای، نشریات کودک و نوجوان و نشریات دینی ـ دفاع مقدسی و ارزشی. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و متن قانون حمایت‌های یارانه‌ای، بخش خصوصی در اولویت حمایت‌های یارانه‌ای قرار داده ایم.

نصرالله پژمان‌فر پس از توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قانع شد و از رای‌گیری سوالش در مجلس انصراف داد.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

لاهوتی: چرا قوت خودمان را خودمان تامین نکنیم؟

محمودی: ایجاد تغییر در دولت ضروری است

انتقاد یک نماینده از بستن راه‌های مرزی

سلیمی: قیمت دلار پر کشیده است و کسی هم نمی‌خواهد پاسخگو باشد

حاجی دلیگانی: حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری را باید سرعت دهیم

بدری: افزایش قیمت ارز موجب فشار روانی بر آحاد مردم می‌شود

***

بهرام پارسایی با اشاره به حضور سیف و وزیر اقتصاد در فراکسیون امید برای بررسی وضعیت بازار ارز از ابراز امیدواری سیف برای ایجاد ثبات در بازار ارز ظرف ۱۵ روز آینده خبر داد.

دهقانی نیز با اشاره به نشست فراکسیون مستقلین با وزیر ارتباطات از تاکید آذری جهرمی بر نبود انحصار در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی خبر داد.

کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در حالی به تصویب رسید که کمیسیون حقوقی به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده این لایحه با آن مخالفت داشت و در جریان بررسی کلیات این لایحه موافقان بر لزوم پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی تاکید کردند.

در همین رابطه حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت که لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تایید شورای عالی امنیت و قوه قضائیه رسیده است.

در ادامه جلسه علنی امروز یک عضو هیات رییسه مجلس سوال جواد کریمی قدوسی از محمدجواد ظریف درباره ماهیت باند نیویورکی‌ها را اعلام وصول کرد و کمیسیون مشترک نیز با کلیات لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت مخالفت کرد.

در پایان نیز یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان مجلس را به مسئولان اجرایی کشور قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha