• چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۱:۱۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97021810073
  • خبرنگار : 71503

توضیحات معاون هنری درباره آئین نامه و میزبانی جشنواره موسیقی نواحی

توضیحات معاون هنری درباره آئین نامه و میزبانی جشنواره موسیقی نواحی

معاون امور هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بعد از تدوین آئین نامه جشنواره ملی موسیقی نواحی و بر اساس آن برای میزبانی کرمان در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی تصمیم گیری می‌کنیم.

مجتبی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزبانی استان کرمان در دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی نواحی بیان کرد: می‌خواهیم از این مجال استفاده کنیم و بعد از بررسی تدوین آئین نامه جشنواره موسیقی نواحی در این باره تصمیم گیری کنیم.

او درباره مدت زمانی که نیاز است تا آئین نامه جشنواره موسیقی نواحی آماده و ارائه شود، اظهار کرد: برای آئین نامه جشنواره موسیقی فجر حدود یک ماه و نیم وقت گذاشتیم و بعد از یک دوره کار فشرده آماده شد. گرچه دوست داشتم این اتفاق زودتر انجام شود. 

معاون امور هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه چرا در جشنواره ملی موسیقی نواحی از نظرات و تجربیات دبیران دوره‌های قبلی که هنرمندان خاطرات خوبی از  آن دوره دارند، مشورت یا استفاده نمی‌شود؟ توضیح داد: در چند ماهی که در معاونت امور هنری فعالیت می‌کنم،  پروژه‌ای در پیش گرفتیم تا تمام جشنواره‌هایی که ذیل معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود آئین نامه مشخصی داشته باشند یعنی  ریل مشخصی برای آن طراحی شود تا بتوانیم از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم و احیانا بتوانیم کارهای موازی را تقلیل دهیم.

حسینی افزود: آئین نامه جشنواره موسیقی فجر بعد از ساعت‌ها کار گروهی مفصل، دقیق و استفاده از نظرات مختلف افراد فعال در عرصه موسیقی با سلیقه‌های گوناگون آماده و ویراست سوم یا چهارمش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد تا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نظرشان را در این زمینه اعلام کنند.

او اضافه کرد: جشنواره موسیقی نواحی نیز باید مثل جشنواره‌های تئاتر و هنرهای تجسمی فجرآئین نامه جامعه‌ای داشته باشد که دوستان من در اداره کل موسیقی ماموریت دارند مثل کاری که برای جشنواره موسیقی فجر انجام داده‌اند، پیش نویس‌هایی در این زمینه آماده کنند و نظرات و آرای مربوط به آن را بگیرند.

معاون امور هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: ویژگی‌های فرهنگ و اقتضاعات هنر به گونه‌ای است که راه خودش را باز می‌کند. بیش از اینکه ما باید و نباید و تعیین تکلیف کنیم، باید به ساماندهی فکر کنیم. قطعا موسیقی نواحی ایران ظرفیت عظیم چند منظوره و وجوه مختلفی دارد و منشوری است. بخشی از آن که می‌تواند برای ما ارزشمند باشد این است که مصدر و منبع الهام ماست. ظرفیت الهام بخشی موسیقی نواحی ظرفیت فوق العاده‌ای است.

 حسینی بیان کرد: زمانی پروژه جهانی این بود که آرزوی آدم‌ها شبیه هم شود اما امروز جهان متوجه این مهم شده است که چقدر تفاوت در ارتقاء و ارتفاع اندیشه آدمی به او کمک می‌کند. ما باید تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم و این تفاوت‌ها را به منزله یک رنگین کمان محترم و عزیز بشماریم و فرصت گفت‌وگو، شناخت این تفاوت‌ها را فراهم کنیم. جشنواره‌ها اساسا بستر عرضه و گفت‌وگو، معرفی و سخن گفتن هستند .

او با بیان اینکه فکر می‌کنم جشنواره موسیقی نواحی یکی از جشنواره‌های خوب هنری ایران است، گفت: ما هر چه به عنوان یک موسیقی هویت‌مند، قدیم و قویم ایرانی، موسیقی پیوند خورده با آئین‌ها و تاریخ و فرهنگ‌مان، به عنوان یک منبع الهام پیوند خورده و پیوسته قوی توجه کنیم،  کار بی‌راهی نکردیم و مسیر درستی است.

معاون امور هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بنا داریم از تمام ظرفیت‌های موجود کشور استفاده کنیم زیرا همه‌ی ما فرزندان همین کشور هستیم. فکر می‌کنم استخراج این دست‌نامه می‌تواند به ما کمک کند که مسیر روشن‌تری را پیش ببریم. همچنین پروژه آمایش سرزمینی هنر را شروع کردیم و دوست داریم از ظرفیت‌های مختلف آن بهره ببریم.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر استعداد و استطاعت هنر در کشور بیش از منابع موجود است، بیان کرد: می‌توان این موضوع را از یک سو به عنوان تهدید تلقی کرد که چرا بودجه هنری کشور کم است و از طرف دیگر می‌توان فرصت دید که خانواده هنر ایران بزرگ شده و ظرفیت‌هایمان توسعه پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند با هم افزایی بین دستگاه‌ها و استفاده از امکانات موجود ساماندهی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha